Jump to content
Annons

Motu 828 Usb2 eller Firewire?


UpLift

Recommended Posts

Hej!

Nu har mitt ljudkort säckat ihop fullständigt och det är det dags för ett nytt.

Jag har bestämt mig eller rättare sagt kollat en del på Motus 828MKII. Har även kollat lite och även kört Firepod, men jag tror att ett Motu skulle vara bättre.

Jag undrar vilket som är att föredra, USB2 eller Firewire samt ifall någon som har ljudkortet kan komma med feedback om hur det har funkat osv.

Det jag kör med är Cubase SX3 i Xp

Redigerat av UpLift
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker också det skulle vara intressant att veta om det är någon som testat nya usb2-kort mot firewire-kort. Man har ju sett både motu och m-audio som släppt usb2 kort med 8 kanaler och mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har behovet av ultralåg latency utan mest vill spela in 8 kanaler så spelar det inte någon roll men om man har en fungerande FW-port (TI och utan konflikter) så är att föredra då FW har dedikerade styrkretsar som avlastar datorn och möjliggör aggressivare interna buffrar i ljudkortet, d v s lägre latency och lägre CPU-last.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikipedia om USB 2.0

A Hi-Speed (2.0) rate of 480 Mbit/s (60 MB/s).

Wikipedia om Firewire 400 och 800

Capacity 400Mbit/s, 800Mbit/s

Vet inte vad standard är på Firewirekort, men om man har ett med Firewire 800 (1394b) så borde det ju vara bättre iom högre överföringshastighet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har behovet av ultralåg latency utan mest vill spela in 8 kanaler så spelar det inte någon roll men om man har en fungerande FW-port (TI och utan konflikter) så är att föredra då FW har dedikerade styrkretsar som avlastar datorn och möjliggör aggressivare interna buffrar i ljudkortet, d v s lägre latency och lägre CPU-last.

Thanx! Var inne på samma väg där, men var inte säker, skönt att höra det ifrån någon annan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...