Jump to content
Annons

Rådfrågar om Monitorer


John89

Recommended Posts

Hej Allesammans!

Jag skulle vilja rådfråga lite om ett tips jag fick på musikbörsen idag.

Jag var och frågade lite om hjälp och sedan började vi prata om vilket set monitorer han kunde sätta ihop åt mig för typ 7000-9000 kr .

Han kom fram till att det som han rekomenderar till dem flästa är ett set KRK-rokit

(två storlek-5 eller -6 burkar med en KRK-rokit sub) och sa att dem flesta blir nöjda med det.

Jag Producerar Trance musik.

Någon som har något att säga till om detta... tips,råd, tycka till om något kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par KRK Rokit 5 och jag är jättenöjd - klart, rent och fint ljud och mycket sköna att lyssna på! Sub har jag dock inte men att komplettera med en sån bidrar nog till ett riktigt fett ljud. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sålde nyss mina KRK Rokit RP5 (till förmån för ADAM A7) och jag måste säga att krkna är riktigt grymma för pengarna!!

jag har säkert 5 par inom min vänkrets! jag körde mina med en gigantisk behringersub och efter mycket pill fick jag ett grymt bra ljud..

krks sub lär låta bättre än behringers tror jag!

tänk på att placeringen av subben är viktig. läs manualen och se vad tillverkaren rekommenderar samt testa placera den på olika ställen. Finns en del trådar om detta på forumet.

gammalt knep är att sätta subben i lyssningsposition och sätta ditt huvud där du har tänkt placera subben. flytta runt dig tills det låter bra och vipps så har du positionen för subben:)

KRK rokit är grymma monitorer för nybörjaren/hemmastudion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okey, grejjen är ju att jag har 9000 kr att röra mig med så att säga, och det var just KRK Rokit som dem rekomenderade som sagt, och han tyckte det var nödvändigt med en sub (just för trance musiken då)

när jag frågade om det var någon skillnad på Krk Rokit 5 och 6:orna (eftersom jag funderade på att ta 6:orna istället för 5:orna) så sa han att han inte visste och bad mig komma tilbaka så att jag kunde komma o lyssna på dem.

Är det någon Speciell skillnad sådär som man bör känna till?

Redigerat av John89
Link to comment
Dela på andra sajter

att man behöver sub för att man gör trance kan man ju diskutera....! Personligen tycker jag man behöver höra ner till 35-40 hz oavsett musikstil, men ändå....

genelec är jättebra, men 8030 måste man nästan komplettera med sub om man vill kunna jobba ordentligt i lägre frekvenser, och då blir det dyrare. Vi kör genelec 8040 och inser att vi måste skaffa sub till dem. alt. komplettera med ett större system som sträcker sig ner i djupbotten....

kolla begagnatmarknaden....för 9000 tror jag faktiskt du kan hitta ett riktigt bra, mindre begagnat, system....! borde nästan kunna få in begagnade genelec 8030+sub....om nån nu vill sälja ett sånt set! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Allesammans!

Jag skulle vilja rådfråga lite om ett tips jag fick på musikbörsen idag.

Jag var och frågade lite om hjälp och sedan började vi prata om vilket set monitorer han kunde sätta ihop åt mig för typ 7000-9000 kr .

Han kom fram till att det som han rekomenderar till dem flästa är ett set KRK-rokit

(två storlek-5 eller -6 burkar med en KRK-rokit sub) och sa att dem flesta blir nöjda med det.

Jag Producerar Trance musik.

Någon som har något att säga till om detta... tips,råd, tycka till om något kanske?

Skulle jag satsa 7-9000:- på monitorer skulle jag utan tvekan köpa begagnat eller kampanjer som dyker opp emellanåt..

Har man bara lite tålamod kan man göra riktiga klipp vid snabba affärer (inte ovanligt till halva priset) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat är ett bra tips. Inte ovanligt med halva priset. vendolin eller blocket.

Kolla också alltid priserna på några näthandlare, själv har jag www.thomann.de som referens. Lite mer kan jag betala lokalt, men aldrig mycket mer.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har 9 000:- så köp ett par Adam A7, såg att de kostar 8 990:- på Claes sida (vet inte hur mycket de kostar annars)!

8990:- per par är listpriset... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har 9 000:- så köp ett par Adam A7, såg att de kostar 8 990:- på Claes sida (vet inte hur mycket de kostar annars)!

8990:- per par är listpriset... 🙂

AHA, du lämnade en öppning för prutmån..

Bra att veta om man e på lyran och inte skäms för skambuden man lämnar isf 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har rekomenderat Adam A7, som några av er också har gjort.. vad är det som är så bra med dem? (skulle vilja ha en förklaring, är väldigt nyfiken 🙂)

genelec har jag lyssnat på ganska mycket (8030 storleken) för att min kompis har dem i sin studio.. inte så förtjust i deras basljud men dem låter väldigt bra annars tycker jag..

en annan sak är ju att det är så många som dessutom har tipsat mig om KRK systemet.. just personer som gör trance musik..

det är detta som gjort mig så förbannat osäker 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju som sagt erfarenheter av både Adam A7 och KRK och skillnaden är först och främst tydligheten i diskant och mellanregister. en helt ny dimension då, men för en nybörjare känns krkna mer givna.

Adam har dessutom fattigare (men mer rak, kanske) bas än krkna och just att prodda trance kräver, enligt mig, att man ska känna basen.

köp krkna och sub, det är min rekommmendation. för trance och liknande tror jag en nybörjare har svårt att verkligen utnyttja potentialen hos Adam-monitorer.

Trance sa du.. kan säga som så här att allt som KOBOJSARNA gjort är gjort på krk plus sub;P

alltså mitt tips är KRK rokit + sub. känner du att du har mer pengar så satsa på Genelec typ 8040 -PLUS- sub.

Att tro att man kan känna dansgolvsdunk ur små 3-8 tummare är naivt. Suben är kanske inget bra när man slutmixar utan jag ser det som ett måste för att kunna jobba med dansgolvsmusik. Känslan som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gled runt på Thomann och Claes kanske får svårt att bita i detta pris:

http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm

3790 spänn, plus frakten dock...

Det är väl bara att fråga vad du kan få för pris - så får du avgöra om skillnaden är värd den skillnad i konsumentskydd etc som finns i respektive land... 😎

Prisdiskussioner är dock inget för forumtrådar, utan sådant bör hållas i PM eller mail.

I diskussioner nämner jag som regel bara listpriserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...