Jump to content
Annons

Propellerhead Reason 4

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hej,

För inte sÄ lÀngesen uppdaterade jag mig till Reason 4. Det Àr ju en helt ny sequencer i det programet och det har gett mig en del problem nÀr jag producerar, och det Àr att det Àr extremt svÄrt att fÄ ut alla clips pÄ rÀtt stÀllen utan att det gÄr ur takt .. Jag har satt seq pÄ 1/16 delars men det Àr ÀndÄ svÄrt att sÀtta alla clips pÄ rÀtt stÀlle.

I reason 3 sÄ var det enkelt att sÀtta ut clipsen pÄ rÀtt stÀlle, man behövde inte oroa sig för att det skulle gÄ ur takten .. men i Reason 4 Àr det ju som sagt en helt ny seq.

Hur kan man göra sÄ att det sÀtter sig direkt pÄ rÀtt stÀlle? alltsÄ om jag t.ex. vill dra ett clip till 5:an i seq, sÄ stannar den pÄ 5:an och inte pÄ 5,0,1 .. för det Àr sÄ det blir för mig!

Annons
Postat

Har ju inte reason, men det Àr inte sÄ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nÄgra andra program).

MVH

Anders

Mollin (oregistrerad)
Postat
Har ju inte reason, men det Àr inte sÄ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nÄgra andra program).

MVH

Anders

Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. 😆 trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom!

Postat

MVH

Anders

Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. 🙂 trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom!

Det finns en bugg i R4 som inte Àr ÄtgÀrdad i R4.1 (vad jag förstÄtt). I vissa lÀgen Àr magneten aktiverad men snap fungerar inte ÀndÄ. Man löser det genom att klicka av och pÄ magneten igen. Kanske du hamnat i ett sÄnt lÀge?

Eller Àr det sÄ att du skulle vÀlja 1/1 istÀllet för 1/16?

Mollin (oregistrerad)
Postat

MVH

Anders

Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. 😆 trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom!

Det finns en bugg i R4 som inte Àr ÄtgÀrdad i R4.1 (vad jag förstÄtt). I vissa lÀgen Àr magneten aktiverad men snap fungerar inte ÀndÄ. Man löser det genom att klicka av och pÄ magneten igen. Kanske du hamnat i ett sÄnt lÀge?

Eller Àr det sÄ att du skulle vÀlja 1/1 istÀllet för 1/16?

Det Ă€r mycket möjligt att det kan vara buggen som spökar! 🙂 Ska se efter nĂ€r jag kommer hem! 🙂 Kan man hitta uppdatering pĂ„ deras hemsida?

Postat

Hm.. jag har inte haft nĂ„gra problem alls med detta i R4. LĂ„ter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? AlltsĂ„ inte suger sig till nĂ€rmsta taktstrĂ€ck fast du har magneten ikryssad? IsĂ„fall Ă€r det vĂ€l som ovanstĂ„ende sade nĂ„gon bugg.. 🙂

/M

Postat

1. Bugg vad? 😆

Det dÀr har jag inte hört nÄgot om och kÀnner mig Àrligt talat skeptisk.

2. AnvÀnder du 1/16 som snap-vÀrde Àr det inte sÄ konstigt att dina klipp rÄkar halka fel. I 99% av fallen har jag den stÀlld pÄ Bar, annars pÄ sin höjd 1/4.

Snap-vĂ€rdet pĂ„verkar varken dina midinoter eller kvantiseringsvĂ€rden... sĂ„ jag vet inte varför du vill flytta klippen sĂ„ pass lite? 😉

Om du vill flytta noter kan du t ex "nudga" dem inuti klippet, eller varför inte anvÀnda slide i ReGroove ifall du vill skjuta tajmingen Ät nÄgot hÄll?

3. SÀg att klippet "ligger fel" innan du aktiverar Snap, t ex pÄ 1.1.2.205. Sedan aktiverar du Snap pÄ 1/16 och flyttar klippet.

DĂ„ bibehĂ„lls (!) klippets tajming, dvs positionen blir 1.1.3.205, 1.1.4.205 osv. â˜ș

DÀr tror jag att ditt problem ligger. Oavsett Snap eller inte halkar dina klipp utanför pulsen.

Markera ett klipp och skriv in position manuellt i textrutan, t ex 1.1.1.0. Ändra snap-vĂ€rdet till Bar.

klipplu2.jpg

Postat
1. Bugg vad? 😆

Det dÀr har jag inte hört nÄgot om och kÀnner mig Àrligt talat skeptisk.

MÄ sÄ vara, men den finns dÀr och det hÀnder dÄ och dÄ.

Jag har inte rapporterat till Propellrarna eller aktivt försökt Äterskapa lÀget eftersom det Àr sÄ enkelt att komma förbi.

Mollin (oregistrerad)
Postat
Hm.. jag har inte haft nĂ„gra problem alls med detta i R4. LĂ„ter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? AlltsĂ„ inte suger sig till nĂ€rmsta taktstrĂ€ck fast du har magneten ikryssad? IsĂ„fall Ă€r det vĂ€l som ovanstĂ„ende sade nĂ„gon bugg.. 🙁

/M

Det Ă€r precis vad jag menar! att den inte suger sig fast! 😄

2. AnvÀnder du 1/16 som snap-vÀrde Àr det inte sÄ konstigt att dina klipp rÄkar halka fel. I 99% av fallen har jag den stÀlld pÄ Bar

Okej! Det kanske Ă€r att jag helt enkelt inte har den pĂ„ "Bar". â˜ș FĂ„r testa mig fram lite 🙂

Mollin (oregistrerad)
Postat

Ja .. problemet var att jag inte hade den pÄ "Bar"! Va klantigt!

Postat
Ja .. problemet var att jag inte hade den pÄ "Bar"! Va klantigt!

:rolleyes:

Skönt att det löste sig iaf. 🙂

Rock on! 🙂

/M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.