Jump to content
Annons

Hur fungerar ljudkortsingångar?


spankthemonkey

Recommended Posts

Jag är ute efter att kunna spela in flera spår (minst åtta mickspår för trummor). Jag har en macbook pro och en mbox2 (som jag tänkte sälja ifall det inte typ går att seriekoppla på något sätt). Jag behöver alltså fler ingångar. Jag har sökt massvis på forumet efter bra firewire-ljudkort men ärligt talat fattar jag inte riktigt hur det funkar. Kan man t.ex. koppla ett MOTU Pre8 in i datorn och direkt ha åtta ingångar eller har den i sin tur åtta utgångar som måste kopplas till ett ljudkort som pallar det? Jag kanske snurrar till det lite för mig, men har alla firewirekort separering av spåren? De multimixrar med firewireutgång, summerar de alla ingångar till två outs?? Hjälp uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är ute efter att kunna spela in flera spår (minst åtta mickspår för trummor). Jag har en macbook pro och en mbox2 (som jag tänkte sälja ifall det inte typ går att seriekoppla på något sätt). Jag behöver alltså fler ingångar. Jag har sökt massvis på forumet efter bra firewire-ljudkort men ärligt talat fattar jag inte riktigt hur det funkar. Kan man t.ex. koppla ett MOTU Pre8 in i datorn och direkt ha åtta ingångar eller har den i sin tur åtta utgångar som måste kopplas till ett ljudkort som pallar det? Jag kanske snurrar till det lite för mig, men har alla firewirekort separering av spåren? De multimixrar med firewireutgång, summerar de alla ingångar till två outs?? Hjälp uppskattas!

Ett MOTU 8pre funkar rakt av, du behöver inget annat. Köper du däremot en preamp som bara har digital eller analog ut måste du gå via ett interface också, men 8pre har ju firewire som du kan koppla till datorn direkt.

Det finns ett gäng interface med 8 ingångar som är hyfsat prisvärde, men motu är grymt stabila och proffsiga så där lär du inte bli missnöjd.

Själv föredrar jag faktiskt att trigga trummor och sedan ersätta dem/kombinera dem med samplingar efteråt. DFH, BFD mfl låter såpass bra att man sällan får till det bättre själv som amatör.

Man kan ju göra det efteråt också med typ beat detective eller drumagog förutsatt att man har relativt lite spill/läck mellan mickarna.

Lycka till!

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett MOTU 8pre funkar rakt av, du behöver inget annat. Köper du däremot en preamp som bara har digital eller analog ut måste du gå via ett interface också, men 8pre har ju firewire som du kan koppla till datorn direkt.

Tack för ditt svar, jag blev lite klokare! Men vad menar du med <i>bara digital ... ut</i>? Menar du typ spdif då? Om jag köper ett moto, går det att få fler än 8 ingångar på något sätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar, jag blev lite klokare! Men vad menar du med <i>bara digital ... ut</i>? Menar du typ spdif då? Om jag köper ett moto, går det att få fler än 8 ingångar på något sätt då?

Med en Motu 8pre så går det bra att koppla till fler kanaler via adat-ingångarna. Jag gjorde själv en koppling i en liten studio med en 8pre och en Behringer ADA8000 - Då fick jag enkelt och billigt totalt 16 kanaler in och ut. Behringern är väl inte den bästa, men den funkar.. Går ju självklart även att koppla ihop med en till 8pre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...