Jump to content
Annons

Ljudisolera replokal!


Engraved

Recommended Posts

Hello!

vet inte om det här är rätt ställa att skriva, men men..

Mitt band har fått en möjlighet att få en lokal där vi ska ha replokal.

Lokalen är idag ett tomt, relativt stort rum av betong golv, väggar och tak.

Hur är det bästa sättet att ljudisolera lokalen så bra som möjligt med liten budget.

med tanke på att det är lägenheter ovanför i samma byggnad!

Tacksam om jag får hjälp, skriv om du behöver veta nåt mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett bra budgetalternativ är madrasser, beroende på hur stor lokalen är =).

Om jag fattar det rätt är det ljudisoleringen ni vill fixa till, right ?

Pakning är även en bra lösning om ni är panka på madrassen ;D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

vet inte om det här är rätt ställa att skriva, men men..

Mitt band har fått en möjlighet att få en lokal där vi ska ha replokal.

Lokalen är idag ett tomt, relativt stort rum av betong golv, väggar och tak.

Hur är det bästa sättet att ljudisolera lokalen så bra som möjligt med liten budget.

med tanke på att det är lägenheter ovanför i samma byggnad!

Tacksam om jag får hjälp, skriv om du behöver veta nåt mer.

Läcker det verkligen så mycket att du måste ljudisloera om du har betong, golv, tak och väggar?

Men om det nu behövs, så finns det nästan hur många trådar som helst i det ämnet. Men att ljudisolera en "stor" lokal med "liten budget" känns ju som en fruktansvärd utmaning, beroende på hur du definerar stor och liten då förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra budgetalternativ är madrasser, beroende på hur stor lokalen är =).

Om jag fattar det rätt är det ljudisoleringen ni vill fixa till, right ?

Pakning är även en bra lösning om ni är panka på madrassen ;D.

Madrasser och dylikt har i princip ingen effekt om vi talar om isolation, men du kanske tänker på ljuddämpning (internt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

vet inte om det här är rätt ställa att skriva, men men..

Mitt band har fått en möjlighet att få en lokal där vi ska ha replokal.

Lokalen är idag ett tomt, relativt stort rum av betong golv, väggar och tak.

Hur är det bästa sättet att ljudisolera lokalen så bra som möjligt med liten budget.

med tanke på att det är lägenheter ovanför i samma byggnad!

Tacksam om jag får hjälp, skriv om du behöver veta nåt mer.

Det är väldigt stor skillnad på att akustikbehandla och att isolera. Att ni har golv, väggar och tak av betong är både på gott och på ont. Nackdelen med betong är att ljudet väldigt lätt fortplantar sig och vandrar i betongen. Detta är ett stort gissel! Får man bara bort fortplantningen och ljudvandringen så kan betong vara bra. Men för att försäkra sig mot att man slipper den här fortplantningen så är det en sk. "flytande" byggkonstruktion som gäller, dvs. att man bygger ett rum i rumet. Detta rum ska då vara placerat på en avvibrerande anordning för annars får man den här fortplantningen ändå. Man sätter då reglarna på t.ex. gummi istället för dikt an mot golv, vägg och tak. Den här sortens lösning är dyrt, men om man får tag på materialet till en struntsumma och man bygger själv så kan man komma undan billigt ändå. Men det är mycket jobb med det! Det som kostar i främst isoleringsmaterialet och gipsskivor. Reglarna behöver inte vara så fasligt dyrt, men allting är ju naturligtvis relativt. Du säger ingenting om vilken budget ni har att röra er med och hur väl isolerat det ska vara. Men om det nu är lägenheter ovanför så är väl kraven väldig höga antar jag, och då krävs det nog dessvärre en väldigt väl isolering vilket nästan alltid leder till att byggnationen också behöver vara av det mer avancerade slaget. Om det dessutom finns ventilationstrummor så måste dessa också isoleras med hjälp av ljudlabyrinter/ljuddämpare som är avpassat för detta. Det är då ett måste.

Om det är stenhårda krav på isolationen upp till lägenheterna så kanske det kan bli billigare och enklare att hitta en annan lokal? Det är nog ingen enkel uppgift ni har framför er misstänker jag, men det beror som sagt mycket på vilka isoleringskrav som ställs.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...