Jump to content
Annons

Ny frågeställning.. Råd vilken MIDI Control mixer att köpa


Bajenuffe1

Recommended Posts

YES!

Jag är så jävla glad över Cubase tipset för det ger mig hjälp att förklara något jag försökt fråga om tidigare utan att få något svar på.. I detta exempel får man infon man behöver för att kunna styra parametrar som effekter, filter o.s.v som assignats till ett spår m.h.a en extern MIDI enhet typ ett Keyboard eller PadKontrol... Fine... och mycket lärorikt... Nu undrar jag hur man kan styra transport funktionerna i Cubase.. Typ PLAY,STOP, FORWARD, GOTO LEFT/RIGHT INDICATOR o.s.v från t.ex en KORG Padkontrol? Nu vet jag ju hur man får fram adressen via Learn funktionen.. Hur kopplar man den adressen till en intern Cubase funktion som t.ex PLAY. Fan det vore ju guld att kunna använda ett av de scheman som finns i KORG Pad KONTROLEN att styra själva Cubase så man slapp sitta och klicka och peta med tangentbordet.

/Uffe

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äh nu ere fanimej dags... Jag utmanar fanimej studioforumets testare!!!

Jag slår vad på min musikaliska heder att ni inte grejjar att få en padsen i Korg PadKontrol assignade till PLAY,STOP,REC,FORWARD,BACKWARDS i Cubase Studio 4!!

//Bajenuffe

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

YES!!! Jag knäckte nöten.. ALL BY MYSELF!

Nu controllerar jag cubase Transportfunktioner med min Korg PadKONTROL... Hur cool som helst.. och jävlar den som kommer och säger.. -Ja vad är det med det? DÅ HADE NI KUNNAT SVARA!!!! Grrrr.

Har bara en techie pryl kvar att lösa.. Det är att assigna "vrid knobbarna" så att man kan scrubba fram och tillbaka..

Detta är ju hur cool som helst!!!

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan man ju använda tangetbordets cubase komandon:

x (gånger tecknet) rec

- (minus) snabbspolning bakåt

+( plus) snabbspolning tramåt

enter = play

0 = stopp

, (komma) till start

1= gå till vänster markör

2= gå till höger markör

spacebar (den långa tangenten) play/stop

1-8 (över bokstäverna) = verktygs val (pil, sax, sudd osv.)

men köper jag en controlpad så hör jag av mig till dig. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det Krister... Att slippa fippla med mus och Keyboard. Ganska nice att ha de vanligaste funktionerna kopplade till Paddens stora pads i ställe för att, när man sitter i dunklet av skärmens ljus, försöka sitta och hitta de olika tangent combinationerna. Självklart är det inte så att man kan assigna alla cubase funktioner till padden.. Då skulle man ju få använda varenda tillgängling scheme som finns för att programmera dessa... Men man har ju tillgång till ett 20 tal på varje sceme så att konfa ett scheme för att hantera transport-funktionen i Cubase är...nice! Har inte klurat ut hur jag gör för att använda "vrid knobbarna" än. Det vore skitnice att kunna använda dessa till att spola fram och tillbaka i projektet... Vet inte om det är tekniskt möjligt... Antar att ingen annan vet det heller för ingen svarar ju på denna tråd.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny Fråga... Kan någon ge ett bra råd på några prisvärda Midi Control Mixers (typ Mackie eller Yamaha v0.1) som klarar av transportfunktionerna samt att minst kunna styra 8 kanaler i Cubase mixer motoriserat? Jag har lyckats fått min korg Pad Kontrol att utföra de enklare uppgifterna, man jag orkar inte ens förklara hur fel det blir när jag skall spela in trumloopar, så nu söker jag en mixer som är kompatibel och gärna standard i Cubase Generic Remote Devices...

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringers BCF2000 är väl ganska överkomlig? Inte provat själv, men den blev ju typ "årets pryl" enligt någon av Studios testare när den kom, så den är säkert inte helt dum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie Control krossar. Supermums. Har en Extender med och det känns snubblande nära att mixa analogt som på gamla goda tiden när jag jobbade i studio :-D Bättre faktiskt, för det gamla analoga mixerbordet hade inte instant recall. Och så slipper man all jäkla tejp ;-)

Kollade lite på Euphonix men fy i helvete vad tråkig den *känns*. Bara aptrist, verkligen. Mina fingrar längtade hem till Mackien direkt. Men men alla är olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...