Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nån sa att jag lika gärna kunde använda WLAN i datorn som bredband.

Är det bra, undrade jag.

Ja, det är hur lätt som helst, det är bara att gå in...

Har jag det?, undrade jag.

Ja, det har alla, testa...

Jag testade, men inte kunde jag gå in nånstans, inte utan en särskild säkerhetsnyckel.

På ett ställe kunde jag dock gå in (trådlöst nätverk), men då skulle allt kunna läsas av alla stod det.

WLAN - har ni det? Hur funkar det? Är det gratis snålskjuts av Internet?

😄

:musik

Annons
Postat
Hej!

Är det bra, undrade jag.

Jag testade, men inte kunde jag gå in nånstans, inte utan en särskild säkerhetsnyckel.

På ett ställe kunde jag dock gå in (trådlöst nätverk), men då skulle allt kunna läsas av alla stod det.

😄

Vet inte riktigt vad det här har med musikskapande att göra, kanske skulle prova nått annat forum med den här frågan?

musik (oregistrerad)
Postat

Nej då.

Kunde iofs kanske lagt det i Off topic, men det har ju med datorer och sånt och det att göra, så...

Josåatte...

😄

Postat
Hej!

Är det bra, undrade jag.

😛

WLAN står för Wireless LAN alltså ett trådlöst nätverk, enkelt kan man säga att istället för att koppla upp dig med en närverkssladd mellan din dator och t.ex en ADSL router så sker uppkopplingen genom att det finns ett WLAN-kort i din dator (eller en USB-dongle) och i ADSL-routern eller i en router kopplad till ADSL-modemet (eller rakt in i väggen om man har fast Ethernet-uppkoppling). Den delen som är kopplad till den fasta uppkopplingen kallas för en Wireless Access Point och kan ha diverse security features påslagna, om inga säkerhetsdelar är påslagan kan vem som helt med ett WLAN-kort i sin dator använda den access-punkten om man är inom räckvidd men då är all information helt okrypterad (om det inte görs i kommunikationen mellan programmen som körs) mellan datorn och access-punkten. Har man en egen accesspunkt brukar man skydda den uppkopplingen genom att inte tillåta andra MAC-adresser än ens egna samtidigt som man enablar WPA (eller WEP om man har lädre operativ) som då krypterar kommunikationen mellan routern och din dator samtidigt som det bara tillåter access om man faktiskt ska ha tillgång till det.

Åka snålskjuts kan du bara göra om någon granne har en accesspunkt som är helt öppen (var ganska vanligt för ett tag sedan i alla fall) men då har du ingen kontroll över uppkopplingen och kan definitivt inte få någon support om det inte funkar.

Nå klarare eller mer obskyrt? 😛

/F

Postat

Ska bara tillägga att MAC-adresser inte har något med Appels datorer att göra. Det är en adress till hårdvaran. Används istället för ip-adresser i ett lokalt nätverk. Så nu behöver igen fråga om det.

Jag kör trådlöst med min laptop. Det krånglar ihop med min toneport om jag använder det integrerade nätverkskortet. SÅ jag använde en extern sändare/motaggare för det trådlösa nätverket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.