saphtix Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Hej, jag har ett problem med en av mina Alesis-monitorer, av typen M1 Active MK2. Häromdagen började den "klicka" och knastra en aning, för att sedan bli helt tyst under kanske 5 sekunder. Förskräckt stängde jag av musiken och senare monitoren för att kunna felsöka. När jag slår på monitorn skiftar lampan som indikerar på/av i ljusstyrka i med 10hz "ljussvängningar", och gör även ett slags vibrerande basljud, på väldigt låg volym, liksom klickande. När jag stänger av den så låter den som om den vore en motor - den ger ifrån sig ett lågt sågtandsljud som sänks i frekvens ner till ett klickande och blir sedan helt tyst. Jag har stängt av och slagit på några gånger och det låter lite olika varje gång. Detta sker utan att monitorn är kopplad till annat än strömkälla. Hur som helst - samma monitor har "gått sönder" förut. Tidigare, för kanske ett halvår sedan, slutade monitorn helt sonika att fungera. Jag bytte till ett par andra under några månader och fick sedan idén att felsöka monitorn. Då fungerade den perfekt, jag var bara tvungen att byta ljudsladd. Av anledningen att den gått sönder förut vågar jag inte använda den föränn jag reparerat den blinkande lampan och det märkliga sågtandsljudet. Finns det en vettig förklaring till varför den beter sig såhär? Ska jag använda den ändå och hoppas på att det inte går åt helvete? Byta ljudsladd? Byta säkring? Tack, Daniel
audioexcitement (oregistrerad) Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Hej, jag har ett problem med en av mina Alesis-monitorer, av typen M1 Active MK2. Häromdagen började den "klicka" och knastra en aning, för att sedan bli helt tyst under kanske 5 sekunder. Förskräckt stängde jag av musiken och senare monitoren för att kunna felsöka. När jag slår på monitorn skiftar lampan som indikerar på/av i ljusstyrka i med 10hz "ljussvängningar", och gör även ett slags vibrerande basljud, på väldigt låg volym, liksom klickande. När jag stänger av den så låter den som om den vore en motor - den ger ifrån sig ett lågt sågtandsljud som sänks i frekvens ner till ett klickande och blir sedan helt tyst. Jag har stängt av och slagit på några gånger och det låter lite olika varje gång. Detta sker utan att monitorn är kopplad till annat än strömkälla. Hur som helst - samma monitor har "gått sönder" förut. Tidigare, för kanske ett halvår sedan, slutade monitorn helt sonika att fungera. Jag bytte till ett par andra under några månader och fick sedan idén att felsöka monitorn. Då fungerade den perfekt, jag var bara tvungen att byta ljudsladd. Av anledningen att den gått sönder förut vågar jag inte använda den föränn jag reparerat den blinkande lampan och det märkliga sågtandsljudet. Finns det en vettig förklaring till varför den beter sig såhär? Ska jag använda den ändå och hoppas på att det inte går åt helvete? Byta ljudsladd? Byta säkring? Tack, Daniel Felet kanske kan vara en pajad transistor nåonstans? Det andra jag tänker är att talspolen håller på att kasta in handduken?
saphtix Postat 25 februari 2008 Trådstartare Postat 25 februari 2008 (redigerat) Felet kanske kan vara en pajad transistor nåonstans? Det andra jag tänker är att talspolen håller på att kasta in handduken? Om det är en trasig transistor, finns det något jag kan göra? Talspolen är möjligtvis offret, jag hade suttit och arbetat relativt högljutt under 3-4 timmar. Jag vet inte så mycket om elekroniken bakom monitorer så min egen gissningsförmåga är begränsad. Kan du förklara den blinkande lampan? Jag föreställer mig en konstig strömförsörjning... Redigerat 25 februari 2008 av saphtix
audioexcitement (oregistrerad) Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Felet kanske kan vara en pajad transistor nåonstans? Det andra jag tänker är att talspolen håller på att kasta in handduken? Om det är en trasig transistor, finns det något jag kan göra? Talspolen är möjligtvis offret, jag hade suttit och arbetat relativt högljutt under 3-4 timmar. Jag vet inte så mycket om elekroniken bakom monitorer så min egen gissningsförmåga är begränsad. Kan du förklara den blinkande lampan? Jag föreställer mig en konstig strömförsörjning... Plus och minus i terminalerna gör att det bildas spänning, varigenom den lille lysdioden samtidigt får liv. Om talspolen håller på att ge sig. likt en halvtrasig lampa, ökar och minskar späningen. En gammal syntesizer fungerade vid vissa ljudeffekter på likannde, men kontrollerat sätt. Kolla upp leverantörens telefonnummer och fråga om du kan få hemskickad ett nytt element. Kostar kanske mindre än väntat.
saphtix Postat 25 februari 2008 Trådstartare Postat 25 februari 2008 Plus och minus i terminalerna gör att det bildas spänning, varigenom den lille lysdioden samtidigt får liv. Om talspolen håller på att ge sig. likt en halvtrasig lampa, ökar och minskar späningen. En gammal syntesizer fungerade vid vissa ljudeffekter på likannde, men kontrollerat sätt. Kolla upp leverantörens telefonnummer och fråga om du kan få hemskickad ett nytt element. Kostar kanske mindre än väntat. Okej. Om jag är försiktig med ljudvolym och sessionslängd, tror du det då är någon fara med att använda den ändå? Några framtida skötselråd att ta tillvara? 😏
audioexcitement (oregistrerad) Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Plus och minus i terminalerna gör att det bildas spänning, varigenom den lille lysdioden samtidigt får liv. Om talspolen håller på att ge sig. likt en halvtrasig lampa, ökar och minskar späningen. En gammal syntesizer fungerade vid vissa ljudeffekter på likannde, men kontrollerat sätt. Kolla upp leverantörens telefonnummer och fråga om du kan få hemskickad ett nytt element. Kostar kanske mindre än väntat. Okej. Om jag är försiktig med ljudvolym och sessionslängd, tror du det då är någon fara med att använda den ändå? Några framtida skötselråd att ta tillvara? 😳 Nej, jag tycker du ska byta ut skiten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.