Jump to content
Annons

Ett lite klipp


Tranback

Är det helt värdelöst?  

4 röster

  1. 1. Är det helt värdelöst?

    • Duger
      0
    • OK
      0
    • Katastrof
      0
    • Total Katastrof
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN:Akustisk(tror jag)

ARTIST/GRUPP:Jag(har inget namn ännu)

GENRE:Rock/Blues

LÅTLÄNGD:0.50

KOMPOSITÖR:Jag

PRODUCENT:Jag

EV. MEDVERKANDE:Jag

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 782kb

STATUS: bara ett lite klipp

LÅTLÄNK:Akustisk

Hej jag nu lägger jag ut ett klipp mest för att höra vad ni tycker jag ska göra jag vet att gitarr seplet är lite otajt men det jag vill höra är hur jag ska mixa och så eftersom jag inte kan nåt om det

EDIT:Har nu spelat in gitarren med hjälp av hjälp jag fått av alla här tror att det låter bättre nu lyssna och säg vad ni tycker

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga...

jag vet att dom är luddiga men det var bara för jag lekte lite i soundforge 😛

Jag tolkar det som att du vill att de ska låta så... men som sagt tycker jag de är på tok för luddiga och skulle behöva lyftas fram och få lite mer definition.

Det vore bättre om du knåpar ihop en "färdig" låt så ska du nog se att du får fler kommentarer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du spelat in gitarrerna? De är hemskt luddiga...

jag vet att dom är luddiga men det var bara för jag lekte lite i soundforge 😛

Jag tolkar det som att du vill att de ska låta så... men som sagt tycker jag de är på tok för luddiga och skulle behöva lyftas fram och få lite mer definition.

Det vore bättre om du knåpar ihop en "färdig" låt så ska du nog se att du får fler kommentarer. 🙂

jo men jag vill bara hör hur inspelningen låter låter gitarren bra nu tillexempelt eller är det nåt jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om du får med en massa resonanslåda.. det bumlar så in i bertilsson..har du riktat mikrofonen rakt in i lådan? Och hur långt ifrån har du satt micken? vilken riktning 90grader rakt mot? 45 grader? använder du någon EQ ?

För att få bort resonanserna måste du flytta micken tills dom försvinner..eller minskar.. det borde inte vara så svårt att micka upp gitarren med en (1) mikrofon och få till ett luftigt ljud...men har du en billig mikrofon kanske du blir tvungen att använda EQ där micken inte klarar av att återge frekvenserna..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om du får med en massa resonanslåda.. det bumlar så in i bertilsson..har du riktat mikrofonen rakt in i lådan? Och hur långt ifrån har du satt micken? vilken riktning 90grader rakt mot? 45 grader? använder du någon EQ ?

För att få bort resonanserna måste du flytta micken tills dom försvinner..eller minskar.. det borde inte vara så svårt att micka upp gitarren med en (1) mikrofon och få till ett luftigt ljud...men har du en billig mikrofon kanske du blir tvungen att använda EQ där micken inte klarar av att återge frekvenserna..

jag har en ADK A51 tror inte den är så billig har kostat 2495 kostar nu 995

hur ska man vinkla micken?

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs laslo's tips... problemet med en stormembransmikrofon är att den fångar väldigt mycket ljud.. så testa att flytta mikrofonen bort från resonanslådan, vrid den tills bummelfrekvenserna försvinner och du får en bra balans mellan strängarnas ljud och kärnan från resonanslådan.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom ovanstående tips så använd öronen mycket. Hur tycker du själv att det låter? Att göra musik handlar ju väldigt mycket om att lyssna. Använd eq. Ratta hit och dit och se vad som händer med ljudet. Spela in samma sak trettio gånger med mikrofonen vinklad på olika sätt och med olika avstånd och jämför hur det låter.

Att tala om hur du skall mixa detta korta lilla inpass tycker jag är svårt. Det går inte att bara säga gör så eller så, utan det handlar väldigt mycket om att skaffa sig en grundförståelse för vad det innebär at spela in och det kan vi inte göra genom att ge dig ettusen olika tips. Det handlar om att du måste jobba med det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid lyssning i små datorhögtalare låter den akustiska gitarren "ren".. det hörs alltså inga bummelfrekvenser... o andra sidan är det just dom frekvenserna som är svåra att höra i den här lyssningen.. elgitarr-gnidet däremot ligger i förhållande lite högt i volym ( lite surbendningar här o var oxå 🙂 )

Ska försöka lyssna i monitorer och lurar senare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid lyssning i små datorhögtalare låter den akustiska gitarren "ren".. det hörs alltså inga bummelfrekvenser... o andra sidan är det just dom frekvenserna som är svåra att höra i den här lyssningen.. elgitarr-gnidet däremot ligger i förhållande lite högt i volym ( lite surbendningar här o var oxå 🙂 )

Ska försöka lyssna i monitorer och lurar senare..

ok jag vet att el gitarren inte är 100% bra spelad men den akustiska gitarren låter ju ganska bbra nu ellerhur

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...