Jump to content
Annons

Effekter medan man spelar in


Rocky

Recommended Posts

Hej på er! Jag har precis skaffat ett ljudkort där Cubase LE 4 ingick. Jag har testat att lägga inserts i efterhand på de inspelade ljudspåren.

Vad jag skulle vilja kunna göra är att ha effekter påkopplade när jag spelar (inte lägga på efteråt). Det måste väl gå att göra? 😕

Jag har de effekter och plugs som ingår i versionen + Amplitude.

Mycket tacksam för svar så att jag kan komma igång.

Ha det gott! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej på er! Jag har precis skaffat ett ljudkort där Cubase LE 4 ingick. Jag har testat att lägga inserts i efterhand på de inspelade ljudspåren.

Vad jag skulle vilja kunna göra är att ha effekter påkopplade när jag spelar (inte lägga på efteråt). Det måste väl gå att göra? ☺️

Jag har de effekter och plugs som ingår i versionen + Amplitude.

Mycket tacksam för svar så att jag kan komma igång.

Ha det gott! 🙂

Det är bara att lägga på effekterna. Men jag förstår inte varför du vill ha de på medands du spelar in? Till vilken nytta? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er! Jag har precis skaffat ett ljudkort där Cubase LE 4 ingick. Jag har testat att lägga inserts i efterhand på de inspelade ljudspåren.

Vad jag skulle vilja kunna göra är att ha effekter påkopplade när jag spelar (inte lägga på efteråt). Det måste väl gå att göra? ☺️

Jag har de effekter och plugs som ingår i versionen + Amplitude.

Mycket tacksam för svar så att jag kan komma igång.

Ha det gott! 🙂

Det är bara att lägga på effekterna. Men jag förstår inte varför du vill ha de på medands du spelar in? Till vilken nytta? 🙂

Tack för dit snabba svar! Jag spelar gitarr och det är en väldig skillnad att spela rent och med effekter som t ex dist. Om det är dist jag vill ha så kommer jag också att spela på ett annorlunda sätt som passar soundet. Det är därför jag vill kunna ha disten eller någon annan effekt ljudandes samtidigt som jag spelar.

Vet du eller någon annan hur jag kan koppla på effekten i förhand? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkra dig om att du använder ASIO-drivrutinerna för ditt ljudkort, stäng sedan av monitorfunktionen för gitarringång i ditt ljudkort. När du spelar på gitarren ska du med andra ord inte höra något. Aktivera nu monitor-funktionen på kanalen i Cubase så kommer du att höra gitarrljudet genom Cubase istället för direkt från ljudkortet. När du lägger effekter på gitarrspåret så hörs dessa även direkt när du spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...