Jump to content
Annons

Vad gör en ljudtekniker?


SofSan

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu sökt mig hit för att jag har lite frågor och funderingar som någon här kanske kan hjälpa mig med?

Jag är en konsert- och musiknörd som gärna skulle vilja jobba med ljud. Dock känner jag ingen som jobbar med det och undrar därför exakt vad man kan jobba med, hur branchen ser ut och vad utsikterna är? Jag har letat runt lite på olika utbildningar och så, men jag har ingen aning om vart man ska börja!

Drömmen är att jobba som ljudtekniker på konserter, hur funkar det? Frilansar man eller turnerar man runt med samma artister under längre tid, eller kan man vara fast anställd på de olika scenerna? Vad krävs av en för att få ett sådant jobb? Perfekt gehör? Och exakt vad är en sådan ljudteknikers uppgifter?

Jag är medveten om att det är en hård branch, så det är därför jag vill kolla med lite mer rutinerade människor innan jag eventuellt kastar mig in i det.

Ja, som ni ser var det en del frågor och jag är tacksam för alla svar!

Best wishes /Skåningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Numera finns det många utbildningar inom ljudteknik med olika inriktningar, om du kikar snett upp till höger (annons) så har du en, SAE

Ljudingenjörsutbildningen i Piteå

http://www.ltu.se/mom

Samt många utbildningar på högskolenivå.

sök här på forumet, finns nog många tips och googla.

Perfekt Gehör behöver du nog inte, men bra öronproppar 😐

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har nu sökt mig hit för att jag har lite frågor och funderingar som någon här kanske kan hjälpa mig med?

Jag är en konsert- och musiknörd som gärna skulle vilja jobba med ljud. Dock känner jag ingen som jobbar med det och undrar därför exakt vad man kan jobba med, hur branchen ser ut och vad utsikterna är? Jag har letat runt lite på olika utbildningar och så, men jag har ingen aning om vart man ska börja!

Drömmen är att jobba som ljudtekniker på konserter, hur funkar det? Frilansar man eller turnerar man runt med samma artister under längre tid, eller kan man vara fast anställd på de olika scenerna? Vad krävs av en för att få ett sådant jobb? Perfekt gehör? Och exakt vad är en sådan ljudteknikers uppgifter?

Jag är medveten om att det är en hård branch, så det är därför jag vill kolla med lite mer rutinerade människor innan jag eventuellt kastar mig in i det.

Ja, som ni ser var det en del frågor och jag är tacksam för alla svar!

Best wishes /Skåningen

Jag skulle också vilja jobba som ljudtekniker men då i studio.

En ljudtekniker är en person som ansvarar för all ljudteknik i en musikstudio, på radio, på en konsert eller något annat framförande. En ljudtekniker har även ansvar för ljudmix och mastering av musik men även andra tekniker som kan påverka soundet i musiken; framförallt vid inspelning. Ljudteknikern kan därför ha en konstnärlig roll även om namnet inte direkt tyder på det. Ibland kallas därför ljudtekniker för ljuddesigner.

Bra att kunna: Ljudteori (Ljudtekníker)

Akustik, ljudlära, mikrofonteknik, inspelningsteori, elektroakustik, analog och digital signalhantering, audiologi, psykoakustik och ellära.

Andra bra saker att kunna(beror på vad man ska göra)

Musikproduktion

Produktionsplanering, akustik, genrekunskap, att bedöma och välja tagning, arrangering, ljudkaraktärsanalys, soundgehör, processering, musikproduktionsanalys, inspelningspsykologi och branschkunskap.

Musikkunskap

Musikteori, gehörslära, instrumentkännedom, klaviaturkunskap, piano, arrangering, stilartsanalys, musikhistoria, interpretation, att bedöma och välja tagning

Datorstödd ljudteknik

Hårddiskinspelning, Pro Tools, Cubase, Logic, sequencer-inspelning, MIDI, sampling, syntprogrammering, redigering, synkronisering och mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömmen är att jobba som ljudtekniker på konserter, hur funkar det? Frilansar man eller turnerar man runt med samma artister under längre tid, eller kan man vara fast anställd på de olika scenerna? Vad krävs av en för att få ett sådant jobb? Perfekt gehör? Och exakt vad är en sådan ljudteknikers uppgifter?

Jag jobbade som live-ljudtekniker/turnéledare 80-87 och 91-96 cirka. Jag misstänker att branchen har förändrats en del, men för vad det är värt - här är mina små tankar.

Jag var aldrig anställd utan jobbade antingen direkt med ett band eller ett produktionsbolag. Jag var under ett par år även "hustekniker", dvs ansvarade för en rig på en club, och då de gästande banden inte hade egen tekniker med sig kranade jag deras ljud. Du kan ju så klart ju söka fast jobb hos någon PA-firma.

Absolut viktigast är musikalitet! När du kör ett band live är det ju faktiskt så att allt som publiken hör av bandet har 'filtrerats' genom dina öron. Kan du förstå vad bandet vill uttrycka, hur de vill låta, och kanske till och med anpassa det till en livesituation (allt som görs i studio funkar inte live) så får du bandets förtroende och publikens gillande.

Sen är det ju ett klart plus att du kan hantera den teknik som används idag. Alltså rigga ett PA, micka på rätt vis (skiljer sig också mycket från studio), genomföra en souncheck utan att få cymbaler i skallen :-) och kunna hantera mixbord och fx, ofta i nära mörker.

Jag började krana ljud åt ett band jag delade replokal med, och det funkade så bra att jag var deras ljudtekniker i fem år med ett gäng Europaturnéer och en i USA. Sen var det väl så att folk visste vem jag var och jag hade inga problem att få mer jobb. Återigen - jag vet inte hur det funkar idag, men "på min tid" närapå fnös man åt de som hade gått i skola och trodde de skulle få åka på turné.

Nå... detta är inga globala sanningar utan snarare mina gamla erfarenheter. Det finns säkert de som är mer uppdaterade, men en sak är säker - du behöver inte ha absolut gehör om du ska ut på rock'n'roll-turné. ;-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...