hammagrella Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Jag saknar en kategori hÀr pÄ detta eminenta forum: LÄtsnickeri Vi snackar ju trots allt en del om att skriva lÄtar, arrangemang o liknande hÀr pÄ sajten, mycket pÄgÄr i Demoforumet och en del under AllmÀnt, men jag tycker Àmnet förtjÀnar en egen kategori. Typ dÀr man kan snacka om lÄtskrivartekniker, lÄtuppbyggnader, texter, inspirationskÀllor etc. Eller var tycker ni andra att det hÀr hör hemma? Inte alls eller?
Andreas L Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Jo, men det Ă€r nog sant. Det man behöver göra Ă€r vĂ€l kanske dĂ„ att stĂ€lla hĂ„rdare krav pĂ„ vad som postas i demoforumet, sĂ„ att det som handlar om lĂ„tuppbyggnad, texter etc, hamnar i "lĂ„tskriveriforumet" och de mer "fĂ€rdiga" sakerna hamnar i demoavdelningen. Jag menar, om det inte gĂ„r att hĂ„lla isĂ€r dem sĂ„ finns det ingen anledning att ha tvĂ„ olika. SĂ„, det skulle vara kul med ett forum för sjĂ€lva "processen", sĂ„ att demoforumet blev mer inriktat pĂ„ fĂ€rdiga produkter. Kanske. Eller nĂ„tt.. đ
captain nemo (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 HĂ„ller med. LĂ„tverkstaden behandlar dĂ„ den kreativa processen, medan Demoforum renodlas och bara innehĂ„ller det "fĂ€rdiga" resultatet samt kommentarerna kring det. Och kanske dĂ„ en lĂ€nkning till webradion đ //nemo
Lundin Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Efter ett par varv innanför pannbenet Ă€r det nog ingen dum idĂ© Hamma.. ..Ă„ andra sidan kan en fĂ€rdig demo lĂ„ta skiss Ă€ndĂ„.. beroende pĂ„ vem som gjort den.. đ
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 LÄter som en bra idé. NÄt av de andra utlÀndska forumen jag kollar in ibland tror jag har bÄda kategorierna, sÄ det borde nog gÄ att fÄ det att funka hÀr ocksÄ...
VacUm Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 LÄter som en utmÀrkt idé. Man fÄr se till att det Àr ganska tydligt vad hör till vad. Skulle nÄgon posta en eminent mixad lÄt i demoforumet, fast man tycker allt annat Àr fel borde det ju vara helt ok att fÄ sÀga det dÀr, för det hÀnger ju faktiskt ihop pÄ nÄt vis ocksÄ. En vÀlspelad/vÀlarrad gitarr kanske inte behöver dubbas 4 gÄnger bara för att linjen i sig Àr sÄ stark. Men en liten avdelning för lÄtskrivande Àr ju klockrent. Bra idé!
hackeman Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Ingen dum idĂ©. đ Risken Ă€r vĂ€l bara att det inte alltid blir uppenbart vilket av forumen under "Generellt" man ska posta under.. följande kommer ju att överlappa varandra en del: - Inspelning - Redigering - Mixning/mastering - Demo-inspelningar - LĂ„tsnickeri Men om vi kan definiera vettiga grĂ€nsdragningar och exempel och sen skriva dem som hjĂ€lptext under forumsnamnet (som under Demo-inspelningar) sĂ„ funkar det sĂ€kert... vem definierar? đ
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Ojojoj, har ni för lite att göra idag allihop eller? đ Behövs ingen förĂ€ndring av demoforumet.
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Borde inte lĂ„tsnickerikategorin mest innehĂ„lla "teoretiska" diskussioner och smĂ„snuttar av lĂ„tar, medans demokategorin mer Ă€r för fĂ€rdiga eller Ă„tminstone i stort sett fĂ€rdiga lĂ„tar...? Oj, nu skrev jag nog i stort sett samma sak som AndreasL redan skrivit, va? Jaja, jag hĂ„ller med honom dĂ„! đ
Neko Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 (redigerat) Tycker inte heller att man egentligen behöver Ă€ndra nĂ„got pĂ„ forumet egentligen. Men ska det in en ny kategori sĂ„ stĂ€ller jag mig pĂ„ den teoretiska sidan. Dvs sprid inte ut demos över forumet mer Ă€n det behövs. Tycker det funkar fint som det Ă€r nu. Dessutom, med den halvdana efterföljningen av demodelens regler, kanske det Ă€r dumt att lĂ€gga upp en kategori till som bara förvirrar mer och gör saker och ting Ă€n mer komplicerade för de som inte bryr sig om att lĂ€sa reglerna. (Men det gör vĂ€l alla đ) EDIT: Lade till helt enkelt Redigerat 13 oktober 2004 av Neko
VacUm Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 I lÄtsnickeridelen diskuteras endast form/text/melodi/harmonik. AlltsÄ, man skulle kunna slÀnga upp en notbild precis lika gÀrna som en inspelning (fast hoppas ingen gör det för hur kul Àr det!??). Samtidigt ska det vara helt ok att kommentera nyss nÀmna element i demohörnan. SÄ tycker jag.
Neosus Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Jag svarar ja pĂ„ den...eh....frĂ„gan. đđ Bra idĂ©.
hackeman Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Mmm. Ăr det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna. Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BĂ„da (eller alla) deltagarna ska kunna alltsĂ„ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r. Tekniken finns dĂ€r, bandbredden Ă€r den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjĂ€nst... hmm, hmm, hmm.... Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... đ
Andreas L Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Hm... det Ă€r nog sant... Problemet kanske Ă€r att det postas för lite i forumet för "mixning" i sĂ„ fall?! Det blir ju mĂ„nga diskussioner i Demo-forumet som huruvida bastrumman ska höjas, eller om det Ă€r för mycket eller för lite diskant pĂ„ virveln... etc. SĂ„dana inlĂ€gg skulle ju egentligen höra mer hemma i mixnings-forumet... eller nĂ„tt... Jo... det Ă€r nog sant.. man har nog för lite att göra idag... đ
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Hacke: UpSweden (ett norrlÀndskt Orca, mm.-projekt) körde nÄt program som jag inte kommer ihÄg vad det heter, dÀr man kunde göra musik tillsammans över nÀtet i Cubase... Stefan E tror jag hÀngde dÀr ett tag sÄ han kanske vet mer...? Hmmm.. Mycket hjÀlp va? Jo, man har nog för lite att göra...
Neosus Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Hmmm...den dĂ€r "Jamma över internet" idĂ©n gillar jag. đ
tordA Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - Rocket Net (R.I.P.) đ men nĂ„gon petar nog ihop nĂ„got nytt âșïž
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Rocket Net (R.I.P.) đ men nĂ„gon petar nog ihop nĂ„got nytt âșïž Japp, det var nog det jag försökte prata om förut... SĂ„ det har lagts ner alltsĂ„? Funkade inget bra eller?
VacUm Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Mmm. Ăr det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna. Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BĂ„da (eller alla) deltagarna ska kunna alltsĂ„ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r. Tekniken finns dĂ€r, bandbredden Ă€r den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjĂ€nst... hmm, hmm, hmm.... Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... âșïž Emagic hade en sĂ„n server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud lĂ„g packat pĂ„ servern. Vi anvĂ€nde det pĂ„ test till ett mindre projekt en gĂ„ng, men sen har det fallit i glömska lite...
Tokas Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 LĂ„tsnickeri = tekniker om hur man gör lĂ„tar? Ăr inte det kategorin "Inspelning" bland annat Ă€r till för?
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 LĂ„tsnickeri = tekniker om hur man gör lĂ„tar? Ăr inte det kategorin "Inspelning" bland annat Ă€r till för? Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?" eller "hur ska jag stĂ€lla in kompressorn pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt för att fĂ„ till feta basljud?". LĂ„tsnickeri kĂ€nns mer som funderingar om olika partier eller ljud passar ihop, eller hur man inspireras till en bra text... Men jag börjar ocksĂ„ inse att det kan bli lite förvirrat... Men jag gillar Ă€ndĂ„ idĂ©n.
Tokas Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?" Dem frÄgorna passar ju inte in pÄ "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument".
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?" Dem frĂ„gorna passar ju inte in pĂ„ "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument". Men jag börjar ocksĂ„ inse att det kan bli lite förvirrat... Say no more...! đ
Tokas Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Om det behövs en ny kategori sÄ skulle jag hellre vilja se "Köp/SÀlj/Annonsera". (Dessutom sÄ gillar jag inte ordet "lÄtsnickeri"...)
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Om det behövs en ny kategori sĂ„ skulle jag hellre vilja se "Köp/SĂ€lj/Annonsera". Japp, lĂ„ter som en bra idĂ©! (Dessutom sĂ„ gillar jag inte ordet "lĂ„tsnickeri"...) Skulle tro att det Ă€r förhandlingsbart... đ
Neko Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Mmm. Ăr det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna. Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BĂ„da (eller alla) deltagarna ska kunna alltsĂ„ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r. Tekniken finns dĂ€r, bandbredden Ă€r den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjĂ€nst... hmm, hmm, hmm.... Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... đ± Testa att spela upp via skypeskype. Det lĂ„ter jĂ€kligt bra. Bara koppla om mixer/ljudkort lite. Funkar finfint för mig. Knaprar rĂ€tt tappert med CPU iofs. LjudkvalitĂ©n Ă€r helt klart godkĂ€nd, men inte 100%.
hackeman Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - Rocket Net (R.I.P.) đź men nĂ„gon petar nog ihop nĂ„got nytt đ LĂ€nk? đ
hackeman Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Mmm. Ăr det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna. Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BĂ„da (eller alla) deltagarna ska kunna alltsĂ„ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - frĂ„gan Ă€r bara nĂ€r. Tekniken finns dĂ€r, bandbredden Ă€r den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjĂ€nst... hmm, hmm, hmm.... Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... đ Emagic hade en sĂ„n server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud lĂ„g packat pĂ„ servern. Vi anvĂ€nde det pĂ„ test till ett mindre projekt en gĂ„ng, men sen har det fallit i glömska lite... LĂ€nk? đ
tordA Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - Rocket Net (R.I.P.) đź men nĂ„gon petar nog ihop nĂ„got nytt đ LĂ€nk? đ R.I.P = rest in peace (vet du vĂ€ll...) nĂ€tvĂ€rket dog för ett par Ă„r sen... men gamla CubaseanvĂ€ndare kommer nog ihĂ„g meny-knapp lĂ€nken till inloggningen.
hackeman Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sĂ€kert - Rocket Net (R.I.P.) đź men nĂ„gon petar nog ihop nĂ„got nytt đ LĂ€nk? đ R.I.P = rest in peace (vet du vĂ€ll...) nĂ€tvĂ€rket dog för ett par Ă„r sen... men gamla CubaseanvĂ€ndare kommer nog ihĂ„g meny-knapp lĂ€nken till inloggningen. (ehrmm.. NU vet jag đ ) Vet du varför man lade ner det? Varför det inte blev nĂ„n succĂ©?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.