Jump to content
Annons

Pumpande ljud


Irons

Recommended Posts

En liten undran...

Har sökt efter detta i forumet men inte lyckats hitta nåt lämpligt svar.

Jag får lätt ett "pumpande" ljud, framför allt på padsen i mixen. Antar att det har med kompressorer att göra. Har förökt att "ratta" fram ett rent ljud men verkar ha svårt att få till det.

Vad gör jag för fel? Är det nivåerna på respektive kanal eller är det freqvenskrockar som orsakar detta fenomen? Eller är det "fel" användandet av kompressor som är boven i dramat?

Finns det nåt enkelt svar på detta?

Jag försöker att göra lite "tyngre" elektronisk musik. Vill av nån anledning få bastrumman/rna att ta stor plats i ljudbilden. Om detta nu har nån betydelse. Har inget bra exempel att lägga upp då jag sitter vid en annan dator.

Nån kanske har ett bra tips som jag bör tänka på...

( Beöver jag berätta att jag använder Reason 4.0? )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Släng upp ett klipp så man hör vad du menar 😆 Kanske blir lättare att säga vad som kan vara fel.

Men annars så kan du testa att mixa låten i lite lägre volym.. inte lägga så mkt kraft i kicken.. vara sparsam med kompressorerna på main-out. o.s.v.. vet inte om det hjälper men man kan ju testa 🙂

fortsätt simma 🙂

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

med förutsättning att ljudet inte låter på detta sätt för sig självt ställer jag frågan om du har en limiter på masterkanalen?

MVH

Anders

Brukar ha en "Mastering Suite Combi"

För enkelhetens skull inställd på "Dance" eller "Energi". Där ingår det ju en Limiter.

Har aldrig riktigt haft tålamod att fördjupa mig i denna enhet. Kanske vore ide att börja med det.

Tidigare var det sällan att jag hade "problemet" men efter att jag har börjat jobba mer med kompressorer så upplever jag att det har blivit ett återkommande fenomen.

Ljudet i sig låter inte pumpande, utan det är i kombination med Kick, basslingor och övriga detaljer. Gör jag ett brake i mixen och låter en pad eller liknande ligga kvar så ökar den markant i volym och sjunker till ett pumpande när resten drar igång.

Skulle gärna kasta upp ett exempel, men som sagt, jag har inte möjligheten där jag sitter nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

med förutsättning att ljudet inte låter på detta sätt för sig självt ställer jag frågan om du har en limiter på masterkanalen?

MVH

Anders

Brukar ha en "Mastering Suite Combi"

För enkelhetens skull inställd på "Dance" eller "Energi". Där ingår det ju en Limiter.

Har aldrig riktigt haft tålamod att fördjupa mig i denna enhet. Kanske vore ide att börja med det.

Tidigare var det sällan att jag hade "problemet" men efter att jag har börjat jobba mer med kompressorer så upplever jag att det har blivit ett återkommande fenomen.

Ljudet i sig låter inte pumpande, utan det är i kombination med Kick, basslingor och övriga detaljer. Gör jag ett brake i mixen och låter en pad eller liknande ligga kvar så ökar den markant i volym och sjunker till ett pumpande när resten drar igång.

Skulle gärna kasta upp ett exempel, men som sagt, jag har inte möjligheten där jag sitter nu...

Jag skulle testa att stänga av limitern, bara för att se om det är den som ställer till det. Låter som om du har mycket energi i basreginoerna på din beskrivning, det limitern gör då är att snabbt komprimera allt så fort basen kommer, och släpper när basen avtar, vilket resulterar i ett "pumpande" sound. Boven tror jag, utan att ha lyssnat, kan ligga i limiter och energin.

MVH

Anders

EDIT:stavfel

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

med förutsättning att ljudet inte låter på detta sätt för sig självt ställer jag frågan om du har en limiter på masterkanalen?

MVH

Anders

Brukar ha en "Mastering Suite Combi"

För enkelhetens skull inställd på "Dance" eller "Energi". Där ingår det ju en Limiter.

Har aldrig riktigt haft tålamod att fördjupa mig i denna enhet. Kanske vore ide att börja med det.

Tidigare var det sällan att jag hade "problemet" men efter att jag har börjat jobba mer med kompressorer så upplever jag att det har blivit ett återkommande fenomen.

Ljudet i sig låter inte pumpande, utan det är i kombination med Kick, basslingor och övriga detaljer. Gör jag ett brake i mixen och låter en pad eller liknande ligga kvar så ökar den markant i volym och sjunker till ett pumpande när resten drar igång.

Skulle gärna kasta upp ett exempel, men som sagt, jag har inte möjligheten där jag sitter nu...

Jag skulle testa att stänga av limitern, bara för att se om det är den som ställer till det. Låter som om du har mycket energi i basreginoerna på din beskrivning, det limitern gör då är att snabbt komprimera allt så fort basen kommer, och släpper när basen avtar, vilket resulterar i ett "pumpande" sound. Boven tror jag, utan att ha lyssnat, kan ligga i limiter och energin.

MVH

Anders

EDIT:stavfel

Ja jäklar!!

Du har nog rätt!

Limitern är den enda enheten som jag inte har skruvat på när jag har "felsökt"

Ska testa detta så fort jag kommer hem.

Tackar så hjärtligt för tipset så länge 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får intrycket av att du jobbar med denna "Mastering Suit Combi" hela tiden (under mixning) och inte bara för att göra en master? Det kan vara lite farligt att jobba med en limiter eller kompressor på masterbussen om man inte har koll på vad man gör. Försök att få fram ett bra ljud först, innan du lägger på den. Tror att du kommer bli mer tillfreds med dina mixar då.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får intrycket av att du jobbar med denna "Mastering Suit Combi" hela tiden (under mixning) och inte bara för att göra en master? Det kan vara lite farligt att jobba med en limiter eller kompressor på masterbussen om man inte har koll på vad man gör. Försök att få fram ett bra ljud först, innan du lägger på den. Tror att du kommer bli mer tillfreds med dina mixar då.

Mvh

Fredrik Sonefors

Du menar inte side cahinpump.....det finns antíngen som patchar till compressorn ellersomsetups...via Linus perfa guider i DL sektionen..Finns beskrivet oxå i SUDIO specialen REASON

Jag har exprimenterat mycket med hans setups och det blir bra.... mycket bra../ tyckerjAG 🙁

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får intrycket av att du jobbar med denna "Mastering Suit Combi" hela tiden (under mixning) och inte bara för att göra en master? Det kan vara lite farligt att jobba med en limiter eller kompressor på masterbussen om man inte har koll på vad man gör. Försök att få fram ett bra ljud först, innan du lägger på den. Tror att du kommer bli mer tillfreds med dina mixar då.

Mvh

Fredrik Sonefors

Instämmer där!

Stäng alltid av master suit:en när du bygger upp hela din ljudbild är mitt råd. Efteråt kan du ju prova att lägga på den, om den då ens behövs..

Prova att exempelvis spela bastrumma med varannan klapp/snare (som du säkert ofta gör) samtidigt som master suiten är aktiverad. Bastrumman kan då drunkna radikalt i svallvågorna* av snaren. Master suiten komprimerar allt och högre volymer får därmed slå ut andra ljud i brist på plats som jag uppfattat det. Kanske däri någonstans ditt problem ligger.

*var tvungen att använda liknelsen 🙁

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får intrycket av att du jobbar med denna "Mastering Suit Combi" hela tiden (under mixning) och inte bara för att göra en master? Det kan vara lite farligt att jobba med en limiter eller kompressor på masterbussen om man inte har koll på vad man gör. Försök att få fram ett bra ljud först, innan du lägger på den. Tror att du kommer bli mer tillfreds med dina mixar då.

Mvh

Fredrik Sonefors

Instämmer där!

Stäng alltid av master suit:en när du bygger upp hela din ljudbild är mitt råd. Efteråt kan du ju prova att lägga på den, om den då ens behövs..

Prova att exempelvis spela bastrumma med varannan klapp/snare (som du säkert ofta gör) samtidigt som master suiten är aktiverad. Bastrumman kan då drunkna radikalt i svallvågorna* av snaren. Master suiten komprimerar allt och högre volymer får därmed slå ut andra ljud i brist på plats som jag uppfattat det. Kanske däri någonstans ditt problem ligger.

*var tvungen att använda liknelsen 😛

Mvh

master suite combin är galant att utgå från, men funkar inte på allt material. olika material är olika volym och dynamik i, så man får anpassa hela combin efter sin låt..

vill man ha pump, så kan man utan tvivel ha på cmbin från början, men det är lättast att plocka fram grundljuden utan ngra extra kompressorer och maximizers.. men sen när man sitter med mixen är det väldigt bra att ha en master combi.. saker låter bättre då. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så hjärtligt för responsen!!

I dom aktuella projekten var mycke riktigt Mastering Suite Combi aktiverat. Det gjorde en avsevärd skillnad på hela upplägget när jag stängde av densamma. Jag vet ju mycke väl att man inte ska ha den på förrän sist av allt. Av nån anledning hade jag på den från början och syltade in mig i d.v. funderingar kring ljudet.

Ska kolla upp patcharna som RonnyBengt surrade om. Det verkar intressant.

Ang Mastering Suite Combin så känns det så osäkert att börja göra egna inställningar på den då kunskapen inte riktigt räcker till. Man blir rädd för att "sabba" helheten som man har rattat fram. Givetvis är ju enda sättet att lära sig att sätta igång o vrida på combin. Tålamod....

Limitern är ju en historia för sig...

Finns det nån "lag" som säger att man absolut inte ska använda limitern på? Eller är det sjungelns lag som gäller? Att där det låter bra, där kan man ha effekten!?

Basen och Bastrummmor brukar jag ha Eq-Compressor-Eq. Rätt eller fel, vet jag inte. Men tycker själv att det är ett ganska bra upplägg. Åsikt om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...