Mollin (oregistrerad) Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Hej, För inte sÄ lÀngesen uppdaterade jag mig till Reason 4. Det Àr ju en helt ny sequencer i det programet och det har gett mig en del problem nÀr jag producerar, och det Àr att det Àr extremt svÄrt att fÄ ut alla clips pÄ rÀtt stÀllen utan att det gÄr ur takt .. Jag har satt seq pÄ 1/16 delars men det Àr ÀndÄ svÄrt att sÀtta alla clips pÄ rÀtt stÀlle. I reason 3 sÄ var det enkelt att sÀtta ut clipsen pÄ rÀtt stÀlle, man behövde inte oroa sig för att det skulle gÄ ur takten .. men i Reason 4 Àr det ju som sagt en helt ny seq. Hur kan man göra sÄ att det sÀtter sig direkt pÄ rÀtt stÀlle? alltsÄ om jag t.ex. vill dra ett clip till 5:an i seq, sÄ stannar den pÄ 5:an och inte pÄ 5,0,1 .. för det Àr sÄ det blir för mig!
Anders F Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Har ju inte reason, men det Àr inte sÄ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nÄgra andra program). MVH Anders
Mollin (oregistrerad) Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Har ju inte reason, men det Ă€r inte sĂ„ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nĂ„gra andra program). MVH Anders Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. đ trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom!
Assar Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Har ju inte reason, men det Ă€r inte sĂ„ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nĂ„gra andra program). MVH Anders Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. đ trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom! Det finns en bugg i R4 som inte Ă€r Ă„tgĂ€rdad i R4.1 (vad jag förstĂ„tt). I vissa lĂ€gen Ă€r magneten aktiverad men snap fungerar inte Ă€ndĂ„. Man löser det genom att klicka av och pĂ„ magneten igen. Kanske du hamnat i ett sĂ„nt lĂ€ge? Eller Ă€r det sĂ„ att du skulle vĂ€lja 1/1 istĂ€llet för 1/16?
Mollin (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Har ju inte reason, men det Ă€r inte sĂ„ att du har slip mode (som det heter i pro tools), eller snap avbockat (som det heter i nĂ„gra andra program). MVH Anders Nja om det Ă€r vad du menar sĂ„ kanske det skulle vara den lilla magnet liknande saken som finns dĂ€r uppe, den Ă€r iklickad. đ trodde det var den först! .. annars fĂ„r jag lĂ€sa lite mer i manualen helt enkelt! men tĂ€nkte om nĂ„gon redan visste sĂ„ slapp jag gĂ„ igenom! Det finns en bugg i R4 som inte Ă€r Ă„tgĂ€rdad i R4.1 (vad jag förstĂ„tt). I vissa lĂ€gen Ă€r magneten aktiverad men snap fungerar inte Ă€ndĂ„. Man löser det genom att klicka av och pĂ„ magneten igen. Kanske du hamnat i ett sĂ„nt lĂ€ge? Eller Ă€r det sĂ„ att du skulle vĂ€lja 1/1 istĂ€llet för 1/16? Det Ă€r mycket möjligt att det kan vara buggen som spökar! đ Ska se efter nĂ€r jag kommer hem! đ Kan man hitta uppdatering pĂ„ deras hemsida?
Memphis Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Hm.. jag har inte haft nĂ„gra problem alls med detta i R4. LĂ„ter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? AlltsĂ„ inte suger sig till nĂ€rmsta taktstrĂ€ck fast du har magneten ikryssad? IsĂ„fall Ă€r det vĂ€l som ovanstĂ„ende sade nĂ„gon bugg.. đ /M
Linus Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 1. Bugg vad? đ Det dĂ€r har jag inte hört nĂ„got om och kĂ€nner mig Ă€rligt talat skeptisk. 2. AnvĂ€nder du 1/16 som snap-vĂ€rde Ă€r det inte sĂ„ konstigt att dina klipp rĂ„kar halka fel. I 99% av fallen har jag den stĂ€lld pĂ„ Bar, annars pĂ„ sin höjd 1/4. Snap-vĂ€rdet pĂ„verkar varken dina midinoter eller kvantiseringsvĂ€rden... sĂ„ jag vet inte varför du vill flytta klippen sĂ„ pass lite? đ Om du vill flytta noter kan du t ex "nudga" dem inuti klippet, eller varför inte anvĂ€nda slide i ReGroove ifall du vill skjuta tajmingen Ă„t nĂ„got hĂ„ll? 3. SĂ€g att klippet "ligger fel" innan du aktiverar Snap, t ex pĂ„ 1.1.2.205. Sedan aktiverar du Snap pĂ„ 1/16 och flyttar klippet. DĂ„ bibehĂ„lls (!) klippets tajming, dvs positionen blir 1.1.3.205, 1.1.4.205 osv. âșïž DĂ€r tror jag att ditt problem ligger. Oavsett Snap eller inte halkar dina klipp utanför pulsen. Markera ett klipp och skriv in position manuellt i textrutan, t ex 1.1.1.0. Ăndra snap-vĂ€rdet till Bar.
Assar Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 1. Bugg vad? đDet dĂ€r har jag inte hört nĂ„got om och kĂ€nner mig Ă€rligt talat skeptisk. MĂ„ sĂ„ vara, men den finns dĂ€r och det hĂ€nder dĂ„ och dĂ„. Jag har inte rapporterat till Propellrarna eller aktivt försökt Ă„terskapa lĂ€get eftersom det Ă€r sĂ„ enkelt att komma förbi.
Mollin (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Hm.. jag har inte haft nĂ„gra problem alls med detta i R4. LĂ„ter skumt. Du menar att den inte "snappar" alls eller? AlltsĂ„ inte suger sig till nĂ€rmsta taktstrĂ€ck fast du har magneten ikryssad? IsĂ„fall Ă€r det vĂ€l som ovanstĂ„ende sade nĂ„gon bugg.. đ /M Det Ă€r precis vad jag menar! att den inte suger sig fast! đ 2. AnvĂ€nder du 1/16 som snap-vĂ€rde Ă€r det inte sĂ„ konstigt att dina klipp rĂ„kar halka fel. I 99% av fallen har jag den stĂ€lld pĂ„ Bar Okej! Det kanske Ă€r att jag helt enkelt inte har den pĂ„ "Bar". âșïž FĂ„r testa mig fram lite đ
Mollin (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Ja .. problemet var att jag inte hade den pÄ "Bar"! Va klantigt!
Memphis Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Ja .. problemet var att jag inte hade den pĂ„ "Bar"! Va klantigt! Skönt att det löste sig iaf. đ Rock on! đ /M
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.