Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena, plockade ihop en dator för några dagar sen.

när allting var inkört fick jag blåskärm om IRQ konflikt

mycket riktigt hade Mitt grafikkort och Delta 1010lt blivit tilldelade samma IRQ plats

16, vilket resulterade i knaster o.s.v vid uppspelning.

Vet att jag på mitt gamla moderkort löste detta genom att bara byta PCI plats, men på mitt

nya kort har jag bara två portar.

Då blev jag tipsad om att activera APIC , gjorde detta vilket inte hjälpte, och då blev jag tipsad om

att formatera med ACPI avaktiverat, (så nu står det MPS multiprocessor PC i DM)

Nu funkar allt som det ska dock fick mitt grafikkort IRQ 128, vet inte vad det spelar för roll men kan det vara negativt?

Googlade en del i frågan och det intryck jag fick var att detta skulle vara dåligt och rentav farligt för maskinen ( att inte köra ACPI)

så mina frågor är:

Kan jag köra vidare i detta läge, vad kan hända och vad påverkar en sån hög IRQ plats som graffekortet fick ?

Eller finns det nåt annat jag kan göra för att komma runt konflikten, formatera om med APIC aktiverat?

Redigerat av mietek
Annons
Postat

FYFAN vad detta suger, har testat allt nu.

Formaterade igen med ACPI aktiverat dels för se om deta spelade nån roll i vilken ordning man

skulle installera enheterna och dels för att jag läste att det inte var särskilt rekommenderat att köra MPS p.g.a extra värme och skit.

Och det såg bra ut som fan, började med ljudkortet som landade på IRQ 19, sen mitt UAD på 18

sen drog jag in grafikdrivrutiner som hamnade på 16.

Sen startar jag om datorn, och helt plötsligt ligger mitt uad också på 16.

har aktiverat och inaktiverat APIC fram och tillbaka, reserverat vissa IRQ platser så att andra enher

flyttas för att sedan öppna den platsen och installerat mitt UAD, men det händer ingenting, det ligger kvar på 16.

finns det ens nån lösning på detta?

varför flyttas mitt UAD när jag installerar grafikkortet, fattar verkligen inte, så jävla irriterande.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har råkat ut för samma sak för dig.

Ett antal flyttar av kort. Stängde av parallellporten med mera och ytterligare flyttar av kort... 2 veckor det att få ordning på datorn. Det går men det kan ta tid ... ingen tröst kanske...

Postat (redigerat)
vad menar du med parallellport?

den har ju oxå ett IRQ... en till "IRQ ledig"

EDIT: ursäkta att jag svarade på "drLoop's bekostnad" 😛

Redigerat av Limpan
drloop (oregistrerad)
Postat

M-Audio har en hel del bra tips just för att fixa IRQ problem. Har du spanat in dessa?

Postat

be rom ursäkt för att jag är seg, men hur stängde du den porten?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kommer från Mac så jag kan inte Windows bra 😛

Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde, det är nästan tre år sedan.

Spana in den här tråden, den har allt du behöver veta.

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...104295aec1f755b

Med dessa tips lösta jag mina problem, eller liknande tips skall jag väl säga.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Har gjort allt i den guiden nu, inget hjälpte.

Verkar som jag får Formatera om till MPS multiprocessor

En sak jag funderar på är varför det i BIOS inte går att kontrollera mer än 15 platser när

windows kör 25, så att det inte går att tvinga bort enheter?

eller förresten , jag behöver inte två sata controller med en hårddisk va?

Redigerat av mietek
drloop (oregistrerad)
Postat

Adresser ovanför IRQ 15 är så kallade virtuella IRQ... tror jag. Det blev helkass när mitt ljudkort fick IRQ adress 16.

drloop (oregistrerad)
Postat
Har gjort allt i den guiden nu, inget hjälpte.

Verkar som jag får Formatera om till MPS multiprocessor

En sak jag funderar på är varför det i BIOS inte går att kontrollera mer än 15 platser när

windows kör 25, så att det inte går att tvinga bort enheter?

eller förresten , jag behöver inte två sata controller med en hårddisk va?

MPS vad innebär det? Har det nåt med IRQ att göra?

Postat

MPS & ACPI är ju dom 2 Powersavingvalen man kan göra i BIOS innan format.

Den skillnaden som blir påtaglig är ju att man inte kan stänga av datorn från windows

utan att den ställer sig i "du kan nu stänga av datorn" a la win2k, och just då att windows inte tar på

sig ansvaret att tilldela IRQ platser (det absolut sista alternativet i m-audios guide)

Postat
Adresser ovanför IRQ 15 är så kallade virtuella IRQ... tror jag. Det blev helkass när mitt ljudkort fick IRQ adress 16.

precis det är virtuellt, men har gott om platser under 15 men de tvingas inte ner ändå

trodde det skulel bli lite schysstare med mitt uad i konflikt ist, men laddade upp ett projekt med

max antal uadpluggar och vissta fan börjar det knastra efter nån minut ändå. (med ACPI då)

drloop (oregistrerad)
Postat

Avinstallerade mitt ljudkort.

Startade om , stängde av alla portar och grejer som jag inte behövde.

Startade om i "standard pc mode" eller vad det heter (Det där läget som inte är så käckt att köra i på XP) och installerade ljudkortet som då fick en bra IRQ adress under 15. Startade om och ställde om till det vanliga operationsläget och hoppades på att IRQ adresserna inte skulle ändras.

Fick göra om detta två gånger innan det blev rätt.

Postat (redigerat)

OJ, jag kan inte ställa om till varken Standard PC, MPS elelr ACPI utan att formatera först.

Utan har bara valet att inaktivera elelr aktivera ACPI i BIOS och vid format då väljer windows det näst bästa, som är MPS i detta fallet, så du kan byta när som helst alltså, vad har du för moderkort?

elelr VAR snarare växlar du detta?

Redigerat av mietek
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag följde instruktionerna på M-Audios support sidor.

Jag minns som sagt inte exakt hur jag gick till väga.... ledsen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.