Jump to content
Annons

Hur många vägningar...


Valle

Recommended Posts

OK, häng med nu…

Du har nio blå, lika stora kulor. Alla kulor väger exakt lika mycket, utom en (1) som väger något mer.

Och, du har en våg — en sån där gammeldags balansvåg, med vågskålar på ömsom sidor.

Nu så… vad är det minsta antalet vägningar du behöver göra för att fastställa vilken kula det är som väger mer än de andra åtta?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Och man kan inte känna det i handen, den lilla skillnaden.

Det minsta antalet vägningar måste vara 1 - OM jag har sån tur att jag råkar plocka den av de 9 som väger lite mer, när jag ska väga det första paret.

🙂

Tillägg: om jag inte har sån tur så skulle jag ha vägt 4 kulor i ena skålen och 4 i den andra. Om de väger jämnt så vet jag att det är den kula jag inte väger som är den rätta - och den behöver ju inte vägas då. Alltså fortfarande bara 1 vägning.

Om endera vågskålen med 4 kulor väger tyngre, så vet jag att det inte är den 9:e kulan och de fyra kulor i andra vågskålen som vägde mindre. Därför går de fem bort efter första vägningen. De fyra kulor jag har kvar att väga lägger jag i par och får att det ena paret väger mer, sedan väger jag det paret. Alltså MAX tre vägningar.

Men fy Bubblan, nu är jag övertrött.... ögonen faller igen hela tiden. Ingen ursäkt, bara en förklaring.

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

två, om man råkar ta dden tunga vid ett tillfälle.. om inte, behöver du väga väl tre-fyra stycken om man räknar sannolikhet.. men nu är jag trött och orkar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man kan inte känna det i handen, den lilla skillnaden.

Det minsta antalet vägningar måste vara 1 - OM jag har sån tur att jag råkar plocka den av de 9 som väger lite mer, när jag ska väga det första paret.

😉

man måste väga minst två, en för kontroll.. annars kan du omöjligt veta om den är lika tung eller tyngre. du har ju inget att jämföra med då!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och man kan inte känna det i handen, den lilla skillnaden.

Det minsta antalet vägningar måste vara 1 - OM jag har sån tur att jag råkar plocka den av de 9 som väger lite mer, när jag ska väga det första paret.

😉

man måste väga minst två, en för kontroll.. annars kan du omöjligt veta om den är lika tung eller tyngre. du har ju inget att jämföra med då!

Va? Den första vägningen är två kulor. Det är en vägning. Den som tynger ner är ju den felande kulan.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och man kan inte känna det i handen, den lilla skillnaden.

Det minsta antalet vägningar måste vara 1 - OM jag har sån tur att jag råkar plocka den av de 9 som väger lite mer, när jag ska väga det första paret.

😉

man måste väga minst två, en för kontroll.. annars kan du omöjligt veta om den är lika tung eller tyngre. du har ju inget att jämföra med då!

Läser du aldrig första inlägget i en tråd? Det står hur många vägningar, inte kulor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du börjar med att ha tre kulor i vardera vågskålen och då tre kulor utanför vågen, om nu vågen balanserar så vet du att den tyngre kulan finns i bland de tre kulorna du har utanför vågen. Balanserar vågen inte så vet du i vilken vågskål den tyngre kulan ligger. Sedan väger du två av de tre kulorna i den kulgrupp där du vet att du har den tyngre kulan, balanserar vågen så har du den tyngre kulan utanför vågen, osv…

Två vägningar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du börjar med att ha tre kulor i vardera vågskålen och då tre kulor utanför vågen, om nu vågen balanserar så vet du att den tyngre kulan finns i bland de tre kulorna du har utanför vågen. Balanserar vågen inte så vet du i vilken vågskål den tyngre kulan ligger. Sedan väger du två av de tre kulorna i den kulgrupp där du vet att du har den tyngre kulan, balanserar vågen så har du den tyngre kulan utanför vågen, osv…

Två vägningar alltså.

*respekt!* 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slänger jag in en annan tankenöt då, kan vara en risk att många hört den innan, men i så fall så är det så 🙂

Du vaknar upp i ett rum.

Rummet har två dörrar.

Vid varje dörr står det en vakt.

Detta vet du, att en dörr leder till livet och den andra till döden. och att en av vakterna måste ljuga och den andra måste tala sanning, men du vet inte vilken av dem som säger vad.

Du får en fråga på dig att lösa problemet så du kommer ut.

Vilken fråga skall du ställa??

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slänger jag in en annan tankenöt då, kan vara en risk att många hört den innan, men i så fall så är det så 🙂

Du vaknar upp i ett rum.

Rummet har två dörrar.

Vid varje dörr står det en vakt.

Detta vet du, att en dörr leder till livet och den andra till döden. och att en av vakterna måste ljuga och den andra måste tala sanning, men du vet inte vilken av dem som säger vad.

Du får en fråga på dig att lösa problemet så du kommer ut.

Vilken fråga skall du ställa??

//Anders

jag skulle fråga:

"vem av er ljuger om jag frågar vilken dörr jag ska ut genom!?" 🙂

inget bra svar fö. men jag pallar inte.. sitter ändå på toa nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slänger jag in en annan tankenöt då, kan vara en risk att många hört den innan, men i så fall så är det så 🙂

Du vaknar upp i ett rum.

Rummet har två dörrar.

Vid varje dörr står det en vakt.

Detta vet du, att en dörr leder till livet och den andra till döden. och att en av vakterna måste ljuga och den andra måste tala sanning, men du vet inte vilken av dem som säger vad.

Du får en fråga på dig att lösa problemet så du kommer ut.

Vilken fråga skall du ställa??

//Anders

jag skulle fråga:

"vem av er ljuger om jag frågar vilken dörr jag ska ut genom!?" 🙂

inget bra svar fö. men jag pallar inte.. sitter ändå på toa nu!

Nja inte riktigt. F-n IDF, Toa är ju värsta tankestället ju 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slänger jag in en annan tankenöt då, kan vara en risk att många hört den innan, men i så fall så är det så 🙂

Du vaknar upp i ett rum.

Rummet har två dörrar.

Vid varje dörr står det en vakt.

Detta vet du, att en dörr leder till livet och den andra till döden. och att en av vakterna måste ljuga och den andra måste tala sanning, men du vet inte vilken av dem som säger vad.

Du får en fråga på dig att lösa problemet så du kommer ut.

Vilken fråga skall du ställa??

//Anders

jag skulle fråga:

"vem av er ljuger om jag frågar vilken dörr jag ska ut genom!?" 🙂

inget bra svar fö. men jag pallar inte.. sitter ändå på toa nu!

Nja inte riktigt. F-n IDF, Toa är ju värsta tankestället ju 🙂

//Anders

hehe, frugan ropade om mat.. blev lite stressad ut.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...