Jump to content
Annons

det där med stim...


ThomasJ

Recommended Posts

Såvitt jag hajjat så måste låten spelats minst engång ofentligt för att det skall gå att anmäla sig till STIM.

Vad menas med ofentligt?

Låt oss säga att jag ger en dj på en klubb en skiva med en låt av mig på o han nappar på den o kör den som en riktigt floorfiller,

är jag då berättigad till STIM?

Vems ansvar är det att setill hur ofta den spelas osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla som har en offentlig verksamhet där musik spelas, måste betala till stim. Spelar ingen roll om det är en stor klubb eller en liten frisörsalong med en bandspelare.

Har du registrerat dig hos STIM? När du gör det så får du med en massa brochyrer och böcker som täcker det mesta i utbetalningar, anmälning av verk o.s.v.

Sen kan du anmäla verk direkt på deras hemsida. Jättesmidigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Tracer skrev var väl egentligen inte ett svar på din fråga? Din fråga var väl egentligen vad man måste göra för att få gå med i stim? Ja, man måste ha fått minst ett av sina verk spelade offentligt. Och en nattklubb räknas som offentligt.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Tracer skrev var väl egentligen inte ett svar på din fråga? Din fråga var väl egentligen vad man måste göra för att få gå med i stim? Ja, man måste ha fått minst ett av sina verk spelade offentligt. Och en nattklubb räknas som offentligt.

Mvh

Fredrik Sonefors

Det där är väl ändå inte helt sant? För att anmäla sig till STIM måste ditt verk ha spelats minst en gång offentligt ELLER så måste det finnas en fysisk inspelning på det.

EDIT: jag hade inte helt rätt, så här står det...

"En förutsättning för att du skall kunna bli ansluten till Stim är att minst ett av dina verk har spelats offentligt eller spelats in och givits ut på en NCB-licensierad produktion"

Nån som vet vad som menas med en NCB-licenserad produktion?

EDIT2: på en annan del av hemsidan står det så här...

Vad krävs för att jag ska kunna bli ansluten till Stim?

* du måste vara kompositör, textförfattare eller bearbetare (arrangör).

* minst ett av dina musikverk ska ha framförts offentligt eller blivit inspelat och utgivet

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska trycka upp en skiva måste du ansöka hos ncb om utgivningstillstånd. När du blivit beviljad får du betala en avgift som är baserad på om det är du själv som skrivit låtarna, någon annan eller om låtskrivaren varit död i mer än 70 år. Det finns fler saker som spelar in på vad det kostar. Om skivan ska säljas i butik tror jag att ncb-avgiften är ca 9% av försäljningspriset till butikerna per ex du trycker upp.

NCB/Stim ser sedan till att pengarna kommer låtskrivarna till del. De flesta större cd-presserier kräver att du har ncb-registrerat din inspelning för att de ska trycka upp den.

Mer info på: stim/ncb anmälan Klicka på "fyll i ansökan" så kommer du till villkor och priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär med "..blivit inspelad".. Det är väl rätt självklart att den är inspelad..? Att det gäller för fysiska artister är väl en sak, men i en datorbaserad miljö blir ju alla låtar "inspelade". Eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...