Jump to content
Annons

E-MU 0404 USB 2.0 Latencyproblem

Recommended Posts

Posted

Hej

Har lagt in en VST-effekt på ett spår i Kristal Audio på min elgura, men det blir fördröjning på ljudet (i realtid) när jag spelar. Är helt ny på detta. Vad gör jag?

Annons
Posted
Har du sökt i forumet på "latency"?

Visst. Tusentals träffar med trådar där ordet latency finns med. Några har jag läst men kan ju inte sitta och läsa igenom alla dessa för att någonstans hitta ett svar.

Posted

Vad är det för plugg? Många effekter har en fördröjning som man inte kan göra något åt, en del limiters med lookahead brukar exempelvis vara omöjliga att spela med oavsett vad man har för ljudkort/dator/inställningar.

Guest RikardS
Posted

hmm, ingen aning, jag har ett likadant ljudkort och det har inte hänt mej

Posted

Effekten heter AmpliTube LE VST och följde med när jag köpte ljudkortet. Verkar i och för sig inte vara någon höjdareffekt men ville i alla fall prova. Var ställer man in latencyn på ljudkortet, E-MU 0404 USB 2.0?

Posted (edited)

Latency ställs in i antingen i Emus kontrollpanel till kortet eller i Kristal.

Amplitube är kanon, jag har en Stealthplug med Amplitube och det funkar bra, så med Emu kortet border det inte bli sämre.

Edited by drloop
Posted
Latency ställs in i antingen i Emus kontrollpanel till kortet eller i Kristal.

Amplitube är kanon, jag har en Stealthplug med Amplitube och det funkar bra, så med Emu kortet border det inte bli sämre.

Fattar inte ett skit.

Decive: E-MU 0404 USB

Sample Rate: 48.0 kHz

Sync Source: Internal Lock( lyser blå)

Digital Inputstatus: Ett helsvart fält

S/PDIF Output Format: S/PDIF

Vad ska jag ändra?

Posted
Du kan börja med att slå om från 48kHz till 44.1kHz. Du tjänar inget på att köra ditt system på 48kHz.

Sidan 23 i din manual beskriver inställningar runt buffert som du behöver göra.

http://www.emu.com/support/files/storage/0404-USB-EN.pdf

Tack så hemskt mycket. Har nu provat i Cubase med effekten nu och där har jag ingen fördröjning av ljudet alls. Provade även utan effekt i Kristal men hade fördröjning där även utan effekt. Verkar vara programmet Kristal som är problemet. Tack för hjälpen i alla fall.

Posted
Du kan börja med att slå om från 48kHz till 44.1kHz. Du tjänar inget på att köra ditt system på 48kHz.

Sidan 23 i din manual beskriver inställningar runt buffert som du behöver göra.

http://www.emu.com/support/files/storage/0404-USB-EN.pdf

Tack så hemskt mycket. Har nu provat i Cubase med effekten nu och där har jag ingen fördröjning av ljudet alls. Provade även utan effekt i Kristal men hade fördröjning där även utan effekt. Verkar vara programmet Kristal som är problemet. Tack för hjälpen i alla fall.

Sååå, liiite sååå....