musik (oregistrerad) Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) Hej! Förr (läs för 30 år sedan...), så sa man alltid att högtalarna skulle ha mer effekt än förstärkaren. Förhållandet amp 60W - förstärkare 100W var tydligen bra t.ex. Fråga 1: Min Mozza fyller jämna år och jag funderar på en förstärkare till henne som har specen 40W i ohm och 50W i 8 ohm. Men högtalarna hon har är på 20W mörkeffekt och 30W musikeffekt (i 4 ohm). Kommer det att funka? Kommer de att sprängas? Fråga 2: Förstärkaren har ju de vanliga röda och svarta kontakterna baktill för högtalare, där man ska stoppa i tråden och dra åt en skruv eller skruva åt kontakten tills tråden sitter. Kabeln som kommer direkt ut från högtalarna (stativmodell) har två stift i änden. Ursprungligen gick den ihop med en uttjänt förstärkare med din-kontakter för allting - även för högtalarna. Frågan är: kan jag helt sonika klippa bort stiftkontakterna på de högtalarkablarna, dra isär tråden (det är en tvådelad telefontrådsvariant, typ till varje högtalare), skala av en bit, tvinna tråden och stoppa in i förstärkarens högtalarkontakters hål, röd respektive svart? Färgmarkeringen på högtalarkabeln har jag redan kollat - det är blåmarkering på den ena och inget alls på den andra (på vardera högtalarkabeln). Vilken går till svart och vilken till röd? Kommer det att funka? 🙂 :musik Redigerat 10 februari 2008 av musik
Biran Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag använder minst 50% större slutsteg än vad högtalaren klarar effektmässigt.. Skälet är enkelt, oftast bränner du ett element pga för klent steg som lämnar distad signal.. Större steg än element behövs inte direkt belastas vilket ger en ren å fin signal.. Sen inte att förglömma, missbruket av loudness och tonkontrollerna, oxå en garanterad elementbrännare..
musik (oregistrerad) Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag använder minst 50% större slutsteg än vad högtalaren klarar effektmässigt.. Skälet är enkelt, oftast bränner du ett element pga för klent steg som lämnar distad signal.. Större steg än element behövs inte direkt belastas vilket ger en ren å fin signal.. Sen inte att förglömma, missbruket av loudness och tonkontrollerna, oxå en garanterad elementbrännare.. Hmm... tvärtemot vad alla HiFi-handlare säger alltså... Jag ville bara ha konfirmerat att det inte alls funkar, så brorsan tvingas pröjsa högtalare hehe...
musik (oregistrerad) Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Kan jag dra isär högtalarkabeln? Ska jag chansa med blå till svart och omärkt till röd? 😛😲🙂
musik (oregistrerad) Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 Kolla in "När man talar om t ex en 100 watts högtalare, menar man i allmänhet att den kan anslutas till en 100 watts förstärkare utan att något händer som kan äventyra högtalarens normala funktion. Därför brukar man ofta få rådet att högtalarna ska en "märkeffekt" som är lika med eller större än den valda förstärkarens uteffekt. Ett sådant råd avser i första hand att skydda högtalarna, så att man inte ska kunna "köra sönder" dem med högre effekt än vad de tål." saxat ur Hur HiFi. :musik
Biran Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 Kolla in "När man talar om t ex en 100 watts högtalare, menar man i allmänhet att den kan anslutas till en 100 watts förstärkare utan att något händer som kan äventyra högtalarens normala funktion. Därför brukar man ofta få rådet att högtalarna ska en "märkeffekt" som är lika med eller större än den valda förstärkarens uteffekt. Ett sådant råd avser i första hand att skydda högtalarna, så att man inte ska kunna "köra sönder" dem med högre effekt än vad de tål." saxat ur Hur HiFi. :musik Jag kan lova, med en 30w stärkare kan jag lätt köra sönder 100w högtalare (oftast diskanten som pajjar).. Just därför jag rekomenderar alla som vill ha köpråd, att skaffa bra kraftfulla stärkare..
musik (oregistrerad) Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 Ja, jag har förstått både av vad du skrev Biran och vad jag läst på andra ställen att man kan göra sönder högtalare även då effekten är låg på förstärkaren i jämförelse med högtalarna. Min allra första förstärkare var på 30W och högtalarna på 60W märkeffekt och 100W musikeffekt. Detta hade jag i 15 år helt utan problem, tills jag helt enkelt ville byta. Men grejerna höll. Nu kör jag med en förstärkare på 70W och högtalare på 100W igen. Funkar kalasbra. Blev dock lite fundersam när Mozzans högtalare bara har 20W märkeffekt och 30W musikeffekt... Lägre förstärkareffekt än 40/50W är ju synd att gå. 😐 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.