Jump to content
Annons

Eurodance synth


MickeVonNokel

Recommended Posts

Annons

HAHAH,, Eurodance? det är verkligen inte eurodance 😲,,, haddaway det är eurodance min vän!😲,,,

iaf,, basshunter gissar jag på att han använder Z3ta V-Station ,,, 3osc i fl också skulle jag tro:)

men å få fram fina ljud! satsa på vanguard!😑

Jag tar basshunter som ett exempel eftersom jag inte kan någon annan dj inom eurodance genren.

han har en typisk "eurodance synth", kan ni tipsa om någon liknande? hittar ingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAH,, Eurodance? det är verkligen inte eurodance 😲,,, haddaway det är eurodance min vän!😲,,,

iaf,, basshunter gissar jag på att han använder Z3ta V-Station ,,, 3osc i fl också skulle jag tro:)

men å få fram fina ljud! satsa på vanguard!😑

Jag tar basshunter som ett exempel eftersom jag inte kan någon annan dj inom eurodance genren.

han har en typisk "eurodance synth", kan ni tipsa om någon liknande? hittar ingen...

melodic trance, eurodance dylikt orka va en besserwisser ;P och ja jag vet vilka prog han använde, min fråga va hur han får fram synthen alltså vilket "sound" han använder sig av, vilka "settings", osv.... kanske inte va tillräckligt tydlig i min frågeställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kryllar det av idiotiska svar så fort någon nämner Basshunter här i forumet...

Om du inte orkar skruva till egna ljud så testa att ladda ner färdiga ljudbanker till olika mjukvarusynthar.

Dessa är det sedan lätt att finjustera eller modifiera lite med alla olika inställningar.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog basshunter som ett exempel eftersom alla vet vem han är hur hans musik låter. Jag har nexus, z3ta+ dylikt, men jag får inte till några bra inställningar.. Känns ganska hopplöst att skriva en fråga när man bara får massa omogna svar ifrån folk som ska vara 18+.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra ett synt ljud som låter glatt och euroaktigt så måste man ha koll på vissa saker

1 Arpeggiator

2 PWM

Dessa saker kan lätt åstadkommas i Sytrus, och sen så gäller det att man har en passade basljud som piffar upp helheten, skulle säga att i alla fall heter ljudet på en av mina VST syntar Analogbass den skulle verkligen funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart dags för en hel forumdel tillägnad basshunter kanske?

Är du helt jävla dum i huvet?

OnT: Tack för att seriösa svar!

Nej, jag tror inte han/hon är "helt jävla dum i huvudet". Men om du nämner basshunter så får du nog räkna med lite mindre "seriösa" svar. Det finns säkerligen massor av andra artister med liknande leadsounds, vilka inte är lika.. ökända som honom. Ta bara din favorit-låt inom genren och länka från youtube eller vad som helst. Och kommer du inte på några andra låtar än boten anna ja då... nvm >.>

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart dags för en hel forumdel tillägnad basshunter kanske?

Är du helt jävla dum i huvet?

OnT: Tack för att seriösa svar!

Nej, vore jag så skulle jag inte skriva i den här tråden, utan istället starta egna! Jag skulle strunta i att läsa vad som stod i den lilla rutan ovanför texteditorn när man startar ny tråd, jag skulle tänka till lite extra och välja en fråga som med största sannolikhet redan ställts och besvarats, och för att busa lite extra skulle jag se till att lägga tråden i fel forumdel.

Om, alltså. Men det är jag inte. Jag är bara lite trött på att MINST en gång i veckan så dyker det upp (fortfarande, 2½ år senare) en fråga från någon med typ 3 inlägg, som lyder: "Asså e d nån som kan visa hur jag får fram en sån skön kick och bass som basshunter, jag hittar bara tråkiga trummor, jag vill ha ph3ta k1ckz och 1337z0r ljud".

Det är precis den sortens inlägg som gör att folk tycker att FL är toyigt (vilket jag absolut inte tycker att det är), och som gör att jag drar mej för att skriva när jag postar en låt här att den är gjord i FL. Av den enkla anledningen att alla här är trötta på att slösa sin bandbredd på att tanka ner pissig svennetrance, ihopklippt mellan två cs-matcher, där DJ H4xXxW3LL från Vallåkra vocoder-wailar om hur mycket blått ljus han har under sin pimpade volvo 240 (eller iallafall tänker ha när han tar körkort). På svenska naturligtvis eftersom vi bor i sverige. På svenska naturligtvis, eftersom han är en stolt svensk och han säger bara EN SAK: ....(....) Sveeeeerige!

OnT så skulle jag rekommendera dej att pilla runt med sytruspresetsen i Arp-kategorin, finns tillochmed ett par där som heter euro-nåt. Ett annat klassiskt trick för att få det att låta som det gjorde på diskona i 2an, är att göra basgångar som går mycket på sjätte och sjunde tonen i mollskalan (F och G, om låten går i A), kan låta exempelvis såhär:

http://rapidshare.com/files/88210979/sommaren_92.mp3.html

Ihopslängt exempel som använder sytruspresetsen euroarp, bassline square ("pianot") och orbital bass.

Om vi nu menar samma sorts euro, men det är iallafall det här jag tänker på när nån säger eurodance, mkt brudar som ye-eahr och whao-aoar.

Du behöver inte ta allt jag skrev som ett personligt påhopp, men det var faktiskt du som började.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte ta allt jag skrev som ett personligt påhopp, men det var faktiskt du som började.

ojdå, hemskt rent!

"Det var han som började" - Citat från åk 1-3

Nä men att förvänta sig seriösa svar även om man nämner basshunter tycker jag är en självklarhet , skit samma om han nämns, används bara som en referens.

Och jag själv har varit aktiv här på forumet och läst väldigt många trådar som handlar om basshunter och är måttligt trött på att folk verkar avundsjuka på att han kommit så långt med så lite ansträngning.

För fan om någon ställer en fråga kan ni väl svara normalt, det förväntas.

Och ja det framställs verkligen som avundsjuka!

Som andra folk svarat innan

Vanguard och z3ta funkar bra till dessa ljuden (som även Tiësto, Van Buren, Gielen, Cascada använt (använder) sig av)

En varning är att använda Nexus då du knappt kan redigera ljuden till ditt eget tycke då det mest är en sample plugg.

Använd Spectrasonics Hypersonic istället där du kan göra Saw+Saw+Sine eller vad som hellst.

Skippa alla instrument som finns i FL då det märks direkt att du använder just FL pga ljudet.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte ta allt jag skrev som ett personligt påhopp, men det var faktiskt du som började.

ojdå, hemskt rent!

"Det var han som började" - Citat från åk 1-3

Om man flippar ur och kallar folk dumma i huvet för att dom ironiserar över en lat, dryg och onödig trådstart, så tycker jag det är på sin plats. Vi befinner oss trots allt på ze internet. Sen kan du vara dagisfröken hur mycket du vill. "det är aldrig ens fel att två träter", bla bla

Nä men att förvänta sig seriösa svar även om man nämner basshunter tycker jag är en självklarhet , skit samma om han nämns, används bara som en referens.

Och jag själv har varit aktiv här på forumet och läst väldigt många trådar som handlar om basshunter och är måttligt trött på att folk verkar avundsjuka på att han kommit så långt med så lite ansträngning.

För fan om någon ställer en fråga kan ni väl svara normalt, det förväntas.

Och ja det framställs verkligen som avundsjuka!

Precis som folk förväntas söka innan dom postar. Och kanske, ifall dom nu nödvändigtvis ska posta om basshunter iallafall, vara liiite specifikare än "hur får man fram synthen som basshunter använder". Jag har absolut inget emot nybörjarfrågor eller att hjälpa till där jag kan, det är bara kul, men vem som helst kan väl höra att basshunter använder mer än ett ljud och utifrån den kunskapen derivera att man får specificera sej lite mer än så om man vill bli tagen på allvar.

Sen angående avundsjuka så är det väl klart att det är kul att kunna få betalt för nånting man gör för att man tycker det är roligt, och om folk hade velat betala för min musik så är det klart att det hade varit ett välkommet tillskott, men avundsjuk? På vadå, de feta texterna?

Skippa alla instrument som finns i FL då det märks direkt att du använder just FL pga ljudet.

Ja, det spelar ingen roll ifall jag gör allting från scratch, för har fl en inbyggd funktion som lägger på en röst som viskar "FL studio....FL studio...jag är en n00b" i bakgrunden när jag exporterar filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Euuhhmmmm var det inte Steinberg som gjorde Hypersonic?!?!?!

Jo det är rätt, blandade ihop dom, hur jag nu kunde det 😏

Ja, det spelar ingen roll ifall jag gör allting från scratch, för har fl en inbyggd funktion som lägger på en röst som viskar "FL studio....FL studio...jag är en n00b" i bakgrunden när jag exporterar filen.

Blev lite rörigt där, men jag förstår vad du menar.

Nä den där rösten finns ju inte, men leksakssoundet tränger igenom på någon sätt, man hör direkt när det är Sytrus, SimSynth eller Wasp hur mycket man än rattar.

Kan inte säga så mycket om morphine och Toxic iom att jag inte använt dom så mycket.

Har använt FL sen 2.5 (tror jag det var, kan vara 2.1 med) och man lär sig att höra när man använder FLpluggarna.

Förstår Mickes frustration när han ställer en fråga och får "Tryck på Basshunter knappen" som svar... Varför inte bara skriva: " Sök på forumet innan du postar en ny tråd, det finns 1000 trådar om ämnet".

Kanske borde fixa något så detta kommer fram tydligare till nykomlingar ? räcker inte med en "sticky", förmodligen ingen som läser den när dom letar efter en specifik sak.

Kanske som att få en fet "Sök efter din fråga innan du postar en ny tråd" med en sökruta om man ska skriva en ny tråd och inte startat några trådar innan ??

Att vara lite trevlig hör till "Ze Internet" om inte så borde det börja någonstans.

Sen angående avundsjuka så är det väl klart att det är kul att kunna få betalt för nånting man gör för att man tycker det är roligt, och om folk hade velat betala för min musik så är det klart att det hade varit ett välkommet tillskott, men avundsjuk? På vadå, de feta texterna?

Nä men att han är känd för en simpel sak och inte du/jag/ni ?

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det spelar ingen roll ifall jag gör allting från scratch, för har fl en inbyggd funktion som lägger på en röst som viskar "FL studio....FL studio...jag är en n00b" i bakgrunden när jag exporterar filen.

Blev lite rörigt där, men jag förstår vad du menar.

Nä den där rösten finns ju inte, men leksakssoundet tränger igenom på någon sätt, man hör direkt när det är Sytrus, SimSynth eller Wasp hur mycket man än rattar.

Kan inte säga så mycket om morphine och Toxic iom att jag inte använt dom så mycket.

Har använt FL sen 2.5 (tror jag det var, kan vara 2.1 med) och man lär sig att höra när man använder FLpluggarna.

vad trevligt, för att vi ska ha lite roligt mitt i allt bråket så petade jag lite snabbt ihop ett klipp där några olika syntar spelar samma sak, tänkte att du ska försöka höra vilka som har FL-viskningen i bakgrunden

Förstår Mickes frustration när han ställer en fråga och får "Tryck på Basshunter knappen" som svar... Varför inte bara skriva: " Sök på forumet innan du postar en ny tråd, det finns 1000 trådar om ämnet".

Kanske borde fixa något så detta kommer fram tydligare till nykomlingar ? räcker inte med en "sticky", förmodligen ingen som läser den när dom letar efter en specifik sak.

Kul att vi kom överens om det till sist. Det var ju inte alls vad jag föreslog (om än med viss ironi) i början av tråden:

Snart dags för en hel forumdel tillägnad basshunter kanske?
Kanske som att få en fet "Sök efter din fråga innan du postar en ny tråd" med en sökruta om man ska skriva en ny tråd och inte startat några trådar innan ??

Finns redan, men den är väl lätt att missa.

Att vara lite trevlig hör till "Ze Internet" om inte så borde det börja någonstans.

Alldeles rätt, man ska alltid sträva efter att vara ödmjuk, men efter 40000 basshuntertrådar om exakt samma sak så är det svårt att ha överseende

Sen angående avundsjuka så är det väl klart att det är kul att kunna få betalt för nånting man gör för att man tycker det är roligt, och om folk hade velat betala för min musik så är det klart att det hade varit ett välkommet tillskott, men avundsjuk? På vadå, de feta texterna?

Nä men att han är känd för en simpel sak och inte du/jag/ni ?

Jag går inte runt och är förbannad på alla som vinner på stryktipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad trevligt, för att vi ska ha lite roligt mitt i allt bråket så petade jag lite snabbt ihop ett klipp där några olika syntar spelar samma sak, tänkte att du ska försöka höra vilka som har FL-viskningen i bakgrunden

Nu satte du mig på prov 😄 lite skoj blev det.

Men jag ser inte det som att vi bråkar, utan vi diskuterar (citerat från föräldrar och så) och bara det är jävligt skoj.

Med risk för att göra bort mig ska jag nu se till att säga vilka ljud som är FL plugg eller inte.

Ljud 1 : Känns väldigt mycket Sytrus

Ljud 2 : Svårt att höra iom cutoff är nerdragen, men tror det inte är FL plugg, Wasp kanske ?

Ljud 3 : Kan vara Albino, om detta är en FL plugg har du satt mig på plats!

Ljud 4 : Låter som en Sytrus pad

Ljud 5 : Nej inte en, låter lite Rob Papen här med.

Nu har jag väl alldeles säkert gjort bort mig lite, men vafan det bjuder jag på, alla ljuden var bra och jag får bita i det sura äpplet om detta är fallet.

Vill bara ha svaret, kommer nog vara otrevlig mot vännerna på middagen ikväll om inte svaret kommer snart 😛

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaren är:

nr 1: Predator (fel)

nr 2: Sytrus (fel)

nr 3: z3ta (rätt)

nr 4: z3ta (fel)

nr 5: Predator (ultra-rätt)

Mycket bra gissat, särskilt som jag var lite ful och bara hade med en FL-plugg...Själv tycker jag det är stört omöjligt att höra (ifall det inte är en preset som man känner igen eller en visst filter el dyl som är väldigt typiskt för just den pluggen, tillochmed då är det skitsvårt), så jag är imponerad av att du lyckades träffa rätt där med Rob Papen, särskilt som jag inte hade sagt något om vilka syntar jag skulle använda.

Sådärja, nu kan vi vara kompisar igen (inte ska jag som utvandrad helsingborgare sitta i stockholm och tjafsa med en fd nästgårds, speciellt inte på en fredagkväll), du slipper vara vrång mot dina vänner och jag fick lära mej lite z3ta (blev dock besviken, tycker att sytrus klår den på dom flesta sätt, och z3tan verkar dessutom instabilare och processorhungrigare. whuteva). Det blev en ganska rolig tråd till sist ändå, trots dom dåliga förutsättningarna (inget ont om TS, han har fått ta skit så det räcker, känns det som). Hoppas middagen smakar bra!

(och så ställde sej alla upp i salen och sjöng gemensamt "We shall overco-o-ome")

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaren är:

nr 1: Predator (fel)

nr 2: Sytrus (fel)

nr 3: z3ta (rätt)

nr 4: z3ta (fel)

nr 5: Predator (ultra-rätt)

Mycket bra gissat, särskilt som jag var lite ful och bara hade med en FL-plugg...Själv tycker jag det är stört omöjligt att höra (ifall det inte är en preset som man känner igen eller en visst filter el dyl som är väldigt typiskt för just den pluggen, tillochmed då är det skitsvårt), så jag är imponerad av att du lyckades träffa rätt där med Rob Papen, särskilt som jag inte hade sagt något om vilka syntar jag skulle använda.

Sådärja, nu kan vi vara kompisar igen (inte ska jag som utvandrad helsingborgare sitta i stockholm och tjafsa med en fd nästgårds, speciellt inte på en fredagkväll), du slipper vara vrång mot dina vänner och jag fick lära mej lite z3ta (blev dock besviken, tycker att sytrus klår den på dom flesta sätt, och z3tan verkar dessutom instabilare och processorhungrigare. whuteva). Det blev en ganska rolig tråd till sist ändå, trots dom dåliga förutsättningarna (inget ont om TS, han har fått ta skit så det räcker, känns det som). Hoppas middagen smakar bra!

(och så ställde sej alla upp i salen och sjöng gemensamt "We shall overco-o-ome")

Hehe jaja 😄

Även om jag hade fel på waspen så var det en FLplugg 😛

kände på mig att du skulle vara lite ful där men lugna puckar här, det e klart jag ska testas.

Hyfsat nöjd med resultatet och detta var riktigt skoj, fler sådana 🙂

z3ta'ns effekter suger rejält och jag brukar hellre ta bort alla effekter på ett ljud och jobba fram i FL's mixer, det var på verbet jag gissade sytrus.

Lättare att gissa syntarna utan effekter dock 🙂

Tack för en skoj lek, och tak för smakönskningen, ska nog gå bra 🙂

"We shall overco-o-ome"

ses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...