Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag saknar en kategori hÀr pÄ detta eminenta forum:

LÄtsnickeri

Vi snackar ju trots allt en del om att skriva lÄtar, arrangemang o liknande hÀr pÄ sajten, mycket pÄgÄr i Demoforumet och en del under AllmÀnt, men jag tycker Àmnet förtjÀnar en egen kategori. Typ dÀr man kan snacka om lÄtskrivartekniker, lÄtuppbyggnader, texter, inspirationskÀllor etc.

Eller var tycker ni andra att det hÀr hör hemma? Inte alls eller?

Annons
Postat

Jo, men det Àr nog sant. Det man behöver göra Àr vÀl kanske dÄ att stÀlla hÄrdare krav pÄ vad som postas i demoforumet, sÄ att det som handlar om lÄtuppbyggnad, texter etc, hamnar i "lÄtskriveriforumet" och de mer "fÀrdiga" sakerna hamnar i demoavdelningen.

Jag menar, om det inte gÄr att hÄlla isÀr dem sÄ finns det ingen anledning att ha tvÄ olika.

SĂ„, det skulle vara kul med ett forum för sjĂ€lva "processen", sĂ„ att demoforumet blev mer inriktat pĂ„ fĂ€rdiga produkter. Kanske. Eller nĂ„tt.. 😄

captain nemo (oregistrerad)
Postat

HÄller med.

LĂ„tverkstaden behandlar dĂ„ den kreativa processen, medan Demoforum renodlas och bara innehĂ„ller det "fĂ€rdiga" resultatet samt kommentarerna kring det. Och kanske dĂ„ en lĂ€nkning till webradion 🙂

//nemo

Postat

Efter ett par varv innanför pannbenet Àr det nog ingen dum idé Hamma..

..Ă„ andra sidan kan en fĂ€rdig demo lĂ„ta skiss Ă€ndĂ„.. beroende pĂ„ vem som gjort den.. 🙂

Postat

LÄter som en bra idé.

NÄt av de andra utlÀndska forumen jag kollar in ibland tror jag har bÄda kategorierna, sÄ det borde nog gÄ att fÄ det att funka hÀr ocksÄ...

Postat

LÄter som en utmÀrkt idé.

Man fÄr se till att det Àr ganska tydligt vad hör till vad. Skulle nÄgon posta en eminent mixad lÄt i demoforumet, fast man tycker allt annat Àr fel borde det ju vara helt ok att fÄ sÀga det dÀr, för det hÀnger ju faktiskt ihop pÄ nÄt vis ocksÄ. En vÀlspelad/vÀlarrad gitarr kanske inte behöver dubbas 4 gÄnger bara för att linjen i sig Àr sÄ stark.

Men en liten avdelning för lÄtskrivande Àr ju klockrent. Bra idé!

Postat

Ingen dum idĂ©. 😛

Risken Àr vÀl bara att det inte alltid blir uppenbart vilket av forumen under "Generellt" man ska posta under.. följande kommer ju att överlappa varandra en del:

- Inspelning

- Redigering

- Mixning/mastering

- Demo-inspelningar

- LÄtsnickeri

Men om vi kan definiera vettiga grĂ€nsdragningar och exempel och sen skriva dem som hjĂ€lptext under forumsnamnet (som under Demo-inspelningar) sĂ„ funkar det sĂ€kert... vem definierar? 😕

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Ojojoj, har ni för lite att göra idag allihop eller? 😕

Behövs ingen förÀndring av demoforumet.

Postat

Borde inte lÄtsnickerikategorin mest innehÄlla "teoretiska" diskussioner och smÄsnuttar av lÄtar, medans demokategorin mer Àr för fÀrdiga eller Ätminstone i stort sett fÀrdiga lÄtar...?

Oj, nu skrev jag nog i stort sett samma sak som AndreasL redan skrivit, va?

Jaja, jag hĂ„ller med honom dĂ„! 😕

Postat (redigerat)

Tycker inte heller att man egentligen behöver Àndra nÄgot pÄ forumet egentligen. Men ska det in en ny kategori sÄ stÀller jag mig pÄ den teoretiska sidan. Dvs sprid inte ut demos över forumet mer Àn det behövs. Tycker det funkar fint som det Àr nu.

Dessutom, med den halvdana efterföljningen av demodelens regler, kanske det Ă€r dumt att lĂ€gga upp en kategori till som bara förvirrar mer och gör saker och ting Ă€n mer komplicerade för de som inte bryr sig om att lĂ€sa reglerna. (Men det gör vĂ€l alla 😕)

EDIT: Lade till helt enkelt

Redigerat av Neko
Postat

I lÄtsnickeridelen diskuteras endast form/text/melodi/harmonik. AlltsÄ, man skulle kunna slÀnga upp en notbild precis lika gÀrna som en inspelning (fast hoppas ingen gör det för hur kul Àr det!??). Samtidigt ska det vara helt ok att kommentera nyss nÀmna element i demohörnan.

SĂ„ tycker jag.

Postat

Mmm. Är det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BÄda (eller alla) deltagarna ska kunna alltsÄ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sÀkert - frÄgan Àr bara nÀr. Tekniken finns dÀr, bandbredden Àr den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjÀnst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... 😕

Postat

Hm... det Àr nog sant...

Problemet kanske Àr att det postas för lite i forumet för "mixning" i sÄ fall?! Det blir ju mÄnga diskussioner i Demo-forumet som huruvida bastrumman ska höjas, eller om det Àr för mycket eller för lite diskant pÄ virveln... etc.

SÄdana inlÀgg skulle ju egentligen höra mer hemma i mixnings-forumet... eller nÄtt...

Jo... det Ă€r nog sant.. man har nog för lite att göra idag... 😕

Postat

Hacke:

UpSweden (ett norrlÀndskt Orca, mm.-projekt) körde nÄt program som jag inte kommer ihÄg vad det heter, dÀr man kunde göra musik tillsammans över nÀtet i Cubase...

Stefan E tror jag hÀngde dÀr ett tag sÄ han kanske vet mer...?

Hmmm.. Mycket hjÀlp va? Jo, man har nog för lite att göra...

Postat
och t.o.m kunna jamma live över Internet.

Det KOMMER att bli verklighet - helt sÀkert -

Rocket Net (R.I.P.) 🙁

men nÄgon petar nog ihop nÄgot nytt

â˜ș

Postat
Rocket Net (R.I.P.)  🙁

â˜ș

Japp, det var nog det jag försökte prata om förut...

SÄ det har lagts ner alltsÄ? Funkade inget bra eller?

Postat
Mmm. Är det nĂ„t jag saknar Ă€r det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om sĂ„ mkt mer Ă€n bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. BÄda (eller alla) deltagarna ska kunna alltsÄ kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt sÀkert - frÄgan Àr bara nÀr. Tekniken finns dÀr, bandbredden Àr den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjÀnst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... â˜ș

Emagic hade en sÄn server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud lÄg packat pÄ servern. Vi anvÀnde det pÄ test till ett mindre projekt en gÄng, men sen har det fallit i glömska lite...

Postat

LÄtsnickeri = tekniker om hur man gör lÄtar?

Är inte det kategorin "Inspelning" bland annat Ă€r till för?

Postat
LÄtsnickeri = tekniker om hur man gör lÄtar?

Är inte det kategorin "Inspelning" bland annat Ă€r till för?

Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?" eller "hur ska jag stÀlla in kompressorn pÄ bÀsta sÀtt för att fÄ till feta basljud?".

LÄtsnickeri kÀnns mer som funderingar om olika partier eller ljud passar ihop, eller hur man inspireras till en bra text...

Men jag börjar ocksÄ inse att det kan bli lite förvirrat... Men jag gillar ÀndÄ idén.

Postat
Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?"

Dem frÄgorna passar ju inte in pÄ "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument".

Postat
Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?"

Dem frÄgorna passar ju inte in pÄ "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument".

Men jag börjar ocksÄ inse att det kan bli lite förvirrat...

Say no more...! 😛

Postat

Om det behövs en ny kategori sÄ skulle jag hellre vilja se "Köp/SÀlj/Annonsera".

(Dessutom sÄ gillar jag inte ordet "lÄtsnickeri"...)

Postat
Om det behövs en ny kategori sÄ skulle jag hellre vilja se "Köp/SÀlj/Annonsera".

Japp, lÄter som en bra idé!

(Dessutom sÄ gillar jag inte ordet "lÄtsnickeri"...)

Skulle tro att det Ă€r förhandlingsbart... 😛

Postat

Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r... đŸ˜±

Testa att spela upp via skypeskype. Det lÄter jÀkligt bra. Bara koppla om mixer/ljudkort lite. Funkar finfint för mig. Knaprar rÀtt tappert med CPU iofs. Ljudkvalitén Àr helt klart godkÀnd, men inte 100%.

Postat

Rocket Net (R.I.P.) 😼

😆

LĂ€nk? 🙂

Postat

Fan vad det Ă€r jobbigt med alla dessa idĂ©er man fĂ„r...  🙂

Emagic hade en sÄn server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud lÄg packat pÄ servern. Vi anvÀnde det pÄ test till ett mindre projekt en gÄng, men sen har det fallit i glömska lite...

LĂ€nk? 😆

Postat

Rocket Net (R.I.P.) 😼

😆

LĂ€nk? 🙂

R.I.P = rest in peace (vet du vÀll...)

nÀtvÀrket dog för ett par Är sen...

men gamla CubaseanvÀndare kommer nog ihÄg

meny-knapp lÀnken till inloggningen.

Postat

Rocket Net (R.I.P.) 😼

😆

LĂ€nk? 🙂

R.I.P = rest in peace (vet du vÀll...)

nÀtvÀrket dog för ett par Är sen...

men gamla CubaseanvÀndare kommer nog ihÄg

meny-knapp lÀnken till inloggningen.

(ehrmm.. NU vet jag 🙁 )

Vet du varför man lade ner det? Varför det inte blev nÄn succé?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.