Jump to content
Annons

Reason Effekter

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har använt Reason i ett par år nu men har aldrig fattat vad man kan göra med Spider effekterna! (pinsamt men sant) ... Men nu vill jag lära mig detta en gång för alla!!

1 #: Vad gör Spider Audio?

2 #: Vad gör Spider CV?

3 #: Vad är CV, och hur fungerar detta?

1: Ja fråga ett är ju "Vad gör en Spider Audio?" .. Det jag har hört är att man kan koppla samman lite olika saker i racket för att blanda samman ljuden? stämmer detta? (ungefär som Combinatorn?)

2: Jag vet inte ens vad CV är, eller vad man kan göra med det.

Ni får gärna skriva ett tips eller två på hur man kan koppla så jag får göra det själv och sen se hur man verkligen kopplar dessa sakerna. :rolleyes:

MVH, Mollin.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag rekommenderar dig en läsning i manualen.

Spider Audio Merger & Splitter sidan 362 i Reason 4 manualen.

Återfinns under Effect devices i manualens innhållsförteckning.

Läs detta först och sedan kan du ställa frågor. Det är bara 4 sidor...

Mollin (oregistrerad)
Postat
Jag rekommenderar dig en läsning i manualen.

Spider Audio Merger & Splitter sidan 362 i Reason 4 manualen.

Återfinns under Effect devices i manualens innhållsförteckning.

Läs detta först och sedan kan du ställa frågor. Det är bara 4 sidor...

Okej, det ska jag göra ⚠️

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har nu läst manualen en hel del, och det står vad det är förnått .. men min engelska är dock inte den bästa. Men får försöka översätta så gott jag kan!

alltså, propellerhead är ju svenskt? .. varför kan dom göra manualer på tyska, engelska, franska och italienska MEN INTE PÅ SVENSKA!? det där stör jag mig på ... 😄

Redigerat av Mollin
Postat
Jag har nu läst manualen en hel del, och det står vad det är förnått .. men min engelska är dock inte den bästa. Men får försöka översätta så gott jag kan!

alltså, propellerhead är ju svenskt? .. varför kan dom göra manualer på tyska, engelska, franska och italienska MEN INTE PÅ SVENSKA!? det där stör jag mig på ... 😄

Om du tar kontakt med Propellerhead så kan dom säkert skaka fram en svensk manual åt dig.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu kan du börja fråga . .. .. 😄

Mollin (oregistrerad)
Postat

Om du tar kontakt med Propellerhead så kan dom säkert skaka fram en svensk manual åt dig.

Jag har redan skickat ett mail till dom. 😮

Mollin (oregistrerad)
Postat
Hej Magnus,

Tyvärr är dokumentation och lokalisering av programvara både dyrt och resurskrävande, och Propellerhead Software är ett relativt litet företag med begränsade resurser.

Sverige som marknad är för oss idag inte tillräckligt stor för att motivera denna typen av kostnad och arbetsinsats. Som tur är, är svenskar ofta bra på engelska och klarar sig inte helt sällan väldigt bra med de engelska manualerna!

Vänliga hälsningar,

Leo Nathorst-Böös

Ja, ni ser nu varför. ☺️

Postat (redigerat)

Oj. De var ju Leo som svarade på det mailet! Kompis te mig 😉

Kan väl ge dig lite övergripande svar till din fråga då.

Spider Audio: Med denna kan man separera en ljudkälla till flera. eller lägga ihop flera till en.

T.ex: Du har en synth men skulle vilja ha den på två kanaler för att panorera och lägga olika effekter på L å R. Då kan du koppla in synthen i en Spider i splitter delen. Koppla in synthen där och vips så har du 4 (eller?) utgångar istället för att koppla synthen direkt till mixern så kan du nu koppla samma synth till då fyra kanaler i mixern. Spidern gör även precis motsatsen i merge då. Så om du har fyra kanaler men vill ha in dem i en så kan du kopla in de fyra i spider och då blir de fyra en gemensam utgång 🙂

Spider CV: Gör precis samma sak fast med CV signaler.

Cv signaler är alla dedär små gula sladdarna du har bak på racket. Med dessa kan man modulera olika saker i reason. öööh. T.ex. Tar du och koppla en Cv i LFO out på subtractorn och sen kopplar in den i PAN cv bak på en mixer så kommer panoreringen att följa LFo mönstret 🙂

Hoppas du fattar något. Är inte bra förklarare 🙂

Redigerat av Pazo
Postat
Oj. De var ju Leo som svarade på det mailet! Kompis te mig 🙂

Leo, det är väl Ernsts grabb? Ernst som jobbade hos Greg F på Roslagsgatan i början av 80-talet?

Trevligt när sånt går i arv ...

🙂

Postat
Oj. De var ju Leo som svarade på det mailet! Kompis te mig 🙂

Leo, det är väl Ernsts grabb? Ernst som jobbade hos Greg F på Roslagsgatan i början av 80-talet?

Trevligt när sånt går i arv ...

🙂

Jag vet inte? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.