Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag har suttit och spelat random massor med kyrkotonarterna och jag kom pÄ att det blev ganska intressant om man blandade dem lite. Jag undrar om de nya blandningarna har anvÀnts förr och om de har nÄgra namn. Dessa skalor Àr det det handlar om:

Lydisk + Mixolydisk. AlltsÄ i C: C D E F# G A A# C

Frygisk + Dorisk. AlltsÄ i E: E F G A B C# D E

Aeolisk + Jonisk. AlltsÄ i A: A B C D E F# G# A (Detta Àr vÀl melodisk moll om jag inte har fel?)

OcksÄ blev det ganska kul om man gjorde om frygiska skalan till dur.

Annons
Postat
Hejsan.

Jag har suttit och spelat random massor med kyrkotonarterna och jag kom pÄ att det blev ganska intressant om man blandade dem lite. Jag undrar om de nya blandningarna har anvÀnts förr och om de har nÄgra namn. Dessa skalor Àr det det handlar om:

Lydisk + Mixolydisk. AlltsÄ i C: C D E F# G A A# C

Frygisk + Dorisk. AlltsÄ i E: E F G A B C# D E

Aeolisk + Jonisk. AlltsÄ i A: A B C D E F# G# A (Detta Àr vÀl melodisk moll om jag inte har fel?)

OcksÄ blev det ganska kul om man gjorde om frygiska skalan till dur.

den första Àr en g-durskala som börjar pÄ c

den andra Àr en d-durskala som börjar pÄ e

den sista kĂ€nns lite dalarna-aktig folkmusik.. pĂ„ ngt sĂ€tt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. đŸ˜Č

Postat (redigerat)

den sista kĂ€nns lite dalarna-aktig folkmusik.. pĂ„ ngt sĂ€tt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. 😉

Den sista Ă€r melodisk moll ja (ev. superlokrisk (altererad), lydisk dominantskala eller övertonsskala, med andra starttoner. Det finns Ă€ven fler namn pĂ„ den hehe), men jag sĂ€ger inte sĂ„ mycket mer Ă€n att IDF's samtliga Ă€r fel 😆

Min gissning Àr dÄ att första Àr lydisk b7 (lydisk dominant igen) och andra frygisk #6.

Redigerat av schopin
Postat

den sista kĂ€nns lite dalarna-aktig folkmusik.. pĂ„ ngt sĂ€tt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. 😉

Den sista Ă€r melodisk moll ja (ev. superlokrisk (altererad), lydisk dominantskala eller övertonsskala, med andra starttoner. Det finns Ă€ven fler namn pĂ„ den hehe), men jag sĂ€ger inte sĂ„ mycket mer Ă€n att IDF's samtliga Ă€r fel 😆

Min gissning Àr dÄ att första Àr lydisk b7 (lydisk dominant igen) och andra frygisk #6.

Alldeles riktigt.

Den petige tycker det ska vara Bb och inte A# i C lydisk b7 dock..

Frygisk #6 Àr lite ovanlig men spÀnnande.

Postat

Skalorna du nÀmner kommer frÄn Melodisk moll. Lydian dominant brukar man kalla den ena och den andra du talar om brukar man kalla Dorian (b2) men Phrygian (natural 6) funkar ocksÄ. Det Àr INTE Phrygian #6. #6 i en skala Àr samma ton som b7. Man sÀger "Natural" (pÄ engelska) om dessa, dvs ÄterstÀlld sext.

Jag Àr lite av en nörd pÄ omrÄdet och skrev min C-uppsats pÄ ett nÀra relaterat omrÄde. Under Äret hoppas jag att den boken jag skriver om detta och mycket annat relaterat Àr klar. Det finns mÄnga som hÄller pÄ med elektroniskmusik och arpeggiatorer som kanske hade kunnat dra nytta av lite djupare kunskaper inom skal- och ackordkonstruktion.

NÄgra fakta:

Det finns totalt 462 möjliga skalor med 7 toner. Av dessa Àr det endast 42 st. som inte har mer Àn tvÄ stycken intillliggande smÄ sekunder (dvs att de Àr nÀra relaterade till dur-skalan). I nÀsta steg ser man att dessa 42 skalor Àr relaterade till varandra pÄ ett modalt vis. Slutligen ser man dÄ att det endast finns 6 unika "parent scales" som liknar dur-skalan. Detta Àr en vÀldigt kort och dÄlig genomgÄng men Àr ni intresserade sÄ har jag en hel del info pÄ Àmnet.

En mycket spÀnnande "parent scale" Àr: Harmonic Major (i C): C D E F G Ab B.

mvh

Tobias

Postat

La ner flera Är och pluggade skalor för sedan ÄtergÄ mer till pentan.

Pentatoniskt rules.

kom pÄ att jag ville att alla ska kunna lyssna pÄ min musik och inte bara musiker.

Dock bra att lÀra sig sÄ man ha mer förstÄelse för harmonilÀran.

Postat
😆 Din instĂ€llning pĂ„minner om dem pĂ„ 1200-talet som var emot homofoni och senare Ă€ven polyfoni. Det handlar mycket om varför man gör musik och till vem man vĂ€nder sig. Vi har kommit dit vi Ă€r idag pga att en massa framstĂ„ende musiker och kompositörer INTE har varit konservativa och enbart följt gamla konventioner. Med det sagt mĂ„ste jag understryka att det absolut inte Ă€r nĂ„got fel pĂ„ varken dur-skalan eller diverse pentatoniska skalor (finns 330 stycken). Det finns fortfarande mycket bra musik kvar att skriva i C-dur.
Postat

Mycket intressanta svar, alla! :rolleyes:

Tubiux, jag vill gÀrna veta mer om det du snackar om, lÄter intressant.^^

Postat
La ner flera Är och pluggade skalor för sedan ÄtergÄ mer till pentan.

Pentatoniskt rules.

kom pÄ att jag ville att alla ska kunna lyssna pÄ min musik och inte bara musiker.

Dock bra att lÀra sig sÄ man ha mer förstÄelse för harmonilÀran.

samma hÀr. :rolleyes:

frÄn att ha kunnat mycket och spelat mycket till att spela mycket och kunna lite. men jag sysslar ju med annat, sÄ det tar ut sig i det lÄnga loppet.

Postat
😆 Din instĂ€llning pĂ„minner om dem pĂ„ 1200-talet som var emot homofoni och senare Ă€ven polyfoni. Det handlar mycket om varför man gör musik och till vem man vĂ€nder sig. Vi har kommit dit vi Ă€r idag pga att en massa framstĂ„ende musiker och kompositörer INTE har varit konservativa och enbart följt gamla konventioner. Med det sagt mĂ„ste jag understryka att det absolut inte Ă€r nĂ„got fel pĂ„ varken dur-skalan eller diverse pentatoniska skalor (finns 330 stycken). Det finns fortfarande mycket bra musik kvar att skriva i C-dur.

Vad menar du med 330 pentatoniska skalor?

Att de kan börja pÄ C D E G eller A och sen transponera fram och tillbaka (en liten sekund fram C# D# E# G# A# ytterligare en D E F#osv....)?

Det Àr i grunden fortfarande bara 5st .

Och som du skriver det finns mycket kvar att göra i detta omrÄde och det Àr det jag gÄtt tillbaka till.

Och konservativ? ja du, det har inte kommit till nÄgra nya skalor de senaste 100 Ären.

Jag gillar Jazz och spelat det i mÄnga Är men fan va kul det Àr med rockŽn roll. Benda skiten ur gitarren trycka pÄ en massa roliga pedaler spela högt som fan det Àr grejen för mig!

Postat

Med hjÀlp av elementÀr kombinatorik kommer man fram till att det finns 330 unika 5-tonsskalor att finna i vÄrt 12-tonssystem. NÀr du skriver att de i grunden bara Àr fem stycken sÄ tror jag att du syftar till de fem permutationerna (eller modes/kyrkotonarter eller vad du nu vill kalla det) som varje pentatonisk skala innehÄller. Dessa 330 pentatoniskaskalor har förstÄs Àven fem permutationer var vilket innebÀr att för att fÄ fram antalet unika pentatoniskaskalor mÄste vi dividera 330 med 5 och dÄ fÄr vi fram att det totalt finns 66st unika skalor med endast fem toner i. Var och en av dessa 66 har ett unikt intervallförÄd och var och en av dem har fem modes. Transpositionerna du talar om Àr helt ointressant ur ett kombinatoriskt perspektiv dÄ de i grunden Àr samma skala eftersom intervallen Àr identiska.

Jag Àr sjÀlv gitarrist och pentaskalan var den första jag lÀrde mig men vad jag inte visste dÄ var att den blott Àr en av 66 möjliga skalor med fem toner i. NÀr man i början av 1600-talet började anvÀnda 12-tonssystemet fullt ut sÄ fanns alla 462 heptatoniskaskalor förstÄs. Att man sedan inte anvÀnde dem Àr en helt annan sak. Det har inte tillkommit nÄgra nya skalor och det kan först tillkomma om man Àndrar vÄrt tonsystem. Vad jag tror du syftar till Àr anvÀndningen av skalor och isf anser jag att du har fel. Melodic minor Àr ingen ny skala men anvÀndningsomrÄdet för skalan (ex: Locrian natural 2) har utvecklats mycket sedan Bach levde.

Är det för mycket matematik? Hör inte matematik hemma i musiken? MĂ„nga tycker inte det men ser man till nĂ„gra av de största innovatörerna vi har haft sĂ„ Ă€r det klart och tydligt att det inte Ă€r nonsens - Coltrane, Bach, Bartok, Debussy, Schönberg osv. listan kan göras vĂ€ldigt lĂ„ng. Jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av detta men jag Ă€r vĂ€ldigt medveten om att inte alla tycker som jag och sĂ„ ska det vara. VĂ„ra vĂ€gar till att skapa musik Ă€r olika och tack för det.

I en radiointervju sÄ sade John Coltrane sÄ hÀr ang. matematiska experiment:

"... to help me acclamatize my ears". Fundera pÄ det dÄ det ligger vÀldigt mycket i det.

Postat

Dom senaste hundra Ă„ren har vi i vĂ€sterlĂ€ndsk musik gĂ„tt nĂ€rmare och nĂ€rmare mot microtonalitet och en hel del av oss anvĂ€nder numera en 24-tonsystem eller partch 43 tons skala. SĂ„ det har tillkommit rĂ€tt mĂ„nga nya skalor, ackord och annat dom senaste hundra Ă„ren. 🙂

Postat (redigerat)

sÀger bara lycka till med er musik och hoppas skalor och matte kommer till anvÀndning. (menar det)

Är absolut ingen motstĂ„ndare till musik utveckling.

Men jag trivs bÀst i kyrkotonarter ( som 99% av vÀrlden)

Edit: förlÄt menar 99% av den vÀsterlÀndska musiken.

Redigerat av 4Trax
Postat (redigerat)
Dom senaste hundra Ă„ren har vi i vĂ€sterlĂ€ndsk musik gĂ„tt nĂ€rmare och nĂ€rmare mot microtonalitet och en hel del av oss anvĂ€nder numera en 24-tonsystem eller partch 43 tons skala. SĂ„ det har tillkommit rĂ€tt mĂ„nga nya skalor, ackord och annat dom senaste hundra Ă„ren. 🙂

Som om jag inte visste att det hĂ€r skulle komma 😄

Man kan skriva vad som helst men det finns alltid bÀttre vetande.

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en lÄt sÄ man fÄr höra. :rolleyes:

Redigerat av 4Trax
Postat

Det Àr bra att Desecrated tog upp det hÀr med nya och alternativa vis att dela upp oktaven (och större intervall) i mindre bitar. Att sÀga att "en hel del av oss" hÄller pÄ med detta Àr förstÄs en otroligt grov överdrift.

Som vi har sett sÄ finns det sÄdana som inte tycker matematik och siffror Àr intressant och det Àr helt ok. Jag stÀller mig till den skaran som inte tycker det Àr sÄ intressant med nya tonsystem dÄ jag tycker det finns pÄ tok för mycket kvar att upptÀcka i vÄrt "vanliga" 12-tonssystem. Jag Àr inte intresserad av olika tempereringar osv. Personligen tycker jag i dagslÀget att det Àr en dead end mest pga all den musiken jag har hört i olika tempereringar av nya skalsystem har varit vÀldigt svag. Jag Àr en harmoniskt orienterad person och jag Àr ledsen men ackord och progressioner i skalor med 15, 24 osv. toner har jag aldrig hört fungera sÄ bra. Jag har förstÄs sÀkert fel och jag vill dÀrför gÀrna att nÄgon laddar upp lite schyst musik med nÄgot eller nÄgra av de flera olika system som har utvecklats.

I vÄr egen folkmusik förkommer en hel del microtonalitet. Lyssna pÄ valfri platta med Ulrika Bodén/Ranarim sÄ kommer ni höra hur hon bl.a ligger mellan dur- och molltersen. Jag skulle dock vara vÀldigt försiktig med att kalla detta för tonalt system eller liknande. Det Àr snarare en fÀrgning. Indierna spelar vÀldigt mycket microtonalt MEN de utgÄr frÄn lÄngt simplare skalor.

Är ni intresserad av matematik och musik kan jag rek. Joseph Schillinger - The Schillinger System of Musical Composition. Jag har studerat detta sedan jag var 15 eller nĂ„got och Ă€ven om en hel del Ă€r ganska tungt och svĂ„rfĂ„ngat sĂ„ finns det en hel del intressant tankar och koncept. Boken om rytmik Ă€r otroligt bra och den har hjĂ€lpt mig att spela motrytmer sĂ„ som 5 över 4, 3 över 5 osv. utan problem.

Postat
Som om jag inte visste att det hĂ€r skulle komma 😄

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en lÄt sÄ man fÄr höra. :rolleyes:

HÀr har du en dokumentÀr i 6 delar som förklarar det; http://www.youtube.com/watch?v=4cKnTj2cyNQ

Det Àr bra att Desecrated tog upp det hÀr med nya och alternativa vis att dela upp oktaven (och större intervall) i mindre bitar. Att sÀga att "en hel del av oss" hÄller pÄ med detta Àr förstÄs en otroligt grov överdrift.

Personligen tycker jag i dagslÀget att det Àr en dead end mest pga all den musiken jag har hört i olika tempereringar av nya skalsystem har varit vÀldigt svag. Jag Àr en harmoniskt orienterad person och jag Àr ledsen men ackord och progressioner i skalor med 15, 24 osv. toner har jag aldrig hört fungera sÄ bra. Jag har förstÄs sÀkert fel och jag vill dÀrför gÀrna att nÄgon laddar upp lite schyst musik med nÄgot eller nÄgra av de flera olika system som har utvecklats.

I vÄr egen folkmusik förkommer en hel del microtonalitet. Lyssna pÄ valfri platta med Ulrika Bodén/Ranarim sÄ kommer ni höra hur hon bl.a ligger mellan dur- och molltersen. Jag skulle dock vara vÀldigt försiktig med att kalla detta för tonalt system eller liknande. Det Àr snarare en fÀrgning. Indierna spelar vÀldigt mycket microtonalt MEN de utgÄr frÄn lÄngt simplare skalor.

UrsÀkta, jag syftade sÄklart pÄ dom som sysslar med konstmusik och filmmusik. En vÀldigt stor del av dom sysslar med microtonalitet av nÄgon form ibland.

Det Àr för att du inte har vant dina öron, det tar nÀstan ett helt Är innan du kan uppfatta harmoni i kvartstoner.

Vi blandar ocksÄ fritt med dur och moll i svensk folkmusik, om man delar upp en melodi i A,B,C,D del sÄ kan del A och D vara i dur och del B,C vara i moll.

Postat
Som om jag inte visste att det hĂ€r skulle komma 😉

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en lĂ„t sĂ„ man fĂ„r höra. 😄

HÀr har du en dokumentÀr i 6 delar som förklarar det; http://www.youtube.com/watch?v=4cKnTj2cyNQ

tror han har tÀnkt lite för mycket den gubben. Men det lÄter ju dissonant och det Àr ju alltid coolt men bra kommer det nog aldrig att lÄta.

Att man mÄste vÀnja sina öron för sÄnt eller utanför vÀsterlÀnskt musik var typ pÄ första lektionen pÄ musikutbildningen man fick lÀra sig det.

Postat
Som om jag inte visste att det hĂ€r skulle komma 😉

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en lĂ„t sĂ„ man fĂ„r höra. 😄

tror han har tÀnkt lite för mycket den gubben. Men det lÄter ju dissonant och det Àr ju alltid coolt men bra kommer det nog aldrig att lÄta.

Att man mÄste vÀnja sina öron för sÄnt eller utanför vÀsterlÀnskt musik var typ pÄ första lektionen pÄ musikutbildningen man fick lÀra sig det.

Försök trÀna dom lite till, det finns en harmoni i dissonansen.

För mig i alla fall, sĂ„ Ă€r det aldrig fel att tĂ€nka. 😛

Postat (redigerat)

Jag har extemt svÄrt för harmonik som byggs pÄ skalor utanför tolvtonssystemet. Tror det krÀvs en jÀvla massa inlyssning för att man ska börja uppskatta detdÀr. DÀremot finns det en rad andra poÀnger med alternativa stÀmningar som kan ge mÄnga nya uttryck. Den matematiska ordningen/organisationen Àr t ex nÄgot som jag tror alla uppskattar Àven om det sker pÄ ett undermedvetet plan.

Även om man kan tycka att elektroakustiker Ă€r ett gĂ€ng jĂ€vligt torra och mĂ€rkliga mĂ€nniskor som dessutom verkar totalt kĂ€nslokalla med sitt berĂ€knade och strukturerade sĂ€tt att komponera mĂ„ste jag sĂ€ga att utan den falangen i musikhistorien hade inte dagens musik (inom alla genres i stort sett) lĂ„tit som den gör nu. Alla studiorĂ€var borde ha en plansch med Karl-Heinz Stockhousen pĂ„ vĂ€ggen och tacka honom varje morgon för det mesta dom kan och vet.

oj, nu blev det lite OT.. 😄

edit: felfel

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)
Jag har extemt svÄrt för harmonik som byggs pÄ skalor utanför tolvtonssystemet. Tror det krÀvs en jÀvla massa inlyssning för att man ska börja uppskatta detdÀr. DÀremot finns det en rad andra poÀnger med alternativa stÀmningar som kan ge mÄnga nya uttryck. Den matematiska ordningen/organisationen Àr t ex nÄgot som jag tror alla uppskattar Àven om det sker pÄ ett undermedvetet plan.

Även om man kan tycka att elektroakustiker Ă€r ett gĂ€ng jĂ€vligt torra och mĂ€rkliga mĂ€nniskor som dessutom verkar totalt kĂ€nslokalla med sitt berĂ€knade och strukturerade sĂ€tt att komponera mĂ„ste jag sĂ€ga att utan den falangen i musikhistorien hade inte dagens musik (inom alla genres i stort sett) lĂ„tit som den gör nu. Alla studiorĂ€var borde ha en plansch med Karl-Heinz Stockhousen pĂ„ vĂ€ggen och tacka honom varje morgon för det mesta dom kan och vet.

oj, nu blev det lite OT.. 🙂

Bodde typ granne med honom nÀr jag var liten i Köln. Stockhausen med A, bitte!

Men det finns iof mÄnga man mÄste tacka isf.

Eller menar du Karl- Heinz Rummenigge? nÀÀ 😼

Redigerat av 4Trax
Postat (redigerat)

Var tvungen att kolla lite pÄ hans hemsida.

HÀr Àr ett underbar stycke dÀr bl.a hela kroppen anvÀnds

http://www.stockhausen.org/heavens_door.mov

Man undrar hur det ser ut nÀr han trÀnar i replokalen.

Jag undrar ocksÄ vad det Àr för slags gigbag han har till instrumentet?

Redigerat av 4Trax
Postat

oj, nu blev det lite OT.. 🙂

Bodde typ granne med honom nÀr jag var liten i Köln. Stockhausen med A, bitte!

Men det finns iof mÄnga man mÄste tacka isf.

Eller menar du Karl- Heinz Rummenigge? nÀÀ 😆

Hoppsan. Tyska Ă€r inte min starkaste sida. Jag blir dock bĂ€ttre med nĂ„gra bĂ€rs i kroppen 🙂

Klart det Ă€r mĂ„nga som utvecklat musiken vi hĂ„ller pĂ„ med idag... Men Rummenigge Ă€r nog ingen av dom 😄

Postat

Hmm... I ett antal inlÀgg har det sagts att det krÀvs lÄng trÀning (flera Är?) för att uppskatta kvartstonsskalor och mikrotonalitet. Ja, jag vet dÄ rakt inte vad det mÄ vara för fel pÄ mig, för jag upplever musik byggd kring och av detta som oerhört tilltalande.

Jag tycker mig ana att man med de typerna av harmoni kan nyansera stÀmningar mycket tydligare Àn med vÄra vanliga tempererade tolv toner. Partch upptÀckte jag i mina tidiga tonÄr, och det var kÀrlek pÄ en gÄng. (Mina förÀldrar undrade faktiskt oroligt varför jag inte lyssnade pÄ vanlig rockmusik, som mina kompisar. NÄgot jag iofs gjorde. LOL)

...but I digress. Visst tror jag man kan "lÀra" sig att uppskatta mikrotonalitet, men i grund och botten tror jag det helt enkelt handlar om smak.

Postat (redigerat)
...but I digress. Visst tror jag man kan "lÀra" sig att uppskatta mikrotonalitet, men i grund och botten tror jag det helt enkelt handlar om smak.

Smaklöst kanske Ă€r ett bĂ€ttre ord i mina öron. 😉

PS Det var nog mÄnga förÀldrar som undrade vad det var för underligt ungarna lyssnade pÄ nÀr Metallica, Judas, Iron Maiden och fram för allt Venom (herregud ) va pÄ modet.

Redigerat av 4Trax
Postat

Tveklöst Àr det sÄ att man mÄste vÀnja sina öron vid nya skalor. Det Àr ÀndÄ inte pÄ lÄnga vÀgar sÄ att det inte finns mycket kvar att utforska i vÄrt 12-tonssystem. Att trÀna sina öron att höra b9 pÄ Ma7 ackord eller Ma7 pÄ ett mi7 Àr bara nÄgra enkla exempel pÄ nÄgot som Àr ganska svÄrt.

Jag tycker verkligen att det Àr kul att vi har sÄ mÄnga olika Äsikter. En ganska obetydlig trÄd har plötsligt blivit spÀnnande. Jag hoppas att kunna ÄtervÀnda nÀr jag har kommit lÀngre pÄ min bok och fÄ lite input och mothugg. Det kommer att behövas!

Postat (redigerat)
Tveklöst Àr det sÄ att man mÄste vÀnja sina öron vid nya skalor. Det Àr ÀndÄ inte pÄ lÄnga vÀgar sÄ att det inte finns mycket kvar att utforska i vÄrt 12-tonssystem. Att trÀna sina öron att höra b9 pÄ Ma7 ackord eller Ma7 pÄ ett mi7 Àr bara nÄgra enkla exempel pÄ nÄgot som Àr ganska svÄrt.

Jag tycker verkligen att det Àr kul att vi har sÄ mÄnga olika Äsikter. En ganska obetydlig trÄd har plötsligt blivit spÀnnande. Jag hoppas att kunna ÄtervÀnda nÀr jag har kommit lÀngre pÄ min bok och fÄ lite input och mothugg. Det kommer att behövas!

Coolt. Vad ska den heta?

Du verkar ju ha koll pÄ bitarna. Gör du ocksÄ sÄn musik som man kan fÄ höra?

Är absolut ingen motstĂ„ndare till detta. Jobbar med musik och skulle jag exprimentera för mycket skulle jag va arbetslös. đŸ˜Č

Expremiterar heller med genre Àn konstiga tonarter kanske mest för tidsbristen.

Men lyssnar jÀtte gÀrna pÄ nÄt alster du skapat.

Ps: Att jag bara anvÀnder Pentatoniskt Àr vÀl inte riktigt sant, ville bara förtydliga Àr det enkla Àr svÄrt nog!

Redigerat av 4Trax
Postat

Ahh, jag tror ett missförstÄnd uppstod. Visst - jag hÄller med dig om att det krÀvs trÀning för att identifiera harmonier i en skala, helt klart.

Vad jag menade var att det inte behövs nÄgon trÀning för att uppskatta alternativa harmonier.

Lessen för missförstÄndet, och hoppas jag Àr lite tydligare nu.

/peace

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.