Jump to content
Annons

Skicka midi-signaler till Yamaha 01v96v2-mixer


Marky

Recommended Posts

Jag är en glad ägare till en Yamaha 01v96 v2-mixer. I och med att det är en digitalmixer så är den fullt styrbar via MIDI från datorn. Jag tänkte därför försöka mig på att bygga ett litet program som kan ändra "scene" på 01v96as. (Scene som i de 99 olika scener som kan sparas i mixern).

Programmering är inget större problem men det här med MIDI har jag aldrig riktigt förstått mig på. Vad ska egentligen skickas över MIDI-kabeln? Manualen berättar att det jag är ute efter går att göra men jag förstår mig inte riktigt på hur.

Manualen finns att hitta här och det jag är ute efter tas upp på sidorna 219 och 307

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Jodå, Studio Manager pratar med alla Yamahas digitalmixers. Tyvärr går det inte att prata med det från andra program. D.v.s. du kan inte ropa på Studio Manager och säga åt det att byta scene och vad jag vill skapa är ett enskilt program med som enda uppgift att byta mellan olika scenes för att kunna ropa på det programmet från andra automatiseringsprogram.

Tonnummer säger du. Efter att ha lusläst manualen så lyckas jag dock inte lista ut just vad jag ska skicka. Någon som har en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, Studio Manager pratar med alla Yamahas digitalmixers. Tyvärr går det inte att prata med det från andra program. D.v.s. du kan inte ropa på Studio Manager och säga åt det att byta scene och vad jag vill skapa är ett enskilt program med som enda uppgift att byta mellan olika scenes för att kunna ropa på det programmet från andra automatiseringsprogram.

Tonnummer säger du. Efter att ha lusläst manualen så lyckas jag dock inte lista ut just vad jag ska skicka. Någon som har en idé?

Google är din vän...

http://www.midi.org/techspecs/index.php

sen så får du kika vad för meddelande i som styr vad i mixern....

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag Ableton Live för att styra scenbyten i en Yamaha 03D när jag ljuddesignar teaterföreställningar.

Skapa ett midi clip, välj ett nummer i rullgardinsmenyn Program (som väljer Program Change) och när klippet triggas bläddrar mixern till scenen som motsvarar ditt nummer. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...