Jump to content
Annons

Upphovsrätt klädesmärke

Recommended Posts

Guest westportproductions
Posted

Tjena!

Har en fråga angående upphovsrättigheter.

Undrar om man har rätt att använda ett klädesmärkenamn som bandnamn utan problem?

Peace!

Annons
Posted

Tjena,

Kan bli trubbel om bandet blir kommersiellt och har en för klädesmärket en negativ bild.

Tror nog att ett skivbolag inser faran med att sajna ett band som tex heter Nike och uppmanar

till ett neutralt namnbyte.

Guest Glaskatten
Posted
Tjena!

Har en fråga angående upphovsrättigheter.

Undrar om man har rätt att använda ett klädesmärkenamn som bandnamn utan problem?

Beror lite på hur unikt namnet är, enklast är nog att fråga klädmärket om tillstånd, kanske vill dom t.o.m. sponsra er.

Guest westportproductions
Posted

Okej, klädesmärket som vi snackar om är än så länge ett litet svenskt företag och det jag vet är att dom äger rättigheterna för namnet. Frågan är bara hur kommersiella man måste bli innan vi kan få problem, jag menar att vara ett gäng gymnasiekillar som bara spelar för att det är kul kan väl knappast skada? Vid vilken gräns kan det bli problem med upphovsrätter och grejer? Om man skulle få skivkontrakt eller om man har nåt gig ute nånstans?

Posted

Jag håller nog med där faktiskt. Även om jag av princip inte tycker att det är nånting fel med att heta samma sak som ett klädmärke eller vad som helst så är det nog enklare att hitta på nåt annat namn så man slipper vara paranoid. Det finns många bra namn som inte är tagna än 😛