Jump to content
Annons

Imac 2,4ghz och Logic Studio


Sonefors

Recommended Posts

Vill bara meddela att jag nyss beställde en ny Imac 20" 2,4ghz och Logic Studio ifrån apple store 😛 Från att ha kört med Cubase och pc i 5 års tid, byter jag nu läger. Så snart får ni se upp för nya heta produktioner 🙂

Jippi 😛

Not: Varför byter jag från ett fungerande system?

* För att bli mer kompatibel med andra producenter och låtskrivare.

* För att Logic känns så mycket mer inspirerande

* För att på ett enkelt sätt kunna göra musik till reklamfilm. Kanske man kan i Cubase också, men men...

* För att vi har det på skolan (SAE Institute), och i och med bytet, så kommer jag att kunna fullfölja utbildningen på ett bättre sätt och förhoppningsvis få ett bättre resultat.

* Finns fler anledningar, men hinner inte skriva mer nu 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis! gjorde själv bytet från en Dell med FL Studio 6.0 till en iMac 24" med logic studio. Logic känns som sagt väldigt inspirerande. Allt är så "Logiskt" och enkelt att arbeta med. Sedan är ju mac i allmänhet bara underbart. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt och se att så många är nöjda 😛 Jag är också nöjd än så länge. Fick min Imac och Logic igår och har suttit "ett par" timmar nu och testat lite 🙂 Men Logic Studio saknade Audio Content 3 skivan och jag hade fått dubbla av 1:an, och det var lite irriterande att ringa supporten det första man gjorde. Men dom löste det snabbt och jag får en ny skiva om en vecka.

Men det är riktigt snabb jobbat 🙂

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt.

Bytte nyligen själv från pc och windowsträsket.

Har iofs klarat mig bra med pc länge, men trcket blev stort när jag fick chansen att testa en mac hos en polare.

iMacen e jue inte bar stabil, den är jue ruggigt vacker för ögat osså🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

har haft en MBP ca ett halvår men aldrig orkat gå över och jobba med musik på den. har kört med cubase och pc...inte orkat lära mig om pga. lathet...men så skulle jag göra ett ljudläggningsjobb åt en längrefilm och cubase brakade ihop gång på gång...

fixade ner logic och in i macen och nu är jag fast!!

kör reason vi rewire också och det syncar ju helt fantastiskt...kör med ett motu ultralite största delen av tiden men är sjukt imponerad av vad det interna ljudkortet pallar med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Ska försöka klämma in en fråga här, hur kommer det sig att Mac inte gör möss som ser ut som möss man kan köpa till PC? varför bara mighty mouse?

Rykten jag har hört är att Bill Gates (Microsoft) har patent på möss? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka klämma in en fråga här, hur kommer det sig att Mac inte gör möss som ser ut som möss man kan köpa till PC? varför bara mighty mouse?

Rykten jag har hört är att Bill Gates (Microsoft) har patent på möss? 🙂

Du kan vad jag vet koppla in vilken mus som helst till en mac bara det är USB-anslutning. Att mac gör sina på sitt sätt tror jag helt enkelt handlar om att de vill erbjuda något annat än de traditionella mössen, men det är ju bara vad jag tror. Har svårt att tro att Bill Gates skulle ha patent på möss.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Ska försöka klämma in en fråga här, hur kommer det sig att Mac inte gör möss som ser ut som möss man kan köpa till PC? varför bara mighty mouse?

Rykten jag har hört är att Bill Gates (Microsoft) har patent på möss? 😎

Du kan vad jag vet koppla in vilken mus som helst till en mac bara det är USB-anslutning. Att mac gör sina på sitt sätt tror jag helt enkelt handlar om att de vill erbjuda något annat än de traditionella mössen, men det är ju bara vad jag tror. Har svårt att tro att Bill Gates skulle ha patent på möss.

MVH

Anders

Jaha okej! 😄 Har varit helt hundra på att man bara kunde använda Mighty mouse till mac datorer, men men. Sen beror det också vad det medföljer för drivrutiner.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha okej! 🥰 Har varit helt hundra på att man bara kunde använda Mighty mouse till mac datorer, men men. Sen beror det också vad det medföljer för drivrutiner.

Behövs knappast några speciella drivrutiner för att köra normala USB-möss (höger-vänster-rull). Men du kanske har en specialmus med femtioelva knappar. Då kan det behövas. Anars är det bara plug and play.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka klämma in en fråga här, hur kommer det sig att Mac inte gör möss som ser ut som möss man kan köpa till PC? varför bara mighty mouse?

Rykten jag har hört är att Bill Gates (Microsoft) har patent på möss? 🤪

Du kan vad jag vet koppla in vilken mus som helst till en mac bara det är USB-anslutning. Att mac gör sina på sitt sätt tror jag helt enkelt handlar om att de vill erbjuda något annat än de traditionella mössen, men det är ju bara vad jag tror. Har svårt att tro att Bill Gates skulle ha patent på möss.

MVH

Anders

Jaha okej! 😄 Har varit helt hundra på att man bara kunde använda Mighty mouse till mac datorer, men men. Sen beror det också vad det medföljer för drivrutiner.

🥰

Ja, jag kör ju själv med mighty mouse och har inte testat någon annan, utan det är bara vad jag har hört att det skall gå med vilken som helst som har usb anslutning. Men det kan vara fel 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bli tuffa tider det där, eftersom jag har haft en PC (inte samma 🥰) sen jag var 11 bast, är helt fast i Windows miljön.

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bara ge insiderinformation att jag har haft min MAC PRO nu i ett år, och har inte haft ett fel på den, inte en enda krasch sen jag köpte den! Jag är hur nöjd som helst med den. Väldigt enkel att byta hårdiskar, minnen osv i också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bara ge insiderinformation att jag har haft min MAC PRO nu i ett år, och har inte haft ett fel på den, inte en enda krasch sen jag köpte den! Jag är hur nöjd som helst med den. Väldigt enkel att byta hårdiskar, minnen osv i också.

MVH

Anders

Ursäkta nu om jag verkar vara helt trögfattad men, kan man koppla in en helt vanlig LCD/TFT skärm? det behöver inte vara mac's egna? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bara ge insiderinformation att jag har haft min MAC PRO nu i ett år, och har inte haft ett fel på den, inte en enda krasch sen jag köpte den! Jag är hur nöjd som helst med den. Väldigt enkel att byta hårdiskar, minnen osv i också.

MVH

Anders

Ursäkta nu om jag verkar vara helt trögfattad men, kan man koppla in en helt vanlig LCD/TFT skärm? det behöver inte vara mac's egna? 🥰

Visst kan du det 🤪 Du behöver inte heller köpa Apples egna minnen eller hårddiskar. Du kan till och med använda en agmmal vga skärm till din mac pro.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bara ge insiderinformation att jag har haft min MAC PRO nu i ett år, och har inte haft ett fel på den, inte en enda krasch sen jag köpte den! Jag är hur nöjd som helst med den. Väldigt enkel att byta hårdiskar, minnen osv i också.

MVH

Anders

Ursäkta nu om jag verkar vara helt trögfattad men, kan man koppla in en helt vanlig LCD/TFT skärm? det behöver inte vara mac's egna? 🤪

Visst kan du det 🙂 Du behöver inte heller köpa Apples egna minnen eller hårddiskar. Du kan till och med använda en agmmal vga skärm till din mac pro.

MVH

Anders

Hehe kalasbra! tyckte det var lite dyrt med deras Cinema skärmar, men dom är sjukt snygga 🥰 ! och säkerligen mycket bättre färger och sådant ... men vissa delar får man skära ner på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få säga att man är sjukt sugen på en Mac Pro (Stationär) och Logic 8, har Googlat/YouTube'at en hel del och skulle nu vilja lämna "PC träsket".

Men tyvärr är ju dom datorerna rätt så dyra, så det är ju ingenting man köper "bara sådär" precis. Men en Mac finns ju helt klart med i mina framtidsplaner!

Kan bara ge insiderinformation att jag har haft min MAC PRO nu i ett år, och har inte haft ett fel på den, inte en enda krasch sen jag köpte den! Jag är hur nöjd som helst med den. Väldigt enkel att byta hårdiskar, minnen osv i också.

MVH

Anders

Ursäkta nu om jag verkar vara helt trögfattad men, kan man koppla in en helt vanlig LCD/TFT skärm? det behöver inte vara mac's egna? 🥰

Du kan i stort sett koppla in vad skit som helst. Däremot så kan det behövas adaptrar beroende på grafikkortet.

Däremot så går det inte att koppla vilket grafikkort som helst.

Jag skulle vilja se en mighty mouse i aluminium och en liten större svart kula. 🤪

Alltså scrollhjul.

Det jag gillar med mightymouse (och även andra)i Logic är att det går att tokzooma med Alt + scroll i arrange. Både upp och i sidled.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Mac är bra, riktigt jäkla bra faktiskt men nog strular den från tid till annan det vore ju tokigt att låta påskina något annat. Så låtom oss förmedla en lite mer verklighetsförankrad bild av macens förträfflighet. Men visst fanken är macen bra helt ok dator, lite onödigt dyr bara.

A1

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac är bra, riktigt jäkla bra faktiskt men nog strular den från tid till annan det vore ju tokigt att låta påskina något annat. Så låtom oss förmedla en lite mer verklighetsförankrad bild av macens förträfflighet. Men visst fanken är macen bra helt ok dator, lite onödigt dyr bara.

A1

Jag tror inte att någon vad jag kan se har kommit med osanningar i tråden eller försökt försköna mac:en, Sedan det jag skrev var ju bara att jag inte har haft en enda krasch sen jag köpte min mac pro. Men när det kommer så kommer jag ju i fortsättningen skriva att jag haft en krasch 🙂 Personligen så har jag aldrig känt att mitt macköp var dyrt, men det är nog en fråga som är olika hos varje individ.

MVH

Anders

EDIT: okej, några vanliga kjängor såg jag i början av tråden 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

..Men visst fanken är macen bra helt ok dator, lite onödigt dyr bara.

A1

För 10'675:- får du en bärbar Macbook med 2.1GHz Intel Core 2 Duo, 2GB minne, inbyggd webkamera, ett otroligt operativsystem som slår Vista med hästlängder, snygg design, gedigen konstruktion, förinstallerade drivrutiner till det mesta, massvis med bra programvara, trådlös nätverksuppkoppling, bluetooth, multi touch track pad.. finns massa mer..

Känns för mig inte särskilt dyrt..

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Så så som jag sa det är bra grejor men det kostar när det är bra. Ska vi snacka om världens snyggaste dator så ligger den moderna Imacen jäkligt bra till och den har man ju läst om att den kan ha lite strul med FW. Det kan ju iofs. vara snack men men. När det gäller musikprogram så finns det väl inget mer prisvärt i dagsläget än Logic Pro 8 Studio. Ja det är mysiga grejor for sure men det strular lite det också ibland faktiskt om man ska vara ärlig. Förstå mig rätt nu det är inga stora problem men dom finns där ibland och strular till det och det är ju bara ettor och nollor vi pratar om så det vore väl lustigt annars. Ibland får jag ett intryck av att man inte tar sig tid att rätta till alla buggar innan man går vidare till nästa version av OS eller program och det är väl sånt som ställer till det för oss som använder datorerna lite mer avancerat än genomsnittsanvändaren både på PC och Mac sidan. Jag tror personligen att det bara är skillnad på vilket som passar en bäst som avgör om det är Mac eller PC som gäller men att macen är bra och riktigt jäkla bra det är så jäkla sant så det är inte riktigt klokt men det är en PC också för den som gillar det läget. Jag nyttjar båda för att på bästa sätt klämma ut det göttigaste som just jag vill åt.

A1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...