Jump to content
Annons

Monitorer bättre än stereo?


raso (oregistrerad)

Recommended Posts

raso (oregistrerad)

Jag har precis byggt färdigt min lilla hemmastudio. Jag har kopplat mitt ljudkort till min stereo. men jag läser lite här och var att monitorer är att föredra. Min fråga är helt enkelt varför och hur stor skillnad det är. Jag har kopplat L och R till stereon så det blir ju inga panoreringsfel.

Tack på förhand 🙂

/Marcus Raso

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Circulate (oregistrerad)

Jag har också högtalare kopplat till stereo. Problemet som kan vara är nog volymen, det är mitt allra största problem iallafall .. man vet inte riktigt hur högt eller lågt man skall ha när man producerar, för att få den jämna volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är ju att aktiva monitorer har sina inbyggda förstärkare anpassade efter dess egenskaper, vilket då ska optimera ljudet och få en så neutral återgivning som möjligt. Det här är ju som med allt annat. Man får vad man betalar för. Kliver man inte upp i de högre prisklasserna, kanske från 7-8000 och uppåt, så vettefan om det egentligen gör så stor skillnad. Jag har harvat med en del budgetvarianter, men kan inte säga att jag märkte någon större skillnad från stereoprylarna. Däremot hände det saker när jag bestämde mig för att inte snåla. Har man ett par hyfsade stereohögtalare med likaledes hyfsad stärkare, och dessutom ser över akustiken i sitt rum kommer man ganska långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Tack som fan 🙂

Om någon har något annat i ämnet så skriv för all del. Tack för svaren 😄 För mig innebär det här att jag behåller min stereo ett tag till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Helt rätt att behålla dina stereohögtalare.

När du har kommit en bit på vägen med ditt musiksapande så kommer du no gatt vilja jacka upp dig på en bättre lyssning. Men fram till dess, kör på vad du har och lägg pengar på nåt annat ballt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer absolut!

Det är meningslöst att köpa billiga monitorer om man tror att de kommer att ge en ärligare ljudbild än vad ett par vanliga hifi-högtalare gör. Enda skillnaden är i så fall att monitorerna är magnetiskt skärmade, så att de kan stå nära en CRT-skärm utan att störa bilden - men vem använder CRT-skärmar i dag...? 😉

Att budgetmonitorerna har "anpassade slutsteg" etc, är rent nys. De har väldigt billiga standardslutsteg för att kunna hålla ner priset. Dessutom dras de oftast med en nätdel som egentligen är för klen - och därför återger de transienter ganska dåligt. Högtalarelementen är också standardprylar som man förmodligen hittar identiska i lika billiga hifi-högtalare.

Mitt råd är, i likhet med bonzo, att vänta med monitorer tills du har råd att lägga minst 7000:- eller något ditåt för ett par.

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Tänkte klämma in en fråga här angående högtalare som är kopplat till en förstärkare eller en stereo. Jag har ganska stora problem när det handlar om att producera musik, alltså volymen för hela låten osv eftersom jag inte vet i vilken nivå jag ska ha förstärkaren?

Jag har en pytteliten sak som jag har kopplat in högtalarna till, en gammal Aiwa. den går ifrån 0-30 i volym. Ska jag då behöva sätta förstärkaren på ~15 för att få den rätta ljudnivån?

Det är även inbyggda GEQ's i den lilla skiten, HELA 3 stycken olika val!! (ehm?) iallafall ... det är Rock / Pop / Jazz, ska jag ha den avstängd när jag producerar för att få exakt ljud via EQ's i t.ex. Reason? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ganska stora problem när det handlar om att producera musik, alltså volymen för hela låten osv eftersom jag inte vet i vilken nivå jag ska ha förstärkaren?

Jag har en pytteliten sak som jag har kopplat in högtalarna till, en gammal Aiwa. den går ifrån 0-30 i volym. Ska jag då behöva sätta förstärkaren på ~15 för att få den rätta ljudnivån?

Det enkla svaret är att du skall ha volymen på förstärkaren så lågt/högt att du tycker det är bekvämt att jobba. Detta är tyvärr en fråga som inte riktigt finns något bra svar på eftersom det skiljer sig mellan vilka monitorer/förstärkare/högtalare du jobbar med.

Eftersom de flesta DAWs jobbar med en högre upplösning internt och du förhoppningsvis exporterar i 24-bit efter din mix så gäller det bara att du har en hyffsat hög utsignal på din masterkanal i mjukvaran. Då skulle jag säga att det är viktigare att det inte klipper på utsignalen än att volymen är jättehög i mjukvaran. Detta kan göra att du är tvingad att skriva upp lite extra på din förstärkare jämfört med färdigmixtrade och mastrade skivor.

Ett tips kan ju vara att lyssna på någon färdig cd du gillar i dina högtalare för att höra ungefär hur högt du skall ställa volymen. Sen eftersom musiken då är färdigmastrad så kommer du förmodligen inte att få upp din volym i samma nivå när du mixar själv, för det är en kombination av teknik vid mixning och mastering som gör att du får en "professionell" nivå på dina inspelningar.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

allt detta antecknas, så att jag när jag kommit en bit på vägen i min låtproducering vet vad jag ska köpa. Tack ska ni ha 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Ett tips kan ju vara att lyssna på någon färdig cd du gillar i dina högtalare för att höra ungefär hur högt du skall ställa volymen. Sen eftersom musiken då är färdigmastrad så kommer du förmodligen inte att få upp din volym i samma nivå när du mixar själv, för det är en kombination av teknik vid mixning och mastering som gör att du får en "professionell" nivå på dina inspelningar.

/H.

Det där var ett smart tips! ska testa! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...