Jump to content
Annons

MP3 spelare för livebruk


Tigerline

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite råd och tips på vilken typ av MP3 spelare som är bra i livesammanhang för att spela upp musikbakgrunder direkt i PA eller i min trubadurcombo. Någon som har någon erfarenhet? Jag har provat att koppla in min iPod och en enkel MP3-spelare men är inte riktigt nöjd med ljudkvaliteten och skulle också vilja ha något mer robustare som funkar live. Har även testat med en laptop, men där är i regel ljudkortet på moderkortet för svagt och jag vill helst inte släpa med mig ett externt ljudkort.

Hade tänkt mig spendera ett par tusenlappar ungefär.

Tigerline

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att det är själva kvalitén på mp3:orna som ställer till det? Även om man kör i ganska hög upplösning, t ex 256 kps så är ju ljudkvaliten jämfört med vanlig CD ganska kraftigt decimerad.

Prova, om mp3-spelare du har stöder det, att spela upp några filer i något okomprimerat format, t ex vanliga wave-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att det är själva kvalitén på mp3:orna som ställer till det? Även om man kör i ganska hög upplösning, t ex 256 kps så är ju ljudkvaliten jämfört med vanlig CD ganska kraftigt decimerad.

Prova, om mp3-spelare du har stöder det, att spela upp några filer i något okomprimerat format, t ex vanliga wave-filer.

Bra tips som ska provas. Men en annan funktion som jag också vill ha är att kunna spela en musikbakgrund åt gången så att säga. Man lirar en låt live och efter att ha tagit emot publikens jubel 😄 , så vill man köra igång nästa låt efter lite mellansnack. Dessutom helst med en fotpedal. Man vi ju ha händerna fria för guran och mikrofonen etc och inte pilla med en liten iPod. Man är ju regel skitnervös....

Någon som känner till någon sådan MP3-spelare, eller WAW-spelare? Helst vill jag slippa CD-skiva med risk för strul, utan jag vill ha musiken lagrad i någon form av minne.

Jag behöver alltså inte funktioner som FM radio, stor färgskärm med filmmöjligheter, GPS eller annat lull-lull.

Kom igen - ge mig lite tips! Eller tala om för mig att jag drömmer om en grej som inte finns.

Tigerline

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har kört med en Zoom H4 på sistone. Lite overkill kanske eftersom det främst är en inspelningsapparat, men den funkar riktigt fint. Klarar wav i upp till 24bit/96kHz, så man behöver inte hålla på att fixa om till mp3 eller bränna CD-skivor inför spelningarna. Och så har den line-utgång, så att man slipper fundera på om hörlursförstärkaren tillför extra brus.

Skulle tro att även lillebror Zoom H2 borde funka fint. Den ser dessutom ut att ha större knappar och kostar lite mindre.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

vet inte om det är av intresse men kan vara värt att kolla upp ändå... Alesis Adat. De är lätta att hitta begagnade för 1500:-. Är iofs ganska stora om man jämför med mp3-spelare men som sagt... kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa mp3-spelaren jag har provat, vilket i och för sig inte är så många, är den i min telefon, SE W850i.

Annars är det väl bara att knalla iväg till någon av de stora elektronik-affärerna typ Siba, OnOff o s v och be dom visa lite spelare som kan tänkas uppfylla dina krav. Dom brukar ju ha kanske 30-40 modeller hemma åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Jag har faktiskt en SE850i. Frågan är hur man kopplar in den till PA't. Det kanske finns någon smart adapter på Kjell&Comp.

Jag har hittat en supersmart grej på nätet. Rolands Sonic Cell. Visserligen svindyr, 7 500 spänn, men kan det jag vill. Någon som har någon erfarenhet av den?

Ha de´

Tigerline

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du inte med något headset till telefonen? Är ju en special-kontakt i botten på telefonen. Är ju bara att koppla ur hörlurarna, så har du en fin liten minitele-stereo-hona. Hur du sen kopplar vidare till PA:t är väl en smaksak. Själv använder jag en sladd med ministereohane i ena ändan och två rca-kontakter i andra.

Soniccell kan ju verka lite överdriven, den är väl tänkt att ha mer om man behöver spela upp midispår t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att det är själva kvalitén på mp3:orna som ställer till det? Även om man kör i ganska hög upplösning, t ex 256 kps så är ju ljudkvaliten jämfört med vanlig CD ganska kraftigt decimerad.

Vad dillar du om? Du menar att du skulle höra skillnad på en 256kbps mp3a och CD-ljud i ett genomsnittligt live-PA? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...