Jump to content
Annons

Bredda sången


ZeroX

Recommended Posts

Hej!

Hur gör man för att bredda sången? Finns det någon bra effekt som kan dubbla sången typ någon pitch?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara att jag vill ha det bredare och att inte reverbet ger mig det jag vill ha.

Någon som kan ge lite bra tips eller relatera till någon tråd. Har sökt som sjutton, men hittar inget om detta.

Vad är grundeffekter på sång i princip? Kompressor å reverb?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker själv att det bästa du kan göra för att bredda sången är att dubba den. Dvs att sjunga in samma sak flera gånger och panorera ut.

Det finns rätt många trådar om det här.

Att bara slänga på effekter för att försöka få sången att bli bredare låter inte lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur gör man för att bredda sången? Finns det någon bra effekt som kan dubbla sången typ någon pitch?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara att jag vill ha det bredare och att inte reverbet ger mig det jag vill ha.

Någon som kan ge lite bra tips eller relatera till någon tråd. Har sökt som sjutton, men hittar inget om detta.

Vad är grundeffekter på sång i princip? Kompressor å reverb?

/Micke

när du säger bredda så gissar jag på stereobreddning?

enklaste å bästa sättet är att dubba sången isf

dvs du går in å sjunger om exakt samma sak en gång till - vrid sen ut dom båda kanalerna åt varsitt håll

kompressor är nästan alltid bra med rätt inställningar förstås

beror ju på genre å grundmaterialet

reverb kan ofta kännas amatör/karaokeafton tycker jag personligen

ett svagt snyggt delay känns som en snyggare lösning

låt inte effekterna ta över för mycket är mitt tips - dom ska anas, inte höras (iaf inte hela tiden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kopiera ditt sångspår 2 gånger. Panorera ut dom två nya spåren åt höger och åt vänster. Sänk volymen på dom nya spåren till kanske 50-60% av leadspåret. Låt det ena av dom nya spåren komma in typ 30millisekunder före leadspåret och låt det andra nya spåret komma in 30millisekunder efter.

Då får du bredd på sången 😉

Det är ett sätt iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kopiera ditt sångspår 2 gånger. Panorera ut dom två nya spåren åt höger och åt vänster. Sänk volymen på dom nya spåren till kanske 50-60% av leadspåret. Låt det ena av dom nya spåren komma in typ 30millisekunder före leadspåret och låt det andra nya spåret komma in 30millisekunder efter.

Då får du bredd på sången 😉

Det är ett sätt iaf!

Och lägg ett reverb på de utpanorerade spåren men som Demonproducenten säger ska det helst inte höras så tydligt. Sen kan du ju alltid lägga ett litet delay på sången i centern. Var noga med att lyssna hur det funkar i mono dock för det kan ibland låta lite knas när allt hamnar i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så flyttar du bara dina monitorer lite längre ifrån varandra 😉

Skoja bara, en annan sak som kan vara effektfullt (beroende på vilken stil det är) är att du inte har de två utpanorerade spåren på exakt samma volym. Istället för att bara tänka bredd, tänk djup och tänk placering i ett rum. Om du vill testa detta, kanske inte på den här låten, men i framtiden när det kommer en låt då du tror det skulle passa så är en bra övning att lyssna på en ensam sångare/sångerska i ett rum, och lyssna efter hur ditt högra respektiva vänstra öra uppfattar ljudet, samt lyssna efter hur djupet känns osv. En annan övning (som jag har för mig även majken brukar nämna) som jag själv tycker om att göra ibland är att sätta dig på stan, och bara lyssna. Hur låter människorna, hur låter bilen där längst bort i korsningen, vad är det som gör att det låter så?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare här - dubba & pan är det bästa. Dessutom får du ett naturligt chorus som ...lax på moset.

Annars - om det passar med musikstilen/låten - är det funkis att lägga den rena sången i tex höger kanal och fördröja den med 20 msek (nej, inte miljoner kronor) i den vänstra. Experimentera med hur stor pan du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla tips jag har fått. Brukar vara försiktig med reverb generellt. Är en gitarrist som dock bara lägger körstämmor och låter kollegan ta leaden 😆

Så reverbet är även minimalt på gitarren, men självklart beror ju detta på i vilket läge låten ligger.

Att dubba sången och panorera låter som en bra lösning. Testade Antares AVOX igår och jo det är ok, men det blir inte bra som jag vill ha det.

Tack för hjälpen 😄

/Mvh Micke

Hej!

Hur gör man för att bredda sången? Finns det någon bra effekt som kan dubbla sången typ någon pitch?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara att jag vill ha det bredare och att inte reverbet ger mig det jag vill ha.

Någon som kan ge lite bra tips eller relatera till någon tråd. Har sökt som sjutton, men hittar inget om detta.

Vad är grundeffekter på sång i princip? Kompressor å reverb?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur gör man för att bredda sången? Finns det någon bra effekt som kan dubbla sången typ någon pitch?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter bara att jag vill ha det bredare och att inte reverbet ger mig det jag vill ha.

Någon som kan ge lite bra tips eller relatera till någon tråd. Har sökt som sjutton, men hittar inget om detta.

Vad är grundeffekter på sång i princip? Kompressor å reverb?

/Micke

Testa det här:

1) Ta en stereo EQ och dra ut frekvenserna åt varsitt håll på några olika ställen.

2) Kopiera sångspåret 2 gånger, panna ut åt var sitt håll och skär i botten. Prova att skjuta dem lite i tid också.

3) Mixa in lite av ett brett chorus på sången

4) Skaffa en stereoexpander eller liknande, finns ju massor av sådant - ingår i en del DAW:s också.

5) Dubba sången och panna ut (se punkt 2 för snikvariant)

6) Det finns speciella doubling pluggar också, typ waves doubler där man även kan "panna" o.s.v.

7) Ett stereoreverb kan till viss del skapa lite bredd också.

Grundeffekter på sång=beror på vem du frågar. De flesta lär väl köra lite kompressor, och inte sällan används ju reverb eller delay på sång. SLaåback delay är ju fortfarande rätt vanligt också.

Sedan förekomer "vitalizers" och liknande, EQ är vanligt och varför inte lite dist inmixad? Det brukar jag använda för att skapa lite mer övertoner i ett trött sångljud.

//J

Det var lite ideér

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...