Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått ett tips om boken "The essential secrets of songwriting" av Gary Ewer och undrar om det är någon som har läst eller hört något om den?

Annons
Postat
Har fått ett tips om boken "The essential secrets of songwriting" av Gary Ewer och undrar om det är någon som har läst eller hört något om den?

Nix men har läst Songwriting for Dummies och The Manual av KLF dock har jag inte använt mig av några av de tipsen

jag läst om där. Möjligtvis undermedvetet :rolleyes:

Postat

The Manual har jag sett en dokumentär om i Musikministeriet, den låg väl bland annat till grund för den fantastiskt nydanande låten Edelweis med en hel del takter rakt av från ABBAS SOS.. detta är väl inte så imponerande.

Däremot vet jag inget om Songwriting for Dummies. Var det något matnyttigt i den ?

Det är en vän till mig med singersongwriter-ambitioner, som inte får det att lossna och behöver lite inspiration och skaparenergi, som frågat mig om böcker i ämnet. Kan den boken vara något för henne?

Postat

Ok, tack för tipset.

Efter lite sökande har jag läst att "Tunesmith" är allt från "tungfotad" till "En fantastisk bok".

Vad kan du säga om boken.. vilken målgrupp vänder den sigg till?

Postat
Däremot vet jag inget om Songwriting for Dummies. Var det något matnyttigt i den ?

Jo fanns lite bra tips i den men kommer inte ihåg exakt men lite ideer om hur man hittar inspiration

och lite vanliga regeler och sånt. måste ta mig en titt själv o friska upp minnet lite 🙂

• 1 månad senare...
Postat

Jag har läst så många bäcker i ämnet låtskrivande och textförfattande som jag lyckats komma över och tycker att alla böcker har gett mig åtminstone någon eller ett par detaljer jag har haft nytta av. Tyckte en gång i tiden att det va helt sjukt att skriva böcker om något så komplext ämne som skapande men när jag av en slump väl började läsa tyckte jag inte alls det va så sjukt längre 😉.

Just "The essential secrets of songwriting" har jag inte läst, däremot "The secrets of songwriting" av Susan Tucker men ditt tips verkar ju strået vassare av titeln att döma 😉.

Hur som helst så rekommenderar jag alla att förkovra sig så mycket som möjligt i detta ämne. Det kan vara otroligt givande, så var det för mig

mvh peter

• 2 veckor senare...
Postat

"Tunesmith" av Jimmy Webb.

i haven't really read that many books about songwriting... but i have read "Tunesmith".

It was GREAT, tons of theory, ideas, inspiration...

lot of things to learn, most of them you should already know if you are a musician.

i really recommend it.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.