Jump to content
Annons

USB/firewire Ljudkort


Bee

Recommended Posts

hejsan!

Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på?

Mina krav är följande

Klara av midi

Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic

kosta helst mellan 1000-1500kr...

Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så...

Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel?

Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det finns massa trådar i ämnet ljudkort...

En kommentar... konveertera till wav för att sedan spela in rösten i cooledit när man kör Cubase?

Du gör lätt allt i Reason och Cubase... du behöver inte konvertera nåt och lägga över i cooledit.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan!

Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på?

Mina krav är följande

Klara av midi

Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic

kosta helst mellan 1000-1500kr...

Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så...

Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel?

Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😉

Skulle rekommendera ett firewire ljudkort. USB-ljudkort drar mkt mer processor. Kolla in M-Audios ljudkort de är helt ok för hemma studio bruk. Firewire Solo har egentligen 4 ingångar, två balanserad vara en är XLR med fantommatning, en tele-ingång. De där bak är två obalanserad ingångar.

Sen en lite fråga:

Varför kan du inte spela in sång i Cubase??

Link to comment
Dela på andra sajter

FW-solo har bara 2 in (analogt) om man talar om antal ingångar som kan spelas in separat.

Presonus Inspire har däremot 4 in.

Ja exakt, glömde säga det hehe.. fredag du vet:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Tack för svaren, det låter bra med era svar. jag ska titta på M-audio kort, men har ni något speciefikt modell ni vill rekommendera?

Sen till nästa fråga. Jag kommer förmodligen att spela in i Cubase. Jag håller på och lär mig allt precis så nu behöver jag inte konvertera och mixa...

Nå tips på FW-kort 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nå tips på FW-kort 😑

Kolla in Presonus Firebox. Lite dyrare än du tänkt men väl investerade pengar. Begagnat kan man hitta dem för under 2000 om man har tur.

edit: fixade länken

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...