GÀst Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Jag har problem nÀr jag spelar in pÄ datorn. LjudspÄren lÀgger sig fel. Man kan rÀtta till det genom att göra nÄgot som i programmet heter DC Bias adjust. Det blir sÄ bÄde nÀr man spelar in genom mickingÄngen och line in pÄ ljudkortet och jag har provat med bÄde datorns inbygda ljudkort och ett lite mer avancerat. Samma problem var gÄng. Vad Àr felet och hur ska man rÀtta till det sÄ att man slipper gÄ in efterÄt och Àndra med bias adjust i varenda ljudspÄr?
Gilbert Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Ăr problemet att spĂ„ren inte Ă€r "centrerade" mot nollgenomgĂ„ngen?
GĂ€st Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Ăr problemet att spĂ„ren inte Ă€r "centrerade" mot nollgenomgĂ„ngen? Ja! Kunde inte sagt det bĂ€ttre sjĂ€lv! đ
Gilbert Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 DÄ kan du utföra en "Eliminate DC offset" (som det heter i t ex WaveLab) som en temporÀr lösning. BÀst Àr förstÄs att hitta orsaken till detta dÄ du förlorar headroom och kvalité p g a detta.
GĂ€st Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Ok, efter lite letande i programmet hittade jag under "Device properties" nĂ„got som hette "Adjust to zero DC when recording". "Ăntligen!" TĂ€nkte jag... Men i början av varje nytt spĂ„r blir det Ă€ndĂ„ fel. Den första samplingspunkten ligger c:a 13% ovanför nollgenomgĂ„ngen och det gĂ„r ungefĂ€r en halv sekund innan det Ă€r helt centrerad. Det blir alltsĂ„ ett klickljud nĂ€r varje nytt spĂ„r börjar. SĂ„ nu mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ gĂ„ in i varenda spĂ„r och justera genom att klippa bort den första halva sekunden. Usch. Vad Ă€r det i min dator som stĂ€ller till det sĂ„hĂ€r?
Gilbert Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Antagligen sÄ mÄste programmet hinna skanna en bit för att "automatiskt" kunna justera DC offset. Antingen sÄ fÄr du klippa/fadea bort början pÄ varje inspelning eller Ànnu bÀttre; hitta orsaken till problemet. Vad Àr det för ljudkort?
GÀst Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Antagligen sÄ mÄste programmet hinna skanna en bit för att "automatiskt" kunna justera DC offset. Antingen sÄ fÄr du klippa/fadea bort början pÄ varje inspelning eller Ànnu bÀttre; hitta orsaken till problemet. Vad Àr det för ljudkort? Just nu anvÀnder jag det inbygda i datorn (som Àr en Dell). Annars har jag ett som jag fÄtt av en kompis som kanske egentligen mest Àr till för att spela upp musik. Men det heter i alla fall Aureon 5.1 Fun Wave. Men det blir tyvÀrr samma fel pÄ inspelningarna oavsett vilket ljudkort jag anvÀnder. Men kan sÄnt hÀr uppstÄ om man till exempel har datorn kopplad till ojordade uttag? Eller Àr det drivrutiner som mÄste justeras? Eller spelar jag in med fel upplösning sÄ att ljudkorten inte klarar av det?
Gilbert Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Det kanske intrÀffar innan ljudkortet... BerÀtta om hela kedjan.
GĂ€st Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Jag mĂ„ste först sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam för svaren! Kedjan frĂ„n munnen till ljudkortet eller frĂ„n vĂ€ggen till ljudkortet? Jag tar bĂ„da... đ Datorn fĂ„r ström frĂ„n ett vanligt vĂ€gguttag, sen gĂ„r det in i datorn och runt runt dĂ€rinne och sen nĂ„r det ljudkortet som sitter monterat i ett vanligt PCI(?) fack. FrĂ„n munnen har jag anvĂ€nt mig av diverse metoder. Allt frĂ„n att ha kopplat kass datormick direkt in i mick-in, till att ha fantommatad kondensatormick via mackie-preamp/mixer till line-in pĂ„ ljudkortet. Och jag har kopplat instrument med telekabel+adapter rakt in i ljudkortet ocksĂ„, det blir samma problem.
Gilbert Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Hm... hur mÄnga % off Àr det vi talar om? Upp till 1 % kan ibland vara "normalt".
GÀst Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Hm... hur mÄnga % off Àr det vi talar om? Upp till 1 % kan ibland vara "normalt". Det Àr c:a 13 %.
GÀst Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Har nu gjort lite tester och datorns inbydga kort ger 13 % offset pÄ bÄda kanalerna och det andra "Fun Wave" var faktiskt inte sÄ farligt som jag trodde, -0,6 respektive -1,3 %. TyvÀrr mÀrkte jag dock nu i mina tester att "fun wave"-kortet har ett extremt jobbigt högfrekvent brus. Eller egentligen inte brus, utan specifika frekvenser över hela frekvensskalan, med intervaller om ungefÀr 760 Hz. Samma sak med det inbygda kortet, men med mycket större intervaller om 5 kHz, alltsÄ fyra stycken frekvenstoppar mellan 0 och 20 kHz. AlltsÄ, var kommer de "tonerna" ifrÄn? KÀnns som om mitt ljudkortsproblem blir vÀrre och vÀrre ju mer jag undersöker. Och kÀnns som om man inte kan göra nÄgot Ät det dÀr DC offsetet. Borde kanske satsa pÄ ett nytt som har garanterat lÄgt brus, garanterat 0 % DC offset och garanterat inte skapar "toner" med jÀmna frekvensintervaller.
Demonproducenten Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 (redigerat) kan nog vara dags att investera i ett riktigt ljudkort Redigerat 12 mars 2008 av Demonproducenten
GĂ€st Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 kan nog vara dags att investera i ett riktigt ljudkort Way ahead of you! đ Tips och rĂ„d mottages gĂ€rna, och för att inte starta ny trĂ„d om vilket ljudkort man ska vĂ€lja, sĂ„ har jag skrivit mina krav etc. i trĂ„den "Billigt externt ljudkort - vad vĂ€lja?".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.