Tranback Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 (edited) LÅTNAMN:Akustisk(tror jag) ARTIST/GRUPP:Jag(har inget namn ännu) GENRE:Rock/Blues LÅTLÄNGD:0.50 KOMPOSITÖR:Jag PRODUCENT:Jag EV. MEDVERKANDE:Jag INSPELNINGSÅR:2004 FORMAT: mp3 STORLEK: 782kb STATUS: bara ett lite klipp LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hej jag nu lägger jag ut ett klipp mest för att höra vad ni tycker jag ska göra jag vet att gitarr seplet är lite otajt men det jag vill höra är hur jag ska mixa och så eftersom jag inte kan nåt om det EDIT:Har nu spelat in gitarren med hjälp av hjälp jag fått av alla här tror att det låter bättre nu lyssna och säg vad ni tycker Edited October 19, 2004 by +MusTafA+
Straka Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga...
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga... jag vet att dom är luddiga men det var bara för jag lekte lite i soundforge
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 ok... vad är det du vill ha kritik på? typ mixing och sånt jag är helt ny på det här så jag kan ingeting så jag är tacksam för kritik
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga... lyssna på låten nu
Straka Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga... jag vet att dom är luddiga men det var bara för jag lekte lite i soundforge 😛 Jag tolkar det som att du vill att de ska låta så... men som sagt tycker jag de är på tok för luddiga och skulle behöva lyftas fram och få lite mer definition. Det vore bättre om du knåpar ihop en "färdig" låt så ska du nog se att du får fler kommentarer. 🙂
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga... jag vet att dom är luddiga men det var bara för jag lekte lite i soundforge 😛 Jag tolkar det som att du vill att de ska låta så... men som sagt tycker jag de är på tok för luddiga och skulle behöva lyftas fram och få lite mer definition. Det vore bättre om du knåpar ihop en "färdig" låt så ska du nog se att du får fler kommentarer. 🙂 jo men jag vill bara hör hur inspelningen låter låter gitarren bra nu tillexempelt eller är det nåt jag ska göra?
tordA Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 (edited) nu är den ute på IC 🙂 Your browser does not support the HTML5 audio tag Mustafa på IC --edit-- glömde länken Edited October 18, 2004 by Rockfart
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Mustafa på IC buisnes stavas business. 🙂 hahaha ja så trött var jag då😛
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 jag vill ha kritik på ljudet och så säg vad jag ska göra för att det ska låta bättre
bonzo Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 Det är ett väldigt murrigt och mullrigt ljud. För mycket bas och för lite diskant helt enkelt. Jag är ingen klippa på uppmickning, men du kan ju labba lite med olika placeringar och vinklar för mikrofonen. Här är en artikel i ämnet med lite bildexempel: http://www.soundonsound.com/sos/Aug01/arti...ecacgtr0801.asp
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 skulle inte nån som e pro kunna hjälpa mig jag vet ju att det finna massa kunskap hos er
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Läs artikeln som Bonzo tipsade om... men där står bara om stål-strängade jag har bara en nylon-strängad är det nån skillnad i mickningen?
laslo Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 Vinkla inte micken rakt mot hålet utan snett mot där halsen möter kroppen (alltså "uppåt"). En bit ifrån, kanske 20-30 cm. Visst låter det lite bättre nu?
Lundin Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 (edited) Det låter som om du får med en massa resonanslåda.. det bumlar så in i bertilsson..har du riktat mikrofonen rakt in i lådan? Och hur långt ifrån har du satt micken? vilken riktning 90grader rakt mot? 45 grader? använder du någon EQ ? För att få bort resonanserna måste du flytta micken tills dom försvinner..eller minskar.. det borde inte vara så svårt att micka upp gitarren med en (1) mikrofon och få till ett luftigt ljud...men har du en billig mikrofon kanske du blir tvungen att använda EQ där micken inte klarar av att återge frekvenserna.. Edited October 18, 2004 by demoniqus
Tranback Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 (edited) Det låter som om du får med en massa resonanslåda.. det bumlar så in i bertilsson..har du riktat mikrofonen rakt in i lådan? Och hur långt ifrån har du satt micken? vilken riktning 90grader rakt mot? 45 grader? använder du någon EQ ? För att få bort resonanserna måste du flytta micken tills dom försvinner..eller minskar.. det borde inte vara så svårt att micka upp gitarren med en (1) mikrofon och få till ett luftigt ljud...men har du en billig mikrofon kanske du blir tvungen att använda EQ där micken inte klarar av att återge frekvenserna.. jag har en ADK A51 tror inte den är så billig har kostat 2495 kostar nu 995 hur ska man vinkla micken? Edited October 18, 2004 by +MusTafA+
Lundin Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 (edited) Läs laslo's tips... problemet med en stormembransmikrofon är att den fångar väldigt mycket ljud.. så testa att flytta mikrofonen bort från resonanslådan, vrid den tills bummelfrekvenserna försvinner och du får en bra balans mellan strängarnas ljud och kärnan från resonanslådan. Edited October 18, 2004 by demoniqus
Egghuvud Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Förutom ovanstående tips så använd öronen mycket. Hur tycker du själv att det låter? Att göra musik handlar ju väldigt mycket om att lyssna. Använd eq. Ratta hit och dit och se vad som händer med ljudet. Spela in samma sak trettio gånger med mikrofonen vinklad på olika sätt och med olika avstånd och jämför hur det låter. Att tala om hur du skall mixa detta korta lilla inpass tycker jag är svårt. Det går inte att bara säga gör så eller så, utan det handlar väldigt mycket om att skaffa sig en grundförståelse för vad det innebär at spela in och det kan vi inte göra genom att ge dig ettusen olika tips. Det handlar om att du måste jobba med det. 🙂
Tranback Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 nu har jag spelat in med micen längre ifrån och jag tycker det låter bättre nu tycker ni det eller är det nåt annat jag ska köra konstruktiv kritik
Lundin Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Vid lyssning i små datorhögtalare låter den akustiska gitarren "ren".. det hörs alltså inga bummelfrekvenser... o andra sidan är det just dom frekvenserna som är svåra att höra i den här lyssningen.. elgitarr-gnidet däremot ligger i förhållande lite högt i volym ( lite surbendningar här o var oxå 🙂 ) Ska försöka lyssna i monitorer och lurar senare..
Tranback Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 Vid lyssning i små datorhögtalare låter den akustiska gitarren "ren".. det hörs alltså inga bummelfrekvenser... o andra sidan är det just dom frekvenserna som är svåra att höra i den här lyssningen.. elgitarr-gnidet däremot ligger i förhållande lite högt i volym ( lite surbendningar här o var oxå 🙂 ) Ska försöka lyssna i monitorer och lurar senare.. ok jag vet att el gitarren inte är 100% bra spelad men den akustiska gitarren låter ju ganska bbra nu ellerhur
Recommended Posts