Jump to content
Annons

Ljud i Aula

Naesstrom (oregistrerad)

Recommended Posts

Naesstrom (oregistrerad)
Postat

Hej hopp!

Jag jobbar som datorlärare på en gymnasieskola och fick i uppdrag av rektorn att koppla in deras nya högtalare samt mixerbord i Aulan.

Alla högtalarna ska enligt uppgifter från leverantören vara obalancerade, det är 2st aktiva 15" fram och sedan 2st aktiva 10" bak.

Alla 4 ska kopplas till ett mixerbord som ska vara placerat längst fram i salen, i det ska dom sedan koppla in dvd, video, dator och mygga!

Placeringen kommer att vara ungefär:

sal.gif

A1 (15") högtalarna ser ut såhär på baksidan:

DSC00163.jpg

och B1 (10") såhär:

DSC00164.jpg

Mixerbordet är ett Citronic 10:4 mk4 och ser ut såhär:

DSC00162.jpg

Dessutom var de snälla nog att skicka med ett gäng kontakter som tydligen skall passa:

kontakter.jpg

Eftersom det är obalancerat antar jag att 2 av tele kontakterna ska vara i mixerbordet, vidare till 15" högtalarna där dom kopplar in med RCA, går det då att koppla direkt vidare med nya RCA till de bakre där man kör in de 2 sista tele-pluggarna eller måste man dra ny kabel från mixerbordet till de bakre! Eller hur är det egentligen bäst att koppla allt, har 100 meter kabel så det borde räcka utan problem!

Lite tips på lödning av obalancerade vore kalas med förresten! 😉

Annons
Postat (redigerat)

Har inget bra svar men jag gjorde en låt som hette Aula förra året... ☺️

Redigerat av spaceman
Postat

Med tanke på dom kontakter du har fått med så skulle jag tro att dom har tänkt så här:

Från mixerbordet - xlr (master out) till tele (line in) på fronthögtalarna.

Från fronthögtalarna - rca ut till tele in på bakhögtalarna.

Du gör då likadant på båda sidor:

Master out left - vänster fronthögtalare vidare till vänster bakhögtalare. Och sedan:

Master out right - höger fronthögtalare vidare till höger bakhögtalare

Naesstrom (oregistrerad)
Postat
Med tanke på dom kontakter du har fått med så skulle jag tro att dom har tänkt så här:

Från mixerbordet - xlr (master out) till tele (line in) på fronthögtalarna.

Från fronthögtalarna - rca ut till tele in på bakhögtalarna.

Du gör då likadant på båda sidor:

Master out left - vänster fronthögtalare vidare till vänster bakhögtalare. Och sedan:

Master out right - höger fronthögtalare vidare till höger bakhögtalare

Jag trodde också dom hade tänkt så men XLR kontakterna är balancerade medan högtalarna skulle ha obalanserat in, eller det kanske man fixar med lödningen?

Postat (redigerat)

vänster sida: L line out i mixern till RCA L in i första högtalaren, sen RCA out L i första högtalaren till line in i bakre

motsvarande på höger sen

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Jag trodde också dom hade tänkt så men XLR kontakterna är balancerade medan högtalarna skulle ha obalanserat in, eller det kanske man fixar med lödningen?

Det går bra att gå från balanserad xlr-kontakt till obalanserad tele - finns nog många trådar här på forumet om hur man löder ihop det om du är osäker.

Postat

Jag tycker upplägget ser konstigt ut.

1) Varför högtalare både fram å bak i lokalen? Det lär fasa jätteknasigt... Hur stor är lokalen?

2) Mixerbord längst fram i lokalen gör en teknikers jobb avsevärt mycket mindre smidigt....

dessutom e jag inte förtjust i såna där installationsmixrar... fast det beror ju på att jag kranar pa ibland...

• 4 veckor senare...
Naesstrom (oregistrerad)
Postat

Salen är ungefär 10x15 meter, trodde jag skrev det i det första inlägget!

Alla högtalarna är monterade och kablarna lödda enligt alla konstens regler, att mixerbordet är längst fram är för att lärarna på skolan ska kunna slå på ljudet till mygga respektive dvd/vcr/tv osv smidigare!

Det blev förresten Balanserad XLR från mixerbordet till Obalanserad Phono i de främre, Phono ut till Tele in på de bakre, dvs:

XLR -> Phono in -> Phono ut -> tele

Allt verkar fungera kanon förutom en liten sak, den ena 15" högtalaren längst fram brummar en massa, har testat att löda om kabeln, kolla allt osv men det brummar i alla fall... Om jag drar ur phono kabeln från mixerbordet till den högtalaren slutar det, men ännu konstigare (tycker jag iaf.) är att om jag kopplar ihop de 2 phonokablarna med en skarv och "går förbi" den stora högtalaren brummar det absolut inget i den bakre lilla på den sidan!

Vad tusan kan det vara för fel egentligen, just nu körs det utan den ena främre högtalaren men den hade verkligen behövts kopplas in så snabbt som möjligt den med!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.