Jump to content
Annons

Sennheiser HD 280 pro vs. AKG K240 studio


breakmegamix

Recommended Posts

Har länge kollat in olika forum trådar och de råder klar tvist mellan dessa två lurar. Båda ligger i samma prisklass. Har bara fått möjlighet att prova AKG och dom va bra, men vet inte hur de ställer sig mot hd 280 pro. De ja ska använda dom till är musikskapandet, (mixning och mastring) för mest hiphop. Vilken blir egentligen den bästa hörluren? Öppna ska vara bra för de, AKG är halvöppna (+). Sennheiser motsvarar ljudet från monitorer så de lär ju också vara ett (+). Frågan är bara vilken av dom som kommer att bli det bästa valet?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, kanske inte riktigt motsvarar monitorer de går ju inte men iaf till en liten del "Detta är en väldigt robust och flexibel sluten lur. Passiv dämpning av omgivande ljud upp till 32dB. Oslagbart! Detta gör HD 280 perfekt för användning vid t.ex. livespelning i studio eller på scen. Används ofta i studio- och monitorsammanhang tack vare förbluffande exakt ljudåtergivning! Presterar stort ljud till litet pris." Och kanske motsvarar monitorer mer än AKG K240 Studio (om de skulle vara ett plus)..

Med "färgar mindre", menar du då att ljudet är mer detaljerat och inte lika grötigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, kanske inte riktigt motsvarar monitorer de går ju inte men iaf till en liten del "Detta är en väldigt robust och flexibel sluten lur. Passiv dämpning av omgivande ljud upp till 32dB. Oslagbart! Detta gör HD 280 perfekt för användning vid t.ex. livespelning i studio eller på scen. Används ofta i studio- och monitorsammanhang tack vare förbluffande exakt ljudåtergivning! Presterar stort ljud till litet pris." Och kanske motsvarar monitorer mer än AKG K240 Studio (om de skulle vara ett plus)..

Med "färgar mindre", menar du då att ljudet är mer detaljerat och inte lika grötigt?

HD 280 är en riktigt bra hörlur i studiosammanhang, men hur bra den än är så är den inte lämplig för

precis alla sorters användningsområden. Så är det med alla hörlurar. HD 280 är en helsluten lur och

dämpningen innebär att den dämpar utifrånkommande ljud med max 32 db. Mycket bra för den som

spelar och/eller sjunger för inspelning. Mindre bra eller direkt dåligt för den som ska mixa. Detta är mao.

en studiolur och ingen kontrollrums-lur om du förstår hur jag menar med skillnaden.

Men som studiolur är den fantastiskt bra!

Med uttrycket "att den färgar mindre" menas med att ljudet inte färgas av en konstlad bas, mellanregister och diskant.

Att frekvenskurvan är så rak som möjligt. I studiosammanhang vill man gärna ha en så ofärgad klang i hörlurar och högtalare

som möjligt. Oftast i alla fall. En ofärgad lyssning är mycket viktig för ljudteknikern men oftast mindre viktigt för musikern.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, kanske inte riktigt motsvarar monitorer de går ju inte men iaf till en liten del "Detta är en väldigt robust och flexibel sluten lur. Passiv dämpning av omgivande ljud upp till 32dB. Oslagbart! Detta gör HD 280 perfekt för användning vid t.ex. livespelning i studio eller på scen. Används ofta i studio- och monitorsammanhang tack vare förbluffande exakt ljudåtergivning! Presterar stort ljud till litet pris." Och kanske motsvarar monitorer mer än AKG K240 Studio (om de skulle vara ett plus)..

Med "färgar mindre", menar du då att ljudet är mer detaljerat och inte lika grötigt?

Sådana där reklamtexter bör man oftast ta med en nypa salt. 😉

HD280 är kanonbra till sånginspelning, eftersom läckaget till micen blir minimalt tack vare dämpningen på 32dB. Att använda dem för att mixa med, är däremot inte någon höjdare. De är lite klena i basen, men i övrigt är de ganska jämna och har bra upplösning i ljudet - men som sagt ingenting att mixa med.

K240 tycker jag är bumliga och odefinierade i basen, så de är inte heller någon bra mixningslur...

Att mixa och mastra i lurar, ser jag som en nödlösning om man är tvungen att göra en mix på natten när resten av familjen vill sova... Det blir helt enkelt inte bra - om man inte går upp en bra bit i pris, där man hittar öppna lurar som närmar sig högtalarlyssning mer och därför kan ge ett godtagbart resultat. De kostar då ungefär som ett par billiga "monitorer", men i gengäld så ger de bättre resultat än "monitorerna". Bäst blir det dock med ett par ordentliga monitorer som är värda namnet - och ett rum som är någorlunda akustikbehandlat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej! Tackar för alla svar. 😉

Men jag tänker nog inte gå upp en högre prisklass, utan jag tror någon av dessa blir bra för mig som första riktiga "studiolurar". Lutar mot AKG för att den är halvöppen/halvslutna, och som sagt ska ju de va bättre. Tråkigt de där med basen bara vilket enligt mig prioriteras ganska högt, men men.. AKG:n verkar vinna ändå..

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...