Jump to content
Annons

Inhandla effektpaket


Tracer

Recommended Posts

Halloj!

Jag är sugen på att köpa ett effektpaket. Typ Waves Native Power Pack eller båda Waves Musicians Bundle. Nu funderade jag på om det finns billigare alternativ som är lika bra eller till och med bättre. Prisklassen jag tänkt är mellan tummen och pekfingret en si så där 2000-4000 riksdaler..

Jag har väldigt bred genreproduktion även fast det mest är koncentrerat kring elektronisk musik. Vad jag i huvudsak behöver är bra kompressor och kanske en bra stereobreddare.

Har laddat hem typ 250 gratispluggar som jag tycker är lite sisådär, har inte hunnit testa alla speciellt mkt. Vissa är så klart bättre än andra. Men det känns som ett paket med effekter från samma tillverkare där alla har bra kvalitet vore ett plus i "studion". 🙂

/ F

Edit: förtydligade och lade till lite

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett alternativ är att du köper ett begagnat UAD-1, dom brukar gå att hitta på nätet för 2000 och uppåt. Då får du minst en bra kompressor och kan köpa till det mesta som kan behövas i en hemmastudio.

Ett annat alternativ är att du köper ett Liquid Mix, men då räcker inte 4000 och du får ingen stereobreddare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara hårdvara.. man slänger in det på en pci-plats och kör effekterna direkt från kortet antar jag? 🙂

UAD-1 är ett eller flera PCI-kort, du får med ett kort och några pluggar när du köper grundpaketet och sedan kan du köpa till flera kort och/eller pluggar. Pluggarna laddar du sedan på kortet och det tar väldigt lite CPU-kraft och minne från datorn eftersom korten har egna processorer för effekterna. Stoppar du i fler kort så får du också mer kraft.

Liquid Mix är en firewireburk som du också använder som kontrollenhet för effekterna som följer med, det är riktigt smidigt att ratta inställningarna på den istället för att klicka runt på skärmen! Enda nackdelen med LM är att den "bara" har kompressorer och eq's, men den har runt 40 olika kompressorer och runt 20 eq's så man klarar sig ganska länge på det som finns i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...