Jump to content
Annons

ny förstärkare hjälp!


bonniekiller

Recommended Posts

hej. jag ska köpa en ny förstärkare för hemma bruk. har tänkt mig lägga ut typ 5000 kr för den,

vet inte riktigt vad jag ska välja, var inne på mashall mg100 men läste att den inte var en höjdare..vill ha en förstärkare som kan spela riktigt heavy metal (metallica typ) och bra "clean" sound

vad ska jag välja?

mvh robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I vissa lägen kan det ju vara bättre att köpa bra pedal effekter istället, har du funderat något på det? Annars är det väl någon form av combo förstärkare du är ute efter eller? För det finns ju stackar (topp+låda) som du kan få för 5000, fast dock inte särskilt bra just för metal kanske då..

Men vad är det du ska använda den till, live bruk eller inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

För de pengarna och för att spela hemma skulle jag rekommendera en Line6 Flextone III. Billigaste modellen ligger under 5000, så får du en grymt flexibel förstärkare, som låter bra även på låga volymer.

Alternativt något av de bättre pedalborden, t ex Boss GT-6/8/10, Line6 XT/X3 live eller Vox Tonelab SE/LE och någon vanlig övningsförstärkare på 5-15 W eller helt enkelt köra pedalbordet rätt in i stereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

har bara spelat i ett år. jag har en peavey rage 15 w och en digitech rp100 pedal, och jag tycker inte att ljudet är speciellt bra.

vad tror ni är bäst? att köpa en combo med inbyggd effektenhet, eller en billigare variant utan och köpa till en vid sidan av?

vill ha en förstärkare som man kan spela både lågt och högt på och samtidigt låter bra,, bor nämligen i lägenhet:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla Line6 Flextone för "transistorförstärkare" är väl rent teoretiskt inte fel, men det är ju knappast någon traditionellt uppbyggd förstärkare där man ersatt rör med effekttransistorer, även om det för all del ingår en hel del transistorer i en mikroprocessor. Istället sitter där efter gitarringången en A/D-omvandlare, och sen processas ljudet precis som om man kör t ex GuitarRig i datorn.

Det kan låta hemskt för alla vintage-fans, men om man bara lyssnar och spelar så får man nog hiva upp minst det dubbla för att få en rörförstärkare som låter bättre. Lägg därtill att man i modelleringsförstärkarna har en helt annan flexibiltet vad gäller olika ljud, plus ett gäng (i detta fall) mycket bra inbyggda effekter, en alldeles utmärkt direktinspelnings-utgång samt då möjligheten att få samma ljud på sovrumsnivå lika väl som gig/replokalsnivå så är det ju inte alldeles säkert att de sista 3% bättre ljud i en rörcombo för 10-15 000 är värda sina pengar.

Ja, det är väl självklarheter för många (inte minst de tekniska skillnaderna mellan digitalförstärkare och vanliga transistorförstärkare), men tål att påpekas.

TinyTerror är en fin liten förstärkare, med bra ljud. Men frågan är om den ens på 7W-läget kan betraktas som speciellt fulländad för hemmabruk? 7 rörwatt kan låta en hel del...

I övrigt så kan man nog säga att man säkert kan ställa till med en väldans massa oljud med en apparat som RP100. Dylika maskiner har oftast riktigt usla fabriksprogram och vet man inte riktigt själv vad man är ute efter så brukar de egna patcharna inte heller bli speciellt bra. Lätt hänt att skruva för mycket, och använda för mycket/fel effekter. Speciellt högtalarsimuleringen brukar ställa till mycket huvudbry, och ställer man in den fel vid en viss typ av uppkoppling så kan det låta väldigt märkligt.

Likadant, om man kör en multieffekt rätt in i gitarringången på förstärkaren och samtidigt har ingång förstärkarsimuleringen på multieffekten, det blir någon slags kaka-på-kaka som oftast bara låter väldigt onaturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...