Jump to content
Annons

Ljudnivå mixning


mattiash

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in en "dj-mix" som det har blivit lite olika ljudnivå mellan dom olika låtarna..

Hur jämnar jag ut ljudnivån på snyggast sätt? jag vill inte ha hack mellan olika nivåer heller. Hoppas ni förstår vad jag menar

Jag har tillgång till cool edit, garageband, cubase.

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du använder cubase.. lägg de två (t.ex.) spåren på varsin kanal och lyssna dig fram med volymreglagen så du hittar en jämn nivå.

Tumregel:

Låter det bra i dina öron så är det bra.

När det gäller ihopmixning av låtar á la DJ, så spelar in nån liten dB skillnad speciellt stor roll. (Är min uppfattning iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du veta den uppfattade volymen som kallas RMS (Root-Means-Square, fråga mig inte mycket mer om det då jag är dålig på det) så ladda ner Sonalksis GFree och/eller PSP VintageMeter, vilka båda är gratis. Kolla inte efter peaknivåerna som de flesta program visar då de inte direkt talar om för dig den genomsnittliga/uppfattade volymen. Hitta en bra nivå där peaknivån inte slår över 0dBFS men där RMS värdena för alla låtarna är ganska lika.

Lägger du en limiter/maximizer och ökar allt med t.ex. 10dB så är den låten som har 5dB lägre volym än den högsta låten fortfarande 5dB mindre gain jämnfört med den högsta, såvida du inte maxar limitern totalt och fördärvar all dynamik.

Nej nu måste jag somna så att jag orkar se på Reel Big Fish idag. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...