FredDde2004 (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 NYBYGGD REPLOKAL/STUDIO! Var frÄn början ett gammalt sunk garage som vi gjorde om till replokal/studio! Vi har byggt hela skiten sjÀlva och Àr mÀkta nöjda med resultatet! Har isolerat hela kÄken,(isolerade med friggolit/gipsskivor) byggde en vÀgg dÀr de gamla garage dörrarna var..Vi köpte en ljudisolerande duk och satte upp i hela rummet.. I taket har vi satt accustikplattor (för att fÄ riktigt bra ljud i rummet!.. Vi Àr otroligt nöjda med resultatet! Och nu kan vi repa nÀr fan vi vill! =) MEN!! Skulle vara grymt tacksamma över om ngn kunde svara pÄ hur man reducerar bort basljud samt trumljud?! Hur man bygger basfÀllor! ??? Kolla hela bygget hÀr! http://www.middleage.nu gÄ in pÄ "pictures" och scrolla lÀngst ner!
ponkass Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 För det första.. Byta ut frigoliten, kan kasnke vara svÄrt eftersom det finns i vÀggarna, men frigolit ger nÀstan ingen isolering för ljud överhuvudtaget... kör pÄ rockwool.. (densitet: 40-48kg/m3). Vad menar du med trumljud? Skall bas/trumljudet isoleras sÄ att det inte lÄter ut eller skall det absorberas sÄ det lÄter bra i rummet?... BasfÀllor samt mer info finns pÄ www.johnlsayers.com ..mycket bra sida med mycket information
FredDde2004 (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 För det första.. Byta ut frigoliten, kan kasnke vara svÄrt eftersom det finns i vÀggarna, men frigolit ger nÀstan ingen isolering för ljud överhuvudtaget... kör pÄ rockwool.. (densitet: 40-48kg/m3). Vad menar du med trumljud? Skall bas/trumljudet isoleras sÄ att det inte lÄter ut eller skall det absorberas sÄ det lÄter bra i rummet?... BasfÀllor samt mer info finns pÄ www.johnlsayers.com ..mycket bra sida med mycket information Grymt sjysst! Men dÄ fÄr vi ta bort alla gipsskivor och sedan byta ut friggoliten..? Men rockwollen kommer alltsÄ att dÀmpa vÀldigt mycket mer?? Tackar för svaren! AlltsÄ.. baskaggen/virveln och basen lÄter ju ut! resten hörs inte! Om vi nu byter ut frigoliten mot rockwoll..! tror du det kommer att dÀmpas mer dÄ? tack för tipset om hemsidan! Ska lÀsa mer dÀr!
ponkass Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 (redigerat) absolut hjÀlper rockwoolen.. kika pÄ densiteten sÄ du fÄr rÀtt siffror.. frigolit har ingen massa och Àr inte poröst. Det enda som rÄder bot pÄ basfrekvenser Àr MASSA.. dvs.. sÄ mÄnga lager gipsskivor du har rÄd emd bÄde pengamÀssigt och platsmÀssigt. Det Àr bra om vÀggarna byggs i tvÄ lager. Ju mer mellanrum mellan de tvÄ vÀggarna, desto bÀttre. Bygga flytande golv Àr ett hjÀlpmedel mot att slippa baslÀck, eftersom ljudet gÄr igenom alla delar av rummet. DEnna lösningen Àr bökigare och dyr! Men absolut super! Men som sagt. LÀs pÄ hemsidan ja skickade.. dÀr Àr ett forum.. sitt ett par veckor o lÀs alla threadsen sÄ kommer en helt ny vÀrld att öppnas...(inga droger inblandat) =) Redigerat 15 oktober 2004 av ponkass
Kill All Autotuner Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 (redigerat) Som jag tidigare redan skrev : Vi fick bra resultat med att bygga ett podium Ät trumkitet av regelvirke 4,5 x 4,5 cm och la ut torr finkornig sand upp till brÀdden. Lade sedan nÄgra stadiga skivor ovanpÄ sanden enbart . Skivorna har alltsÄ ingen kontakt med reglarna. det blev skitbra och snorbillig. Redigerat 15 oktober 2004 av Kill All Autotuner
Henrik Andersson Vogel Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Ponkass, Dina ideer om högdensitets Rockwool motsĂ€ger allt jag lĂ€rt mig. Som du sĂ€ger, det som gĂ€ller för ljudisolering Ă€r massa. Flera lager gips pĂ„ varandra, helst i separata regelverk med sĂ„ stor luftspalt som möjligt. Bakom gipsskivorna sĂ€tter man lĂ„gdensitets isolering. Denna isolering har till funktion att förhindra att vĂ€ggskikten börjar svĂ€nga med ljudet och bör dĂ€rför sĂ€ttas sĂ„ att den har full kontakt med baksidan av gipset. Det finns ingen poĂ€ng, sĂ„vitt jag har lĂ€rt mig, att ha högdensitets isolering hĂ€r. Ganska tveksam till frigolit hĂ€r dock, sĂ„ dĂ€r Ă€r vi överens. Men jag tror iallafall inte att det kommer att vara natt och dag om man byter ut det mot Gullfiber. Men för att förhindra att lĂ„ga frekvenser gĂ„r ut frĂ„n rummet gĂ€ller vibrationsdĂ€mpning. Ăr man riktigt seriös bygger man ett helt flytande golv, men man kan ocksĂ„ göra mycket nytta genom att sĂ€tta gummiklossar under de vĂ€rsta basalstrarna - förstĂ€rkare och trummor. BĂ€st Ă€r dĂ„ att höra av sig till en firma som sĂ€ljer mĂ„nga sorters gummi (till exempel Kuntze i Stockholm). Om du anger hur mycket en viss förstĂ€rkare vĂ€ger kan de tala om hur vilken typ och vilken mĂ€ngd gummi du bör ha under för att uppnĂ„ maximal vibrationsdĂ€mpning. Sedan stĂ„r det mycket bra pĂ„ John Sayers webbsida, men man ska vara medveten om att hans filosofi för hur man bygger kontrollrum Ă€r ganska kontroversiell. Det Ă€r ju inte viktigt i just det hĂ€r sammanhanget, men jag ville bara nĂ€mna det. HĂ€lsningar /Henrik
ponkass Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Jag vet bara det jag lÀser... har inte gjort nÄgra egna tester pÄ det.. men det jag har lÀst mig fram till Àr att det optimala (för att fÄ en sÄ balanserad isolering över hela frekvensspektrat) ska man ha mellanklass (inte hög, finns ju isolering med densitet pÄ 150kg/m3). Isoleringen har den uppgift du sa.. att hindra skivorna frÄn o resonera. Vet inte exakt teorin bakom varför mellan isolering Àr bÀttre Àn lÄgdensitet (om du nu ens Àr det, reservation för fel info). Jag skulle kunna tro att lÄgdensitetsisolering Àr för "transparent" och att ljudtrycket "gÄr igenom" men det Àr en egen teori utan belÀgg. Tycker det borde vara sÄ rent logiskt. (Men det Àr mycket som inte Àr helt logiskt nÀr det kommer till akustik) Vad Àr det som Àr kontroversiellt med John Sayers filosofier? Har inte fÄtt den uppfattningen. SnÀlla upplys mig om din Äsikt.
Henrik Andersson Vogel Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 (redigerat) Vad Àr det som Àr kontroversiellt med John Sayers filosofier? Har inte fÄtt den uppfattningen. SnÀlla upplys mig om din Äsikt. Nu kidnappar vi trÄden lite, hoppas att det Àr OK! John Sayers ritar kontrollrum utifrÄn en princip som kallas RFZ, reflection free zone. Den gÄr ut pÄ att göra ytorna i lyssningsrummets frÀmre halva reflekterande, och vinkla dem sÄ att allt ljud frÄn högtalarna reflekteras mot rummets bakÀnde. BakÀnden behandlar man med mjuk absorption, som svÀljer alla reflexer. Tanken Àr att man skall undvika att sidovÀggar och tak ger direkta reflexer frÄn högtalarna, och Àven indirekta reflexer frÄn rummets bakÀnde. Det filosofi som tillÀmpas av samtliga akustiker jag kÀnner till i Sverige kallas LEDE, vilket stÄr för Live end - dead end. Den gÄr ut pÄ att rummets frÀmre halva (vÀggar, tak, golv) behandlas med mjuk absorption, och rummets bakÀnde behandlas med diffusion. FöresprÄkarna för detta Àr överens med Sayers att man bör undvika direkta reflexer frÄn högtalarna, men medlet Àr hÀr alltsÄ att köra mjuk absorption i framÀnden. Sedan anser LEDE-anhÀngarna att rummet inte fÄr bli för dött, det mÄste finnas kvar lite liv i rummet. DÀrför görs bakÀnden diffuserande - det Àr hÄrda ytor i rummets bakÀnde men de ger inga direkta reflexer, utan ljudet som studsar tillbaka till lyssningspositionen Àr vÀldigt spritt. Som jag nÀmnde i en annan trÄd har jag anlitat akustikkonsulten Lennart Nilsson för att hjÀlpa mig med den studio jag Àr i fÀrd att bygga. Jag frÄgade honom om RFZ, och han menade dels att Àven om de reflekternade vÀggarna i framÀnden Àr bakÄtvinklade, sÄ kommer en del ljud att studsa direkt till lyssningspositionen, och störa stereobilden ("det Àr för fan inte laserstrÄlar vi snackar om!" vill jag minnas att han utbrast). Vidare kommer avsaknaden av diffus klang göra att man lockas till att slaska pÄ med för mycket reverb. Till sist nÀmnde han att om man fÄr ett RFZ-rum att fungera, sÄ fungerar det bara i en vÀldigt liten flÀck. Man mÄste sitta exakt pÄ rÀtt stÀlle för att det ska fungera, medan LEDE Àr betydligt mer förlÄtande. Han hade sjÀlv byggt om flera RFZ-rum dÀr innehavarna varit missnöjda, och dÀr de efterÄt varit mycket belÄtna. Men jag Àr övertygad om att John Sayers sÀger samma sak! Det Àr helt enkelt tvÄ olika teorier om hur man bÀst bygger kontrollrum och jag har inte pÄ fötterna att bedöma om nÄgon har rÀtt. För mig kÀndes det som att om LEDE fungerar i varenda studio i detta land, sÄ bör det fungera i min ocksÄ. HÀlsningar /Henrik Redigerat 16 oktober 2004 av Vogel
Torre Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 NYBYGGD REPLOKAL/STUDIO! Var frÄn början ett gammalt sunk garage som vi gjorde om till replokal/studio! Vi har byggt hela skiten sjÀlva och Àr mÀkta nöjda med resultatet! Har isolerat hela kÄken,(isolerade med friggolit/gipsskivor) byggde en vÀgg dÀr de gamla garage dörrarna var..Vi köpte en ljudisolerande duk och satte upp i hela rummet.. I taket har vi satt accustikplattor (för att fÄ riktigt bra ljud i rummet!.. Vi Àr otroligt nöjda med resultatet! Och nu kan vi repa nÀr fan vi vill! =) MEN!! Skulle vara grymt tacksamma över om ngn kunde svara pÄ hur man reducerar bort basljud samt trumljud?! Hur man bygger basfÀllor! ??? Kolla hela bygget hÀr! http://www.middleage.nu gÄ in pÄ "pictures" och scrolla lÀngst ner! Var fick ni tag pÄ det ljudisolerande tyget?
ponkass Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Men att vara en föresprÄkare för RFZ Àr ju inget kontroversiellt. LEDE och RFZ (DELE) Àr ju bara tvÄ olika skolor.. och har lika mÄnga föresprÄkare pÄ var sida.. precis som analog/digital inspelning. Och precis som i denna diskussionen sÄ Àr det vÀll upp till var och en att pröva. Synd bara att man kanske inte bygger ett kontrollrum först med ena metoden, river ner, och sen testar den andre..=)... Kul med nÄn annan som oxo Àr insatt i akustik pÄ detta forumet. Du vet möjligtvis inte var man fÄr tag pÄ programmet Insul 48SA (inte demoversion) DEt Àr ett program man rÀknar ut STC vÀrden för olika vÀggkonstruktioner.
Jamzone (oregistrerad) Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Men att vara en föresprÄkare för RFZ Àr ju inget kontroversiellt. LEDE och RFZ (DELE) Àr ju bara tvÄ olika skolor.. och har lika mÄnga föresprÄkare pÄ var sida.. precis som analog/digital inspelning.Och precis som i denna diskussionen sÄ Àr det vÀll upp till var och en att pröva. Synd bara att man kanske inte bygger ett kontrollrum först med ena metoden, river ner, och sen testar den andre..=)... Kul med nÄn annan som oxo Àr insatt i akustik pÄ detta forumet. Du vet möjligtvis inte var man fÄr tag pÄ programmet Insul 48SA (inte demoversion) DEt Àr ett program man rÀknar ut STC vÀrden för olika vÀggkonstruktioner. Tjena! Ny pÄ forumet... gammal trÄd och allt, kunde inte hÄlla mig; LEDE principen Àr mer eller mindre utdöd som tÀnkt akustisk princip. En dinousaurie frÄn 70-talet. Om ni har haft möjlightet att jÀmföra dessa principer i kontrollrum kommer ni att mÀrka att RFZ ger bÀttre imaging och betydligt mer spl(mer krÀm i lyssningen). LEDE (old school) oftast problem med basfrekvenser och stereobild. John Sayers har rÀtt i detta lÀge i mitt tycke. Hans system med hangers och "slat resonators" Àr genialiskt!! Funkar. Ha det! ///Jamzone
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.