Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är nybörjare pĂ„ det hĂ€r med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) pĂ„ tradera.

Problemet Àr nu att jag ej fÄr klaviaturen att fungera.

Har kopplat in den via midi in pÄ mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). NÀr jag kopplar in det fÄr jag inget ljud ur burken.

Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program fÄr jag inte nÄgra noter in i datorn.

DÀremot Àndras "instrumenten" som spelar upp varje gÄng jag trycker ner en tangent pÄ klaviaturen.

Är det nĂ„gon som har nĂ„gra ideĂ©r eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning pĂ„ det.

AnvÀnder Vista sp1.

Annons
Postat
Är nybörjare pĂ„ det hĂ€r med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) pĂ„ tradera.

Har kopplat in den via midi in pÄ mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). NÀr jag kopplar in det fÄr jag inget ljud ur burken.

Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program fÄr jag inte nÄgra noter in i datorn.

DÀremot Àndras "instrumenten" som spelar upp varje gÄng jag trycker ner en tangent pÄ klaviaturen.

Är det nĂ„gon som har nĂ„gra ideĂ©r eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning pĂ„ det.

AnvÀnder Vista sp1.

Okej.

Àr inte helt hemma pÄ Cubase.

Men haförmig at du mÄste öppna midiprortar i Cubase för att fÄ ljud pÄ vald kanal.

Fans det inte usb pÄ klaviaturet?

Har du installerat drivrutiner och stÀlltin dem i Cubase?

Postat

AnvÀnder Vista sp1.

Okej.

Àr inte helt hemma pÄ Cubase.

Men haförmig at du mÄste öppna midiprortar i Cubase för att fÄ ljud pÄ vald kanal.

Fans det inte usb pÄ klaviaturet?

Har du installerat drivrutiner och stÀlltin dem i Cubase?

DÄ keyboarden Àr ganska gammal finns det tyvÀrr ingen usb kontakt.

Jag har försökt stÀlla in cubase sÄ gott jag kan förstÄ.

NÀr jag trycker ner tangenter pÄ klaviaturen syns det i programmet men jag hör inga ljud.

Spelar jag upp det jag har spelat in hörs bara metronomen

Postat

Det lÄter som att Cubase i alla fall indikerar att det kommer in en midisignal.

PÄ den midikanal dÀr du vill spela in frÄn keyboardet mÄste du klicka pÄ "in" (i "Inspektorn" lÀngst till vÀnster) och vÀlja midi-input. Har du gjort det?

Sen mÄste du styra till en "out" ocksÄ. Det gör du genom att vÀlja t ex den synt du vill att midi-signalen ska skickas till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.