Jump to content
Annons

Inspelningarna knäpper!


alcedo

Recommended Posts

Har Cubase SX3, ljudkort Echo Indigo i min bärbara. Har installerat om Windows XP och tweakat enligt konstens regler. Har rätt asio drivrutin. Men hur jag än gör så kommer små knäpp på inspelningarna. påminner om statisk elektricitet på nåt sätt. Hela systemet har funkat förut men slutade relativt plötsligt att synka vid inspelning. Efter ominstallation är det problemet borta, men inte knäppandet. Är det datorn eller ljudkortet? Det knäpper inte när jag kör windows ljuddrivrutin, men då blir ju latencyn löjligt lång. Funderar på att köpa ett externt firewirekort istället. Nån med kloka tips därute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer klicket lite då och då? Kommer klicket även när du inte spelar in något utan bara har rec enebled? I så fall låter det som ett problem med klockningen. Kolla så att klockningen står på internal. Kan inte Cubase, men jag misstänker att det är där problemet ligger ifall du svarade ja på mina frågor.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer klicket lite då och då? Kommer klicket även när du inte spelar in något utan bara har rec enebled? I så fall låter det som ett problem med klockningen. Kolla så att klockningen står på internal. Kan inte Cubase, men jag misstänker att det är där problemet ligger ifall du svarade ja på mina frågor.

//Anders

Det klickar även vid uppspelning av det inspelade samt litgrann vid spelning på VST instrument. Var ändrar man klockningen. Sen upptäckte jag att MIDI-keyboardet emuleras i Cubase. Detta kan tycleigen vara ett problem. Nån som vet hur man ändrar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

hej

jag vet att trådlösa nätverkskort ibland kan bidra med ganska mystiska missljud. prova att stänga av kortet (inte bara inaktivera nätverket). Det brukar finns någon switch på datorn för att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer klicket lite då och då? Kommer klicket även när du inte spelar in något utan bara har rec enebled? I så fall låter det som ett problem med klockningen. Kolla så att klockningen står på internal. Kan inte Cubase, men jag misstänker att det är där problemet ligger ifall du svarade ja på mina frågor.

//Anders

Det klickar även vid uppspelning av det inspelade samt litgrann vid spelning på VST instrument. Var ändrar man klockningen. Sen upptäckte jag att MIDI-keyboardet emuleras i Cubase. Detta kan tycleigen vara ett problem. Nån som vet hur man ändrar det?

Det kan ju även vara lilla boven latency som ställer till det, man jag avfärdade det när du skrev att du testat allt. Men som sagt, exakt hur du gör får någon Cubase kunning människa svara på 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan detta "problem" kan uppstå när du använder mer pluggar än din Processor klarar av. Klicka på F12 och kika på din CPU kraft. Om den står och tickar kan du enkelt behandla detta med hjälp av att antingen Freeza spår du inte längre behöver ändra så mycket på för tillfället, eller Höja bufferten på din ljudkort en aning för att spara på processorkraft som dras från USB/FIREWIRE/PCI kortet.

Vet inte om det var exakt detta som var ditt fall, men drar man för mycket av processorn kan man få alla möjliga konstiga ljud iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)
Har Cubase SX3, ljudkort Echo Indigo i min bärbara. Har installerat om Windows XP och tweakat enligt konstens regler. Har rätt asio drivrutin. Men hur jag än gör så kommer små knäpp på inspelningarna. påminner om statisk elektricitet på nåt sätt. Hela systemet har funkat förut men slutade relativt plötsligt att synka vid inspelning. Efter ominstallation är det problemet borta, men inte knäppandet. Är det datorn eller ljudkortet? Det knäpper inte när jag kör windows ljuddrivrutin, men då blir ju latencyn löjligt lång. Funderar på att köpa ett externt firewirekort istället. Nån med kloka tips därute?

Har ett Audiofire4 och det ger samma typ av problem som du nämner. En bekant har ett också med samma problem. Vi har provat det mesta och inte fått det att funka utan knäpp/klick på någon PC (provat tre laptops). Med en iMac har jag fått det att funka utan klick men med en Macbook var det problem igen.

Lite frustrerande då jag hade en stationär PC med Gina20. Gjorde mig av med Gina och uppgraderade till Mia24/96 och där blev det problem med klick i alla typ av ljud. Jag fick efter inköpet veta att Echo inte stödjer MIa tillsammans med en kombo av Intel Pentium och Via chipset vilket sat i min stationära. Högst iriiterande då deras äldre Gina kort fungerade fint!!

Köper en laptop med god prestande för 10.000.- och ett firewire kort (Audiofire4 från Echo alltså) för att få problemfri audio.... ICKE!!

Återkommer om vi får en förklaring till varför det inte fungerar.

p.s. har inaktiverrat all hårdvara nätverk yada yada tagit bort Virusprogram osv. Justerat för bästa prestanda. Processorn jobbar på 5-10% i applikationerna och RAM är ledigt till 70% (700Mb).

Dessvärre är problemet vanligt även med andra firewire interface även från Lynx tex. Sökte på Lynx Aurora och hittade ett flertal som hade liknande problem på Lynx forum. Kan röra sig om dåligt utförda chipset/drivrutiner på moderkortet.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
Har Cubase SX3, ljudkort Echo Indigo i min bärbara. Har installerat om Windows XP och tweakat enligt konstens regler. Har rätt asio drivrutin. Men hur jag än gör så kommer små knäpp på inspelningarna. påminner om statisk elektricitet på nåt sätt. Hela systemet har funkat förut men slutade relativt plötsligt att synka vid inspelning. Efter ominstallation är det problemet borta, men inte knäppandet. Är det datorn eller ljudkortet? Det knäpper inte när jag kör windows ljuddrivrutin, men då blir ju latencyn löjligt lång. Funderar på att köpa ett externt firewirekort istället. Nån med kloka tips därute?

Har ett Audiofire4 och det ger samma typ av problem som du nämner. En bekant har ett också med samma problem. Vi har provat det mesta och inte fått det att funka utan knäpp/klick på någon PC (provat tre laptops). Med en iMac har jag fått det att funka utan klick men med en Macbook var det problem igen.

Lite frustrerande då jag hade en stationär PC med Gina20. Gjorde mig av med Gina och uppgraderade till Mia24/96 och där blev det problem med klick i alla typ av ljud. Jag fick efter inköpet veta att Echo inte stödjer MIa tillsammans med en kombo av Intel Pentium och Via chipset vilket sat i min stationära. Högst iriiterande då deras äldre Gina kort fungerade fint!!

Köper en laptop med god prestande för 10.000.- och ett firewire kort (Audiofire4 från Echo alltså) för att få problemfri audio.... ICKE!!

Återkommer om vi får en förklaring till varför det inte fungerar.

p.s. har inaktiverrat all hårdvara nätverk yada yada tagit bort Virusprogram osv. Justerat för bästa prestanda. Processorn jobbar på 5-10% i applikationerna och RAM är ledigt till 70% (700Mb).

Dessvärre är problemet vanligt även med andra firewire interface även från Lynx tex. Sökte på Lynx Aurora och hittade ett flertal som hade liknande problem på Lynx forum. Kan röra sig om dåligt utförda chipset/drivrutiner på moderkortet.

/Peter

Polarn har testat båda våra AF4 och upptäckte då att även hans gav klick i audio men efter justeringar så lirade hans till synes felfritt medans mitt gav fortsatta problem.

Fick tillfälle att testa på min burk (Amilo laptop) och där blir det klick/avbrott med båda AF4. Testade Lynx Aurora8 och det funkar perfekt!

Man ska tydligen ha både tur och pengar för att få PC-audio att fungera smärtfritt. :-)

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem på min förra bärbara för några år sedan, så fort jag spelade in på en extern firewire-disk började det spraka. Mot den interna 5400-varvaren spelade det, men man ville ju köra mot den externa som man köpt enkom för ändamålet.

Problemet var att firewire-kontrollern delade IRQ med ljudkortet. Med andra ord tävlade disken och ljudkortet om processorn. Så fort det skrevs till disk bröts ljudet.

Tyvärr var det en Dell, och åtminstone på den tiden så var inte användarna betrodda med att rota runt i BIOS. Tror annars Studio haft en artikelserie om hur man sparkar på en Windows-installation för att få rotation på IRQ-tilldelningen. Min lösning blev att köpa en USB2-adaptor och köra disken i den istället. Ej optimalt och mycket irriterande.

Men om det sprakar trots att prestandan knappt är naggad i kanten så låter det onekligen som du har en IRQ-konflikt. Kanske någon här minns vilket/vilka nummer av Studio som innehöll artikelserien om att optimera WinXP för audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

för några år sedan hade jag samma problem med knäppar i cubase/pc och klurade aldrig ut varför.

det knäppte både när jag spelade in och när jag mixade.

men det var aldrig något fel på ljudfilerna så efter att jag exporterat och spelade upp i winamp så var det felfritt.

om det nu är samma problem så kan man ju jobba ändå även om det är lite jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...