Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan på dejsan alla här

Jag har ett litet problem. Hur spelar man pads och strings finns det några vanliga sätt och göra det på. När mans ska byta från ett pads ljud till ett annt finns det några bra sätt och göra det på. Har provat att tona ihop dem men det blev inte som jag ville ha det. Använder FL studio och Spectrosonic atmosphere

När jag ändå är här kan jag ju passa på och fråga lite andra saker

Vart kan man hitta gratis chants som man kan använda fritt hur som helst?

Det var mina frågor fokusera helst på den första

MVH

Uozon

Annons
Postat (redigerat)

1.Antingen så använder du pedal (för sustain) och låter varje anslag klinga så som känns bra att spela.

alternativ är att ha relativt kort release på ljudet och spela varje ackord exakt hela takten ut, detta kräver i allmänhet att även attacken på ljudet är ganska kort.

har du ett ljud med lång attack som tenderar att ligga och släpa efter, så är det bara att använda - (minus) delay på hela spåret eller att helt enkelt i efterhand manuellt flytta anslagen lagom mycket.

Hur Pad-ljud uppför sig är individuellt från ljud till ljud, men ett vanligt problem är att det blir lite "blurrigt" eller fult i ackordbytena. Men ibland krävs det att accorden överlappar varandra rätt mycket för att det inte ska bli en skarv.

För att byta ljud helt från en takt till annan, så är nog bäst att låta gamla ljudet klinga ut sin release som vanligt och det ny spela på 1:an som vanligt. Blir det fult när de går ihop så gå in o gör en volym fade på det utklingande ljudet. Eller lägg en fet crashcymbal som maskerar 😉

2.

Från wikimedia info:

"Unlike traditional media repositories Wikimedia Commons is free. Everyone is allowed to copy, use and modify any files here freely as long as the source and the authors are credited and as long as users release their copies/improvements under the same freedom to others."

"The license conditions of each individual media file can be found on their description pages."

Från din mediafils info:

"This media has no author information, and may be lacking other information.

Media should have a summary to inform others of the content, author, source, and date if possible. If you know or have access to such information, please add it to the image page."

Så det är ju lite oklart vad som egentligen gäller....

men mer info finns här:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Welcome

3. Det finns många sajter med gratisljud, googla är tipset.

/X

Redigerat av xarl
Postat
Bra information.

Tack för all information. ska se till att jag har det i bakhuvudet när jag skapar musik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.