Jump to content
Annons

Köpa trummor


rotmos

Recommended Posts

Tja jag har länge funderat på att köpa ett trumset nu jag har spelat i ett band i 1 år nu så jag räknas som nybörjare tycker jag i alla fall 😄 musiken vi spelar är ren rock typ ac\dc, guns n roses m.m

det trumsetet jag blandannat har tittat på är detta :

http://www.thomann.de/se/sonor_special_edi...5_stage_set.htm

Men eftersom jag inte vet så mycket om trummor så vill jag gärna ha tips på set och andra saker som kan va bra att veta när man ska köpa trumset. Min budget är tyvärr väldigt begränsad setet får max kost 6000kr ink. cymbaler

mvh/Rotmos

Redigerat av rotmos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
freddan1991 (oregistrerad)

Det settet skulle väl kunna funka om du mer vill ha något att banka på liksom. Iof så har jag inte testat just detta set, men min erfarenhet av billiga set är att de flesta är svåra stämma och få välljudande. Nu i efterhand så ångrar jag att jag köpte ett billigt som nybörjare, för jag skulle hellre ha levt lite fattigt några månader och köpt ett set som låter bättre och som man t.ex. kan spela in med osv. 😄 Men det beror ju på hur mycket du satsar på trummandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

saften (oregistrerad)

Om jag var du skulle jag leta efter beggat kitt om du ska ha cymbaler med i priset för 6k

Du har väl redan kollat igenom blocket antar jag? Där finns det ju massor med såna set

ELLER så kollar du in slagverkskompaniet, dom har t.ex tama imperialstar och 14" hihat, 16" crash för 5995:-

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det trumsetet (från Thoman) är ett bra trumset för pengarna. Visst kan billiga sk. "nybörjar-trumset" vara lite svårare att stämma än dyra trumset, men faktum är att dessa är väldigt svåra att stämma de också. Det är alla trumset oavsett prisklass.

Det som däremot talar emot det trumset som du funderar över är just cymbalerna. Cymbaler som ibland brukar ingå i nya billigare trumset är oftast av riktigt undermålig kvalitet trots att själva trumsetet som sådant (trummor, stativ och pedaler) brukar vara helt okay. Cymbalkvaliteten står alltså inte alls i samma propotion som trumsetet för övrigt. Om du vill ha ett helt nytt trumset och med tillhörande cymbaler av samma kvalitet som trumsetet i sig, så får du nog räkna med ytterligare minst 4-5000 kr till! Ett bra alternativ är därför att leta efter ett begagnat trumset med bra cymbaler direkt från början. Ett nyare begagnat sådant med några rätt bra cymbaler kan du säkerligen hitta för max 6000 kr. Leta t.ex. efter Pearl Export, Tama Swingstar eller varför inte det trumset som du nu har länkat till. Begagnat innebär inte alltid rishögar! 2-4 år gamla med normalt användande kan fortfarande se ut som nästan helt nytt så när som på t.ex. trumskinnen som naturligtvis kan vara lite slitna. Men dessa är ju förbrukningsvara, så om dessa är lite slitna spelar ju mindre roll. Riktigt bra slagskinn runt om på alla trummor på ett 5-trummors-set får du nog för under 1000-lappen. Som går att köpa till när du får råd om du inte kan "slå" till direkt!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tack för all hjälp:) vill gärna ha mer tips om någon har nåt mer att säga

Jadu, du kan få mer tips.

Detta kit kostar ju under fem lakan, så jag tycker nog att du ska köpa detta kit och satsa på att fixa cymbaler.

Som det redan skrivits tidigare i tråden så kanske dessa cymbaler inte har världsbäst kvalité, och det stämmer också.

Men det beror även på trummisen.

En sådan som slår hårt (vanligtvis sk. nybörjare) håller dessa cymbaler i ca. ett till tre år, självklart beror det även på vilken cymbal det är du använder mest, eller om du kanske bara använder Hihat och Riden, just de cymbalerna går väldigt sällan sönder, det är mest bara crasharna som pajar.

Om ni kör AC/DC-stuk tror jag inte att det blir så värst mycket chrash-komp (eller alls).

Så du behöver nog inte vara så rädd att cymbalerna går sönder.

Men sedan kan även ljudet variera från prisklasserna.

De cymbaler som man får med med detta kit är kanske låter skitbra, medans andra cymbaler från finare märken som koster fyrdubbla (om inte ännu mer) låter sämre.

Tex. så har jag bara Stagg (billigaste märket på Jam) cymbaler för att de har så förbaskat bra ljud.

Men Hihaten är oftast väldigt skrammlig på billigare kit, så du ska nog sattsa på att köpa nya Hihat lock från tex. Zildjian för ca två tusen. Då har som troligtvis håller några år, men man vet alldrig...

Detta är mina tips, men du ska även lyssna på de andra i denna tråd.

//Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp:) vill gärna ha mer tips om någon har nåt mer att säga

Meinl gör ganska billiga men relativt välljudade cymbaler, bra all-round cymbaler. Har du tur kanske du hittar ett Pearl Export set för 5000, de är bra och räcker ganska länge, bara att köpa till virvel senare om man vill ha fetare sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! 😄

Min erfarenhet av några års trumspel är att nya billiga trumset nästan alltid låter dåligt. Speciellt cymbalerna eftersom de är av budgetmärke. Trumfabrikatets standardskinn ger sällan bra ljud men detta löser man ju efter första skinnbytet. 😎 Remo och Evens är bra märken för det. Om jag var du skulle jag leta på blocket efter begangat. som någon nämnde. Tex:

http://www.blocket.se/vi/15966583.htm?ca=15_s (Pearl me Sabian o Zilljdian cymbaler!)

http://www.blocket.se/vi/15969512.htm?ca=15_s (Bra märke men man vet iofs inte hur det ser ut)

http://www.blocket.se/vi/15604268.htm?ca=15_s (En extra china cymbal, meinl, rätt bra märke)

osv. 😄

Visserligen kan vissa delar vara lite slitna men det brukar inte vara så dyrt att byta ut dessa om det skulle behövas. Lycka till med köpet iaf hur du än gör. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu återkommer jag med lite tips här...

Basix kiten låter riktigt bra, iallafall mitt, man måste bara byta skin och cymbaler så blir det välljudande (med rätt stämning...).

Tyvärr är stativen lite klena, men de duger om du inte ska ha nån cymbal som väger JÄVLIGT MYCKET (då menar jag det...), minuset är ju då att du inte kan ha armar eller liknande på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ddet jobbiga med en tight budget är att man oftast köper t.ex ett pearl/tama/sonor kit som redan kommer med cymbaler, det man får tänka på då är att dessa cymbaler oftast är gjorda utav själva trummakarna (pearl, tama, osv..) och brukar därför aldrig låta speciellt bra så om du hade tänkt o spela in med ett band så föreslår jag att du köper antingen ett bra set på blocket i din budget där några cymbaler som du vet är bra ingår eller så köper du ett från thomann t.ex och spelar på de cymbalerna att tag och sen köper du nya när du fått upp din budget igen och då kan du börja spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...