Jump to content
Annons

Köpa musik digitalt?


Sarita (oregistrerad)

Recommended Posts

Sarita (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar vilken digital musikaffär som ni tycker är bäst?

Vilken har bäst utbud och vilken butik har mest låtar i mp3-formatet.

Vad behöver man tänka på när man köper musik digitalt?

Hälsningar Sarita

(PS: Jag använder Media monkey som musikuppspelare. DS.)

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Apple säljer både AAC och mp3... bara vissa skivbolag har gått med på att sälja i mp3 utan kopieringsskydd i iTunes store tyvärr...

Amazon.com har en mp3 shop med... vet inte om man som svensk kan handla där men allt är DRM fritt i mp3 så vitt jag kan förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple säljer både AAC och mp3... bara vissa skivbolag har gått med på att sälja i mp3 utan kopieringsskydd i iTunes store tyvärr...

Amazon.com har en mp3 shop med... vet inte om man som svensk kan handla där men allt är DRM fritt i mp3 så vitt jag kan förstå.

Nä, Apple säljer inga mp3:or genom itunes, alla låtar är AAC, men vissa säljs i högre bitrate och utan kopieringsskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarita (oregistrerad)
Om man köper en cd...

har man köpt musik analogt eller digitalt då?

😄

Fysiskt kanske? 😄 Borde jag ha skrivit köpa musik virtuellt i stället?

Redigerat av Sarita
Link to comment
Dela på andra sajter

Sarita (oregistrerad)

Hur fungerar AAC ? I vilka andra format kan man köpa musik och hur fungerar dom?

Jag har tidigare köpt några låtar från Telias nätbutik, men dom låtarna har varit i mp3-formatet. (Telias butik fungerar ju, men det blir dyrt om man inte vill sätta in pengar i förväg. Dessutom är utbudet inte lysande.)

Redigerat av Sarita
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man köper en cd...

har man köpt musik analogt eller digitalt då?

😄

Fysiskt kanske? 😄 Borde jag ha skrivit köpa musik virtuellt i stället?

Naaeejjj... virtuellt låter som om den inte finns. Men den finns ju.

Det var bara jag som tänkte högt...

Itunes är väl det jag tänker på allra främst i sammanhanget. Sedan kan man ju köpa nedladdningsvarianter från de artisters webbsidor som man är intresserad av direkt numera.

🙂

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Apple säljer både AAC och mp3... bara vissa skivbolag har gått med på att sälja i mp3 utan kopieringsskydd i iTunes store tyvärr...

Amazon.com har en mp3 shop med... vet inte om man som svensk kan handla där men allt är DRM fritt i mp3 så vitt jag kan förstå.

Nä, Apple säljer inga mp3:or genom itunes, alla låtar är AAC, men vissa säljs i högre bitrate och utan kopieringsskydd.

Oops! My mistake. Tack för att du var uppmärksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarita (oregistrerad)
Itunes är väl det jag tänker på allra främst i sammanhanget. Sedan kan man ju köpa nedladdningsvarianter från de artisters webbsidor som man är intresserad av direkt numera.

😄

//:musik

Jasså?! Den möjligheten hade inte slagit mig. Bäst jag börjar spana runt lite nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köper en cd...

har man köpt musik analogt eller digitalt då?

😛

Jag köper från iTunes av bekvämlighetsskäl, men det är (förutom 2 album) enstaka låtar när jag köper musik online.

Annars köper jag CD när det gäller album.

Amazon har en bra musikaffär som säljer DRM-fritt som MP3-filer och den har snabbt blivit populär både hos skivbolagen och musikkonsumenterna. Plötsligt har det ingen betydelse om du har en iPod eller en annan mp3-spelare som använder MP3 eller Windows Media.

Tyvärr finns AmazonMP3 bara tillgänglig för USA. 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ska hämta ut mitt allra första paket från dem om typ...en halvtimme.

Cd och dvd:s. Tror det är...

eehh...

fysiskt digitala produkter.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar AAC ?

Mer information om AAC. Själv använder jag iTunes Music Store och det av följande anledningar:

1) Den/de som äger rättigheterna till musik får 70% av intäkterna, Apple tar 30%. Detta borde betyda att artisterna får sin del av kakan som sig bör.

2) Väldigt stort utbud där recensenter och användare ges möjlighet att tycka till.

3) Genomgående bra ljudkvalitét p.g.a. AAC.

4) Man får med skivomslaget som visas i iTunes när man spelar upp musik.

5) Betalning sker via kontokort vilket jag tycker är smidigt.

6) Fria 30sek att lyssna på för att avgöra om låten faller en i smaken ifall man önskar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...