Jump to content
Annons

Linad/lajnad/line:ad elgitarr =)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

1. Jag har grubblat på vilken del i ljudkedjan som påverkar det direkt linade elgitarr ljudet mest av allt (d.v.s. vad är det som bidrar med störst ljudkvalitetsmässiga vinst eller tillägg).

Om man skulle fördela hundra procent på följande parameterar - hur skulle en sådan fördelning kunna se ut (vi förutsätter att musikern själv är duktig på att spela =))?

Typ av:

Strängar

Mickar

Trä i elgitarrkropp

Elgitarrbygge

Kabel

Ljudkort

Omgivande rum

2. Någon som har några tips på hur man kan man göra för att få ett så neutralt och bra linat elgitarrljud som möjligt och därmed skapa bästa möjliga förutsättningar för andra pluggars arbete med det inspelade ljudet?

Tack!

Mvh

F r e j

Annons
Postat (redigerat)

Du kommer nog få lite olika svar i frågan. Men iaf, här kommer mina tankar och erfarenheter.

För det första, ditt system är inte svagare än den svagaste länken i signalkedjan, men det är ju rätt logiskt. När det kommer till lajnade gitarrljud (elgitarr) så påverkar gitarren mer än vad vissa kanske påstår, men inte kvalitétsmässigt. På mina inspelningar brukar jag testa iaf 4-5 olika gitarrer för att hitta det sound jag vill ha. Nu pratar jag inte ljudkvalité alltså utan sound, en god ljud kvalité får jag med de alla. Anledningen till att jag poängterar skillnaden mellan ljudkvalité och sound är att många blandar ihop dem ibland.

Ditt ljudkort är ju en viktig del i hela processen. Den ska inte bara göra om den analoga signalen till en digital, utan även från digital till analog så du ska få så rättvis lyssning som möjligt. Här påverkar ju även dina monitorer hur du uppfattar det inspelade.

Sedan har vi pre-amps. Jag har testat enl hel del olika, och om man jämför de mer budgetvarianterna så är det en klar skillnad till de dyrare, men när du kommer upp i den övre prisklassen så börjar vi mer prata om färgningar och sound på ljudet som även dessa pre-amps ger.

Rummet har ingen betydelse för hur ljudet kommer låta på inspelningen vid lajn, men däremot på uppspelningen då det påverkar din lyssning och hur du uppfattar det inspelade ljudet.

Kablar, om kabeln inte brusar eller ger ifrån sig störningar så funkar det är lite min teori, men Elixir har ju gått ut nu med påståendet att deras kablar skall släppa igenom mer diskant än andra, men jag har svårt att tro att det är en hörbar skillnad. Detta kanske inte var något direkt svar på din fråga, men jag hoppas det bidrog med något iaf 🙂

Jag skulle i första hand satsa på en sjyst gitarr och ett sjyst ljudkort med bra pre-amps.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Du kommer nog få lite olika svar i frågan. Men iaf, här kommer mina tankar och erfarenheter. För det första, ditt system är inte svagare än den svagaste länken i signalkedjan, men det är ju rätt logiskt. När det kommer till lajnade gitarrljud (elgitarr) så påverkar gitarren mer än vad vissa kanske påstår, men inte kvalitétsmässigt. På mina inspelningar brukar jag testa iaf 4-5 olika gitarrer för att hitta det sound jag vill ha. Nu pratar jag inte ljudkvalité alltså utan sound, en god ljud kvalité får jag med de alla. Anledningen till att jag poängterar skillnaden mellan ljudkvalité och sound är att många blandar ihop dem ibland. Ditt ljudkort är ju en viktig del i hela processen. Den ska inte bara göra om den analoga signalen till en digital, utan även från digital till analog så du ska få så rättvis lyssning som möjligt. Här påverkar ju även dina monitorer hur du uppfattar det inspelade. Sedan har vi pre-amps. Jag har testat enl hel del olika, och om man jämför de mer budgetvarianterna så är det en klar skillnad till de dyrare, men när du kommer upp i den övre prisklassen så börjar vi mer prata om färgningar och sound på ljudet som även dessa pre-amps ger. Rummet har ingen betydelse för hur ljudet kommer låta på inspelningen vid lajn, men däremot på uppspelningen då det påverkar din lyssning och hur du uppfattar det inspelade ljudet. Kablar, om kabeln inte brusar eller ger ifrån sig störningar så funkar det är lite min teori, men Elixir har ju gått ut nu med påståendet att deras kablar skall släppa igenom mer diskant än andra, men jag har svårt att tro att det är en hörbar skillnad. Detta kanske inte var något direkt svar på din fråga, men jag hoppas det bidrog med något iaf 🙂

Jag skulle i första hand satsa på en sjyst gitarr och ett sjyst ljudkort med bra pre-amps.

MVH

Anders

Sorry om jag leker moderator, men ett kilo styckeindelning så blir det kanske läsbart 🙂

Postat

Rent allmänt är mina erfarenheter enligt följande:

Rummet är, om man lajnar en elgitarr, helt ointressant.

Om man håller sig till det tekniska, så är nog det allra viktigaste själva mickarna på gitarren. Eller något tydligare, det är i a f där jag själv märker absolut störst skillnad på ljudet.

Men det är också väldigt viktigt att man får en ren och fin signal in till datorn. Detta borde då fördela sig mellan ljudkort och preamp. Är dock högst osäker på om jag hör någon skillnad på gitarrljudet om jag spelat in på laptopen (soundblaster-ljudkort) eller den stationära (EMU1212M, som ska ha samma AD/DA-omvandlare som ProTools HD). Däremot är det av stor vikt att man använder någon form av preamp innan ljudkortet. Art Tube MP (700 kronor kanske?) funkar alldeles utmärkt. Inbillar mig annars att det känns lättare att spela om man har 24 bitars upplösning istället för 16, men det är nog bara just när man spelar. Lyssnar man i efterhand så spelar det mindre roll.

De kvarvarande, byggkvalitet, strängar, träslag och kablar är för all del inte oviktigt. Men håller man sig bara ifrån det absolut billigaste så lär i a f inget av dessa vara något hinder för att skapa proffsiga inspelningar.

Men i relation till hantversksmässig skicklighet (d v s hur duktig man är på att spela och ställa in ljud) så står sig samtliga parametrar ganska slätt.

För ett så rent och fint ljud som möjligt gäller det att optimera signalnivåerna. Det brukar innebära att man i varje led drar upp volymen så mycket det bara går utan att överstyra.

Postat
Du kommer nog få lite olika svar i frågan. Men iaf, här kommer mina tankar och erfarenheter. För det första, ditt system är inte svagare än den svagaste länken i signalkedjan, men det är ju rätt logiskt. När det kommer till lajnade gitarrljud (elgitarr) så påverkar gitarren mer än vad vissa kanske påstår, men inte kvalitétsmässigt. På mina inspelningar brukar jag testa iaf 4-5 olika gitarrer för att hitta det sound jag vill ha. Nu pratar jag inte ljudkvalité alltså utan sound, en god ljud kvalité får jag med de alla. Anledningen till att jag poängterar skillnaden mellan ljudkvalité och sound är att många blandar ihop dem ibland. Ditt ljudkort är ju en viktig del i hela processen. Den ska inte bara göra om den analoga signalen till en digital, utan även från digital till analog så du ska få så rättvis lyssning som möjligt. Här påverkar ju även dina monitorer hur du uppfattar det inspelade. Sedan har vi pre-amps. Jag har testat enl hel del olika, och om man jämför de mer budgetvarianterna så är det en klar skillnad till de dyrare, men när du kommer upp i den övre prisklassen så börjar vi mer prata om färgningar och sound på ljudet som även dessa pre-amps ger. Rummet har ingen betydelse för hur ljudet kommer låta på inspelningen vid lajn, men däremot på uppspelningen då det påverkar din lyssning och hur du uppfattar det inspelade ljudet. Kablar, om kabeln inte brusar eller ger ifrån sig störningar så funkar det är lite min teori, men Elixir har ju gått ut nu med påståendet att deras kablar skall släppa igenom mer diskant än andra, men jag har svårt att tro att det är en hörbar skillnad. Detta kanske inte var något direkt svar på din fråga, men jag hoppas det bidrog med något iaf 🙂

MVH

Anders

Sorry om jag leker moderator, men ett kilo styckeindelning så blir det kanske läsbart 🙂

Då blir det ju ingen utmaning. Jag har feber, va snäll 🙂

Okej, fixar till det då *host*

//Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.