Jump to content
Annons

Hur ställer man tempot till detta?


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Som en evig programmerare av 4/4 takt så har jag ett problem. Har lovat programmera trummor till en låt (välj Der Totenkopf) och jag har fanimej problem med att få till den accenterade 1:an i takten (innan vers). Hur ser denna takt ut rent tempomässigt? Kan jag ställa den i Cubase? Har någon tid och lust att skapa ett exempel som jag kan använda (Midi loop)?

Klicka och välj Der Totenkopf

Maila gärna midiloop till

bajenuffe@hotmail.com

/Bajenuffe

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag uppfattat dig rätt: Flytta andra virvelslaget i takten till 1.3.3.0 (från 1.4.1.0). Det är ju ett dubbelslag på virveln så du kan med fördel lägga både analogsnare och electricsnare i drumeditor. Hård velocity jämfört med virveln i takten samt att du flyttar/tidigarelägger en av virvlarna några 64-delar för att få dubbeleffekt. Sedan börjar ettan som vanligt i nästa takt.

Testa om du får ordning på det. Om du inte får till det, så kan jag göra det åt dig imorgon.

Edit: Var LITE snabb där..LYSSNADE den här gången..glöm mitt synkoperingstugg :rolleyes: Det övriga jag skrev har du kanske användning av ändå.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

du skulle kanske kolla efter midi filer med tidiga iron maiden låtar, tror de går lite i denna takt och tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stufio vänner... Jag behöver serious hjälp med detta! Vad är detta för jävla takt? Kör man bara rak 4/4-dels takt så blir det ju tok-fel. Känns som en taktdel blir kortare... DEtta är ju verkligen inga problem att spela på riktiga trummor, men hur f-n ställer man en metronom för att den skall hålla takten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan avgöra så är det 7/4 (alt växlande 4/4 och 4/4) i introt men därefter vanlig 4/4 med nånslags otajt synkop.

Men det är jävligt taskigt spelat av trummisen ...

EDIT: Korrigerat från 7/8 till 7/4

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Assar. Men vissst blir det svårt att ställa en metronom som går i samma takt hela låten? takten blir ju liksom en, två, tre, f..EN, två, tre, fyr... Det känns som fyran huggs av på mitten. Kan man ställa takten i Cubase på något sätt att det följer dessa synkoper?

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Assar. Men vissst blir det svårt att ställa en metronom som går i samma takt hela låten? takten blir ju liksom en, två, tre, f..EN, två, tre, fyr... Det känns som fyran huggs av på mitten. Kan man ställa takten i Cubase på något sätt att det följer dessa synkoper?

/U

Ja och nej. Synkoper får du fixa för hand.

Men i introt är det inte synkoper utan taktbyten.

Vill du fixa taktbytena, gör så här:

(följande är med reservation för evenutella minnesfel - jag är på jobbet nu)

Gå in under Project -> Tempo track.

Upp i linjalen står det 4/4. Dubbelklicka på starten av 4:e takten så att det skapas en 4/4 där också.

Gå tillbaka till den första 4/4 och markera den. Uppe i fälten ovanför kan du skrolla upp den första fyran till en sjua så att det står 7/4.

Nu kommer de 3 första takterna vara 7/4. De två sista takterna i introt skulle kunna vara 3/4 + 5/4, men då kan det lika väl står 2 takter med 4/4 istället.

För att fixa synkopen på ettan i början av fraserna i resten av låten är bara att flytta tillbaka de slagen 1/8 in i föregående takt.

Men om du vill att EZD och Cubase ska spela lika otajt som den där trummisen .... då har du ett häftigt jobb framför dig ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AssarIntrot är ju bara cymbaler och jag planerar att spela in det separat och sedan klippa in det.. Det är synkopen på 1:an som jag var ute efter. Att flyttan in 1:an i föregående taktdel då synkoper spelas skall jag nog kunna fixa.. Frågan är då.. Kommer Metronomen flippa ur? Den kommer väl efter det ingreppet ligga fel?

Tack för hjälpen.. Skall testa då jag kommer hem.

Detta är en kass inspelning och trummisen tror jag har en dålig dag för det är faktiskt en ganska bra trummis... En vanlig dag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Metronomen ligger på taktslagen och tar ingen hänsyn till synkoper. Den kommer inte flippa ur hur du än lägger events i midifilen.

Om du vill att metronomen ger dig ledning till var i takten synkopen ska ligga kan du t ex göra något av följande:

- Ställ in metronomen att slå åttondelar istället för fjärdedelar (den kommer att slå dubbelt så snabbt)

eller

- skapa ett klick som genereras av en midifil och synt som du använder istället för metronomen. Då kan du lägga klicken var du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...