Jump to content
Annons

Hur gör jag tunga basgångar?


trancedanne

Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jaså?

Jag och dom flesta Reason-gubbarna jag känner använder Subtractorn eller Malström till bas, precis lika ofta som samplingar.

Okej, men de som producerar trance. Typ Airbase (även om han till stor del börjat gå över till Cubase) gör det. Likadant med Liam när han proddade nya Prodigy-plattan. Det är väl en fråga om smak. Jag ogillar subtractorns ljud, helt enkelt 😉

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Oj, deja vu.. Är det inte snart nattvaktaren kommer in o skäller??

Jo.

Subtractorn är en jättebra bassynth. Problemet är att inte många kids vet hur man ska dubblera, dista och komprimera för att få den låta levande. Därför tror nämnda kids att Subtractorn är dålig. Det är den inte.

Till trådstartaren:

Carl_B:s tips om sidechaining är jättebra för house!

Annat att tänka på är eq: Se till att kicken och basen inte jobbar i samma (låga) frekvensområde.

Annars är det bara att lyssna in sig på basgångar man gillar och kopiera det som funkar!

Lycka till, och posta gärna ett ljudklipp om du vill ha mer handfast feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.

Subtractorn är en jättebra bassynth. Problemet är att inte många kids vet hur man ska dubblera, dista och komprimera för att få den låta levande. Därför tror nämnda kids att Subtractorn är dålig. Det är den inte.

Grejen är att den att om man inte gillar ett ljud, så blir det knappast bättre om man dubblerar det 50 gånger, distar det, och lägger kompressor på.

Bara för att jag köper 50 st Jahn-pianon, spelar in, lägger dist på och sedan kompressar ljudet, så låter det inte som ett Bechstein-piano.

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.

Subtractorn är en jättebra bassynth. Problemet är att inte många kids vet hur man ska dubblera, dista och komprimera för att få den låta levande. Därför tror nämnda kids att Subtractorn är dålig. Det är den inte.

Grejen är att den att om man inte gillar ett ljud, så blir det knappast bättre om man dubblerar det 50 gånger, distar det, och lägger kompressor på.

Bara för att jag köper 50 st Jahn-pianon, spelar in, lägger dist på och sedan kompressar ljudet, så låter det inte som ett Bechstein-piano.

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

om du nu inte visste de så kan man faktiskt byta våg-former i subtractorn... du behöver inte köra 2st saw lr va standard nu e...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

Jag påstår att du skulle häpna om du hörde hur bra nattvaktaren kan få subtractorn att låta. Och det omdömet kommer från en som kör råanaloga synthar (Roland SH-101 och Studio Electronics ATC-1) till sina basar...

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

Jag påstår att du skulle häpna om du hörde hur bra nattvaktaren kan få subtractorn att låta. Och det omdömet kommer från en som kör råanaloga synthar (Roland SH-101 och Studio Electronics ATC-1) till sina basar...

... Och har en mkt stilig mustasch, icke att förglömma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

Jag påstår att du skulle häpna om du hörde hur bra nattvaktaren kan få subtractorn att låta. Och det omdömet kommer från en som kör råanaloga synthar (Roland SH-101 och Studio Electronics ATC-1) till sina basar...

... Och har en mkt stilig mustasch, icke att förglömma! 🙂

Oh tackar!! *pussa på*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår inte att Subtractorn är dålig, jag menar bara att jag inte gillar dess ljud.

För det första:

Om jag skalade bort alla effekter från en Korg Triton-patch, tills jag bara hade två oscillatorer kvar - då skulle jag heller inte gilla dess ljud.

_______________________

För det andra:

Att kicken ska trycka undan basen kan göras lätt med Reason - trots att kompressorn saknar sidechain.

Dra en kabel mellan kicken (t.ex. Gate out på Redrum) till basen (Gate input/Amp Env på Subtractorn) så kommer varje kick att trigga ändringar av Amplication envelope på basen osv.

Eller varför inte dra kabeln till modulationshjulet istället? Sedan ställer man Amp på Mod Wheel till minus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krångligt att man inte kan citera flera personer i samma inlägg på ett enkelt sätt.

Carl B: Jo, det kände jag till.

dbd: jag har hört hans låtar och de bekräftar bara det jag påstår. Att jag inte gillar Reasons sound. Det kanske beror på att han inte producerar den sortens musik som jag lyssnar på.

vectro: Det där är ett dåligt argument. Det finns andra synthar som inte har inbyggda effekter, men som låter bättre än subtractorn (Tänk på att det har med smak att göra. Det du tycker låter bra kanske jag tycker låter dåligt och vice versa).

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
dbd: jag har hört hans låtar och de bekräftar bara det jag påstår. Att jag inte gillar Reasons sound.

🙂

Hur vet du vad som är Reason i mina låtar? 😳😛

Vet jag knappt själv ens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du vad som är Reason i mina låtar?  :rolleyes:  😄

Vet jag knappt själv ens...

OK 😲

Jag påstår inte att dina låtar är dåliga 🙂

Har du hört Overseer, Freq Nasty eller Plump DJ's ?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har du hört Overseer, Freq Nasty eller Plump DJ's ?

Javisst.

Och nej, jag tror inte någon av dom använder Subtractorn. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att inte många kids vet hur man ska dubblera

jag skulle inte vilja kalla mig ett kid men:..

jag är nyfiken på vad du menar med dubbleringen, hur går du tillväga? och varför blir det bättre?

och det är inget fel på subtractorn, den är kompetent.

jag använder den nästan alltid till basar.

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
jag skulle inte vilja kalla mig ett kid men:..

jag är nyfiken på vad du menar med dubbleringen, hur går du tillväga? och varför blir det bättre?

Äh, inget märkvärdigt. 😕

Basljuds-exempel:

Kör två Subtractors som spelar samma midispår/matrix, släng på alla oscillatorerna och snedstäm dom. Ladda upp samma ljud på båda.

På den ena skär du bort rätt mycket bas och distar med t ex Tube.

Merga med en spider och in i en Scream med lite tape-kompression.

Blanda och ge. 😛

Eller, så kan du köra två nästan identiska patchar på två Subtractors och panna ut.

Ställ lfon så att den påverkar frekvensen lite lite bara och ställ rate:sen olika på varje synt. Då blir det lite levande sådär.

Eller (för intressant Freq Nasty-emu) fyra Subtractors som alla spelar samma toner och distas, eq:as och moduleras lite lite olika, för att sedan komprimeras ihop.

Inget revolutionerande, men om man är beredd att experimentera och ibland överdriva lite så kan det bli ganska skapligt.

Kanske ska tillverka lite exempel och slänga upp?

Om nån är intresserad...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller (för intressant Freq Nasty-emu) fyra Subtractors som alla spelar samma toner och distas, eq:as och moduleras lite lite olika, för att sedan komprimeras ihop.

Jo, precis. 😛 En cool grej man kan göra är att ladda flera reece-ljud (DnB-term för ett särskilt basljud) i Kontakt. Sedan lägger man en shelving-EQ på varje ljud. Dessa EQ's moduleras sedan av LFO:er i olika hastighet. Det är ju i teorin samma sak som du skrev, fast i Kontakt. Det låter riktigt skönt 🙂

Hört Teebee? Sånt stuk blir det på ljudet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller (för intressant Freq Nasty-emu) fyra Subtractors som alla spelar samma toner och distas, eq:as och moduleras lite lite olika, för att sedan komprimeras ihop.

Jo, precis. 🙂 En cool grej man kan göra är att ladda flera reece-ljud (DnB-term för ett särskilt basljud) i Kontakt. Sedan lägger man en shelving-EQ på varje ljud. Dessa EQ's moduleras sedan av LFO:er i olika hastighet. Det är ju i teorin samma sak som du skrev, fast i Kontakt. Det låter riktigt skönt 😛

Hört Teebee? Sånt stuk blir det på ljudet.

Ja, eller så håller man sig till Subtractorn eller Malström när det är Reason det gäller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har nån Tutorial på hur man Sidechain(ar)?

om du vill va riktigt hardcore gör du de själv... dra ner volym-slidern vid varje kick på basen... se till så du inte gör tvärtom bara...

usch... kul o jobba tidigt shift... börjar om en halvtimme..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har nån Tutorial på hur man Sidechain(ar)?

Vectro gav ju ett exempel högre upp i tråden.

Jepp, jag drar slutsatsen att ingen verkar vilja lyssna.... :rolleyes:

Finns många vägar att bygga "riktiga" sidechain-kompressorer också. Eller multibandskompressorer eller andra effektburkar för den delen. Men de som klagar här har väl knappt vänt på racket tidigare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...