Jump to content
Annons

Eq fråga


MrMarcus

Recommended Posts

Kanske en dum fråga men jag har analyserat mitt ljudklipp och mellan 100 och 1000 är det höggt och mellan 1000 och 5000 är det lågt. och 5000 + är det helt tyst. Ska jag höja det som är höggt i en eq eller det som är lågt? Eller ska jag sänka det som är högt och höja det som är lågt för att få så jämmt som möjligt? Är dålig på förklara men är det nån som förstår så skulle jag vara tacksam för svar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Kanske en dum fråga men jag har analyserat mitt ljudklipp och mellan 100 och 1000 är det höggt och mellan 1000 och 5000 är det lågt. och 5000 + är det helt tyst. Ska jag höja det som är höggt i en eq eller det som är lågt? Eller ska jag sänka det som är högt och höja det som är lågt för att få så jämmt som möjligt? Är dålig på förklara men är det nån som förstår så skulle jag vara tacksam för svar 😱

Hur låter det då?

Är det vasst eller basigt? Behöver du använda eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga men jag har analyserat mitt ljudklipp och mellan 100 och 1000 är det höggt och mellan 1000 och 5000 är det lågt. och 5000 + är det helt tyst. Ska jag höja det som är höggt i en eq eller det som är lågt? Eller ska jag sänka det som är högt och höja det som är lågt för att få så jämmt som möjligt? Är dålig på förklara men är det nån som förstår så skulle jag vara tacksam för svar 😱

Med högt och lågt menar du starkt och svagt antar jag?

Lite förvirrande ordval med tanke på att du pratar om en eq..

Du ska höja respektive sänka där det låter bra att höja eller sänka. Sen finns det andra aspekter att ta in också, men det är ju en bra tumregel att ratta med hjälp av öronen, då de hör lite bättre än vad ögonen gör.

Att få det "så jämnt som möjligt" är ju egentligen inget självändamål. Vad är det för ljudklipp du pratar om? Och om det är helt tyst över 5000 Hz så går det ju inte att hjälpa upp i efterhand..

Sen kan du alltid tänka att det är bättre att försöka leta reda på de jobbiga frekvenserna och skära lite i dem än att boosta de som inte hörs, för de kommer ofta fram av sig själva när man får bort problemfrekvenserna. Har du t ex, som du verkar ha, mycket bas och låg mid kanske det är bättre att försöka dämpa lite i det registret och se hur det låter, istället för att ösa på med alla frekvenser utom just dem.

En liten summering: Vad är det för ljudklipp och varför ska du ha den så jämn som möjligt i frekvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga men jag har analyserat mitt ljudklipp och mellan 100 och 1000 är det höggt och mellan 1000 och 5000 är det lågt. och 5000 + är det helt tyst. Ska jag höja det som är höggt i en eq eller det som är lågt? Eller ska jag sänka det som är högt och höja det som är lågt för att få så jämmt som möjligt? Är dålig på förklara men är det nån som förstår så skulle jag vara tacksam för svar 😱

Hur låter det då?

Är det vasst eller basigt? Behöver du använda eq?

Har en b1a och en adk a51tl. använder mest adkn på sång och jag har en vtb1a preamp. Det låter varmt och lite för basigt faktiskt. Jag vill ha mer diskant men höjjer jag vid 12-15000 så flyter det offtast inte ihop med beatet så bra som man vill att det ska göra. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga men jag har analyserat mitt ljudklipp och mellan 100 och 1000 är det höggt och mellan 1000 och 5000 är det lågt. och 5000 + är det helt tyst. Ska jag höja det som är höggt i en eq eller det som är lågt? Eller ska jag sänka det som är högt och höja det som är lågt för att få så jämmt som möjligt? Är dålig på förklara men är det nån som förstår så skulle jag vara tacksam för svar 😱

Hur låter det då?

Är det vasst eller basigt? Behöver du använda eq?

Har en b1a och en adk a51tl. använder mest adkn på sång och jag har en vtb1a preamp. Det låter varmt och lite för basigt faktiskt. Jag vill ha mer diskant men höjjer jag vid 12-15000 så flyter det offtast inte ihop med beatet så bra som man vill att det ska göra. =/

Det är inte så, att du får för mycket bas på grund av proximitetseffekten i micen? Alla cardioidmicar ger nämligen en märkbar bashöjning om man kommer närmare än ca 25cm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så, att du får för mycket bas på grund av proximitetseffekten i micen? Alla cardioidmicar ger nämligen en märkbar bashöjning om man kommer närmare än ca 25cm...

Man tror att man är snabb.. men det finns de som är snabbare.

Du skriver att du höjer vid 12 - 15Khz, vad är det du höjer och vad är det du höjer med?

Jag tror, med ovanstående påstående i färskt minne, att en annorlunda micteknik kan ge dig ett bättre sound vid inspelning och då får ett bättre ljud att fortsätta bearbeta.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...