EsbjornOfSweden Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Ăr nybörjare pĂ„ det hĂ€r med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) pĂ„ tradera. Problemet Ă€r nu att jag ej fĂ„r klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in pĂ„ mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). NĂ€r jag kopplar in det fĂ„r jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program fĂ„r jag inte nĂ„gra noter in i datorn. DĂ€remot Ă€ndras "instrumenten" som spelar upp varje gĂ„ng jag trycker ner en tangent pĂ„ klaviaturen. Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gra ideĂ©r eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning pĂ„ det. AnvĂ€nder Vista sp1.
ThomasJ Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Ăr nybörjare pĂ„ det hĂ€r med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) pĂ„ tradera.Problemet Ă€r nu att jag ej fĂ„r klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in pĂ„ mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). NĂ€r jag kopplar in det fĂ„r jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program fĂ„r jag inte nĂ„gra noter in i datorn. DĂ€remot Ă€ndras "instrumenten" som spelar upp varje gĂ„ng jag trycker ner en tangent pĂ„ klaviaturen. Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gra ideĂ©r eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning pĂ„ det. AnvĂ€nder Vista sp1. Okej. Ă€r inte helt hemma pĂ„ Cubase. Men haförmig at du mĂ„ste öppna midiprortar i Cubase för att fĂ„ ljud pĂ„ vald kanal. Fans det inte usb pĂ„ klaviaturet? Har du installerat drivrutiner och stĂ€lltin dem i Cubase?
EsbjornOfSweden Postat 25 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 25 mars 2008 Ăr nybörjare pĂ„ det hĂ€r med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) pĂ„ tradera.Problemet Ă€r nu att jag ej fĂ„r klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in pĂ„ mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). NĂ€r jag kopplar in det fĂ„r jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program fĂ„r jag inte nĂ„gra noter in i datorn. DĂ€remot Ă€ndras "instrumenten" som spelar upp varje gĂ„ng jag trycker ner en tangent pĂ„ klaviaturen. Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gra ideĂ©r eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning pĂ„ det. AnvĂ€nder Vista sp1. Okej. Ă€r inte helt hemma pĂ„ Cubase. Men haförmig at du mĂ„ste öppna midiprortar i Cubase för att fĂ„ ljud pĂ„ vald kanal. Fans det inte usb pĂ„ klaviaturet? Har du installerat drivrutiner och stĂ€lltin dem i Cubase? DĂ„ keyboarden Ă€r ganska gammal finns det tyvĂ€rr ingen usb kontakt. Jag har försökt stĂ€lla in cubase sĂ„ gott jag kan förstĂ„. NĂ€r jag trycker ner tangenter pĂ„ klaviaturen syns det i programmet men jag hör inga ljud. Spelar jag upp det jag har spelat in hörs bara metronomen
Assar Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Det lÄter som att Cubase i alla fall indikerar att det kommer in en midisignal. PÄ den midikanal dÀr du vill spela in frÄn keyboardet mÄste du klicka pÄ "in" (i "Inspektorn" lÀngst till vÀnster) och vÀlja midi-input. Har du gjort det? Sen mÄste du styra till en "out" ocksÄ. Det gör du genom att vÀlja t ex den synt du vill att midi-signalen ska skickas till.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.