Jump to content
Annons

Första stegen i studiobygge


Brainy

Recommended Posts

Hej!

I vilken ordning rekomenderar ni att investera i studioprylar? Gärna några tips på vad och var jag får tag i "bygmatrialet"

Vore tacksamt, har funderat lite på att investera lite i hemmastudioprylar, men vet inte i vilken ände jag ska börja:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eftersom att du verkar vara ganska ny på området så skulle iaf inte jag börja investera i något "byggmaterial" än.. Utan kanske köpa något enkelt ljudkort nån mikrofon och lite sånt och prova på. För även om man är musikintresserad så behöver man inte tycka att just inspelningsstadiet (eller framför allt mixningen som många kan se som lite tråkig) just är något för en. Även om det verkar roligt.

Dit jag vill komma är att det är inte kul att köpa grejer för flera tusen för att sedan upptäcka att det här kanske inte var någonting för mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du tänkt spela in?

Ska du enbart jobba med mjukvaruinstrument på instrumentala låtar behöver du inte tänka så mycket på AD omvandling, så då räcker det med det vanliga m-audio crappet som i princip säljs på närmsta bensinstation..

Men jag antar att du vill och kommer behöva spela in på riktigt nångång, och därför behöver du ett RME hdsp9632.

SÅ som mrbjoorn sa, satsa på en bra dator och ett vettigt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag ska spela in sång gitarr och lite andra dylika instrument är lite mångsysslare 😛

Hyffsade ljudkort kan jag få tag på blocket troligen och mick kanske på thomann. Det är väl de första stegen, det är inga gourmet inspelningar som ska göras mest lite roliga demoinspelningar : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...