Jump to content
Annons

krk rk 5 VS. ESI nEar 08


callestropp

Recommended Posts

Goddag, har varit runt och kollat på monitorer hela dagen , har lyssnat på det mästa som är intressant idag. Då jag inte förtillfället har råd med adam , genelec lr krk vxt har jag bestämt mig för att välja mellan två monitorer som båda kostar 3000 kr paret, jag tycker det verkar som om dessa är överlägset bäst i denna klassen när man arbetar med house/basbaserad musik 😉

Alternativ 1.

Krk rotkit 5" Tyckte det var bra ljud i denna skön å lyssna på märkar att det är en ordentlig tillverkar som gjort dem snygga!

http://www.thomann.de/se/krk_rp5.htm

NSE nEar 08

Riktigt fet bas i denna ganska skarp i diskant

Fan riktigt dilemma, tyngre bas i nse pga 7" baselement men vettfan om inte mellan+ diskant registret e bättra på krk rotkit, den ju lite mindre och snyggare!.....

HMM,, snälla hjälp mig någon som har nån kommentar på nån av högtalarna? har dem använder dem lyssnat osv. Ett litet problem är att jag lyssnat på dem på 2 olika ställen så ganska svårt att jämföra men nse hade definitiv bättre tryck i basen!!!

MVH!

Redigerat av callestropp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har Rokit 5 och är riktigt nöjd. De spelar väldigt tydligt och är sköna att lyssna på.

Basen är dock kanske lite klen kan jag känna, men jag har just nu heller ingen vidare lyssningsmiljö (t ex ingen dämpning bakom monitorerna, de står nära ett hörn osv) så ljudet blir rörigt i allmänhet och basen försvinner i denna röra. Med rätt akustik är dock dessa högtalare grymma och jag älskar dem. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på M-audios BX5a. hyfsat pris, men stör mig dock på basen som utmärker sig för mycket, har tom blivit tvungen att eq´a bort en del av basen i itunes. Men dom har väldigt tydligt mellanregister och diskant och jag har ägt deras tidigare kusin BX8 och känner igen mig i soundet så det va därför jag valde dessa.

Personligen skulle jag välja Krk om jag skulle köpa nytt. Lycka till!

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv högtalare nyss i den prisklassen och var i stort sett inne på samma tankebanor som du har.

KRK RP5 är snygg och och låter klart och fint men är något svag i basen. ESI valde jag bort eftersom jag ville ha en högtalare med inställnings/korrigerings-möjligheter.

Till slut valde jag mellan Alesis M1 620 och Behringer truth 3020. Hade svårt att skilja dom åt så det blev Behringer bara för att dom fanns hemma i närmaste affären.

Var väl inte direkt svar på din fråga men kanske lite ny input inför ditt monitorköp.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv högtalare nyss i den prisklassen och var i stort sett inne på samma tankebanor som du har.

KRK RP5 är snygg och och låter klart och fint men är något svag i basen. ESI valde jag bort eftersom jag ville ha en högtalare med inställnings/korrigerings-möjligheter.

Till slut valde jag mellan Alesis M1 620 och Behringer truth 3020. Hade svårt att skilja dom åt så det blev Behringer bara för att dom fanns hemma i närmaste affären.

Var väl inte direkt svar på din fråga men kanske lite ny input inför ditt monitorköp.

Lycka till

Ok jag förstår, du får gärna berätta lite hur behringer 3020 funkar för dig.

Dock har ju faktiskt esi nEar 08 en slags eq bak på varje monitor där man kan öka/sänka bas/mid/diskant.

Krk tyckte jag oxå var för svag i basen. har inte köpt än så jag är sugen på fler inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv högtalare nyss i den prisklassen och var i stort sett inne på samma tankebanor som du har.

KRK RP5 är snygg och och låter klart och fint men är något svag i basen. ESI valde jag bort eftersom jag ville ha en högtalare med inställnings/korrigerings-möjligheter.

Till slut valde jag mellan Alesis M1 620 och Behringer truth 3020. Hade svårt att skilja dom åt så det blev Behringer bara för att dom fanns hemma i närmaste affären.

Var väl inte direkt svar på din fråga men kanske lite ny input inför ditt monitorköp.

Lycka till

Ok jag förstår, du får gärna berätta lite hur behringer 3020 funkar för dig.

Dock har ju faktiskt esi nEar 08 en slags eq bak på varje monitor där man kan öka/sänka bas/mid/diskant.

Krk tyckte jag oxå var för svag i basen. har inte köpt än så jag är sugen på fler inlägg!

Jag är mycket nöjd med mina Behringer och har inte upplevt något negativt med dom hitills. Jag har fortfarande ett hallelulia-moment varje gång jag lyssnar i dom men då skall du veta att jag tidigare satt med ett par gamla datorhögtalare som följde med ett hemdatorpaket för väldigt många år sedan.... allt är relativt.

Jag utgick nog felaktigt från att esi 08 såg ut som sina mindre bröder på baksidan.

Jag tycker det var svårt att få tillräckligt med underlag för att välja monitor. Det jag saknade var en ordentlig jämförande lyssning i mitt eget rum med dom 3-4 högtalare som jag valde mellan men det var i praktiken omöjligt att ordna så det blev att åka runt till olika affärer med olika akustiska miljöer och försöka "komma ihåg" hur dom andra högtalarna lät. Den minsta gemensamma lyssningsnämnaren blev Genelec 8020/8030 som fanns på dom flesta ställen, dom fick funka som ett slags jämförande index.

Då det blev lite si och så med lyssningen läste jag lusen ur tester, bland annat Studios monitortester 04-10 och 06-11 tycker jag är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...