Jump to content
Annons

Systemets svagaste punkt?


Bernt

Recommended Posts

Först: om du känner på dig att du tillhör dem som löser alla problem genom att köpa en superdator, läs inte vidare, du kommer inte att förstå charmen med min fråga 😆

Min situation: jag blev för några år sedan på allvar intresserad av att försöka mig på litet komposition (ett par exempel finns bland "Låtar"). Beträffande datorsidan startade jag från den absoluta nollpunkten, det vill säga jag tog vad jag redan hade, en bordsdator från år 2000 och började bygga om, samtidigt som jag skaffade keyboard och program. Eftersom jag hittills bara har suttit och lekt med melodier på keyboarden utan att använda sekvenser, har allt fungerat bra. Men nu när jag tänkte börja försöka mig på arrangemang blev det genast problem, min misstanke är att de kan vara omöjliga att lösa med den här uppsättningen. Tycker ändå att det borde vara en bra princip att dimensionera datorn efter kunnandet. Så egentligen vill jag väl mest ha hjälp med att förstå vad det är som inte fungerar i mitt system.

Det här är vad jag har:

Dator: AMD Duron 1Ghz, RAM 768 M, hårddisk 40 GB, XP Home SP2, Audigy 2ZS Platinum Pro)

sekvensprogram: Cubasis VST 5.0 (systemminimum: Intel Pentium II eller ADM Duron, 128 MB RAM)

sampler: NI KOMPAKT (systemrekommendation: Pentium II\Athlon 700 MHz, 512 MB RAM). Använder denna som VST plug-in i Cubasis.

Ja just det, på pappret borde det gå! 😆 Men det fungerar alltså inte ...

När jag försöker mig på att jobba med MIDI-spår i Cubasis ser det ut att gå bra så länge jag använder två spår. Men så fort jag tar med ett tredje, börjar det kracka och poppa. Kompakt modulen visar då också att CPU ligger på runt 80%.

Jag har försökt mig på olika drivers och olika latensvärden, men hittar ingen rimlig kombination som skulle lösa problemet. Jag har också försökt optimera datorn för musikbruk via anvisningar jag hittat på nätet (på finska, så jag lägger inte in en länk här). Men eftersom programspecifikationerna ändå indikerar att det här kunde fungera, så vill jag gärna ha åsikter om vilken mitt systems svagaste punkt är? (Kan till och med handla om någonting jag rent tekniskt gör fel, jag är som sagt nybörjare). Ljudkortet? Processorn? Någonting annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet är inte gjort för musikbruk så det är nog din svagaste länk, hitta ett begagnat m-audio 2496 och det löser nog en del problem. Sen vet jag inte vilka pluggar du använder, vissa kan vara väldigt krävande för processorn så försök hitta några som inte tar så mycket kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

du får ju en dubblet så snabb dator för under 5000:- men det var ju inte de du ville veta.

jag gissar att processorn inte orkar med allt samtidigt så därför uppstår problemen, sen har du ju ramminnet som verkar ok men om du lägger i hop vad programen kräver :Cubasis 128 MB +NI KOMPAKT 512 MB RAM= 640 mb då finns det inte så mycket ram över till windows mm.

ligger sedan allt på samma hårddisk så får ju den jobba också (och kanske inte läser så snabbt)

ljudkortet är väl inte heller någon höjdare men jag tror inte det är felet här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provat Asio4all-drivrutiner till ljudkortet? (www.asio4all.com)

Annars så är det såklart ett problem att du ligger såpass när minimi-kraven. Dom är ju oftast satta för att produkten överhuvudtaget ska starta. Numera brukar det ju finnas två specar, "minimi" och "rekommenderad".

Du skulle ju kunna prova med lite andra (även de äldre) vst-pluggar? Vad är det för ljud du är ute efter?

Ett annat alternativ är att skaffa ett sequenser-program med frysfunktion; När du har lagt ett spår så fryser du det, vilket avbelastar datorn ordentligt (som då bara ser det som ett vanligt audio-spår).

Man kan ju också frysa själv, genom att helt enkelt exportera en kanal åt gången och lägga tillbaka dom som audiospår. Det är kanske inte världens smidigaste arbetsflöde om man vill gå tillbaka och ändra och sånt, men det funkar. Du kan ju göra så att du använder enklare vst-pluggar när du komponerar, och sen när det är dags för mix så tar du spåren ett i tag, väljer det ljud du ska använda, exporterar o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

du får ju en dubblet så snabb dator för under 5000:- men det var ju inte de du ville veta.

jag gissar att processorn inte orkar med allt samtidigt så därför uppstår problemen, sen har du ju ramminnet som verkar ok men om du lägger i hop vad programen kräver :Cubasis 128 MB +NI KOMPAKT 512 MB RAM= 640 mb då finns det inte så mycket ram över till windows mm.

ligger sedan allt på samma hårddisk så får ju den jobba också (och kanske inte läser så snabbt)

ljudkortet är väl inte heller någon höjdare men jag tror inte det är felet här.

5000 SEK? Jag är medelålders finländare, så jag tänker först i mark, sedan i euro 😐 530 euro tycks det bli. En ny dator, menar du?

Ja, processorn verkar inte klara av det. Laddar jag upp 3 instrument i Kompakt-samplern visar CPU usage redan 50%. De drivers som borde vara bäst för kortet vill jag inte alls få att fungera, så fort jag installerar dem hoppar CPU upp närmare 100 (är det här normalt?).

Det här kan vara en tokig fråga, men på vilken nivå borde CPU-användningen ligga om man skall kunna jobba med musik utan störningar? För mig ser det ut att börja poppa då jag närmar mig 60.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provat Asio4all-drivrutiner till ljudkortet? (www.asio4all.com)

Annars så är det såklart ett problem att du ligger såpass när minimi-kraven. Dom är ju oftast satta för att produkten överhuvudtaget ska starta. Numera brukar det ju finnas två specar, "minimi" och "rekommenderad".

Jo, jag förstår det där. Men det jag angav för NI Kompakt var rekommenderade nivån, inte minimum.

Du skulle ju kunna prova med lite andra (även de äldre) vst-pluggar? Vad är det för ljud du är ute efter?

Tja, egentligen lite av varje. Försöker mig på både "klassiskt" (mest med kammarbesättning, inte full orkester alltså) och mera "nattklubbsaktiga" saker (piano, bas, klarinett, kanske trummor)

Du kan ju göra så att du använder enklare vst-pluggar när du komponerar, och sen när det är dags för mix så tar du spåren ett i tag, väljer det ljud du ska använda, exporterar o s v.

Det där har jag också tänkt på. Problemet är förstås att man inte riktigt vill få den rätta känslan om man jobbar till exempel med en cello som inte alls låter som den skall.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny dator behöver inte ens kosta så mycket som 5000 Skr. Redan för under 3000 kronor får du en dator som kör om din gamla i överljudsfart (nåja...). Kolla här t ex: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s142...kmoms#prodlista

Det är visserligen alltid något chansartat över att köpa en dator för musikbruk, det KAN vara så att den innehåller någon kombination av komponenter som ställer till det. Men jag har hjälp en mängd kompisar att komma igång med musik på många olika sorters datorer, bärbara som stationära, och det brukar alltid funka till slut. Oftast direkt. Billiga och snabba datorer har annars en tendens att låta en del, men det kan man ju i värsta fall lösa genom att ställa själva datorn i ett annat rum.

Du kan ju prova att lägga vissa instrument med icke samplingsbaserade vst. Bas och piano tycker jag t ex ofta låter alldeles utmärkt utan samplingar (prova t ex MDA Piano ihop med PSP:s Pianoverb, båda är gratis).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skruvar själv borde det här paketet + eventuellt ( beroende på vad du redan har ) ett nytt nätaggregat piffa upp datorn rejält. Sedan håller jag med om att ljudkortet inte är det bästa för musikinspelning & även tipset om M-Audio´s 2496 + ev. en billig preamp ( för mick-inspelning ) - begagnat borde du kunna få tag på detta tillsammans för under 1000-lappen.

Vet inte hur det är i resten av landet, men här hemma brukar Musikbörsen ha stor-rea på allt begagnat & lågbudget-pryttlar i mitten / slutet av februari - m.a.o. lämpligt fyndtillfälle.

Edit :Jag håller på att ljudkortet är största bromsklossen & tipsar på musicxp.net för trimning av windows & dator, samt XP-lite.

Per

Redigerat av PGW
Link to comment
Dela på andra sajter

Din dator duger alldeles förträffligt till att göra MIDI-baserad musik med externa ljudmoduler. Även ett antal ljudspår och någon VST-plugg går fint. Men när du börjar köra många DSP-hungriga VST-pluggar (instrument/effekter) så kommer datorn att knäa snabbt. Om du har en extern ljudmodul eller synth att tillgå så kan du ju använda ljuden från den istället - och då används knappt någon CPU alls. Ljudkortet bör gå att få igång bättre med en ASIO-drivare av nåt slag (Creatives egna eller ASIO4ALL).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror precis på vad du ska göra, men om du funderar på att lämmna externa ljudmoduler så blir det som Thomas sa mer eller mindre. Snabbare destå bättre, snabb processor, mycket och snabbt minne, snabb(a) hårddisk(ar)osv. Du kan numera köra tex nuendo, samplitude, cubase cakewalk i 64bits miljö, så om du kan få in vista 64 och har möjlighet att installera 8gig eller mer (upp till 128) så kan man använda det för fullt.

Bara för några år sedan så var "hollywood kompositörerna" tvungna att använda 10 datorer i rad sammankopplade för att moderkorten inte tillät mer än (när de använder symfoniska bibliotek som det här http://www.soundsonline.com/EWQLSO-Platinu...-155PROB1.html) 2-4gig + att på 64bit systemen så fanns det inga(vad jag vet) fungerande musikprogram(tillskillnad från vista64).

Skaffa en ny dator... kan man ens få igång mahjong?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag tror att jag börjar med att försöka få tag på M-Audio ljudkortet som nämnts, de behövs ju ändå om jag senare bestämmer mig för att skaffa en ny dator. Beträffande länkar till information om datorer, så borde jag kanske nämna att jag alltså bor i Finland, i Helsingfors. Betyder antagligen att jag i första hand måste söka här...

Men ännu några frågor som har kommit för mig då jag läst svaren:

(1) I anslutning till processorer talar man ju helst om klockfrekvensen i Hz (fast också det numera blivit svårare då AMD hittat på de mest underliga beteckningar!). Men hur stor skillnad är det mellan processorer av olika kvalitet? Måste man till exempel akta sig för billigare processorer som AMD Sempron, eller räcker det med att titta på uppgifter om frekvensen? (Ett av mina problem kan vara att jag har en "dålig" 1GHz processor, AMD Duron.). Om man tittar på systemkrav så står det ju faktiskt sällan bara frekvensvärden, utan man brukar också nämna en bestämd processor, på förpackningen till NI KOMPAKT står det till exempel Pentium III/Athlon 700 MHz).

(2) Endel av er nämnde också egenskaper som "snabb hårddisk" och "snabbt minne". Vilka värden skall man här titta på?

Har också nu prövat ASIO4ALL. Det verkar som om jag kommer ner till lägre latensvärden för enskilda instrument, men problemen som uppstår då jag laddar upp fler än två instrument försvinner inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Först: om du känner på dig att du tillhör dem som löser alla problem genom att köpa en superdator, läs inte vidare, du kommer inte att förstå charmen med min fråga 😎

Men nu när jag tänkte börja försöka mig på arrangemang blev det genast problem, min misstanke är att de kan vara omöjliga att lösa med den här uppsättningen. Tycker ändå att det borde vara en bra princip att dimensionera datorn efter kunnandet. Så egentligen vill jag väl mest ha hjälp med att förstå vad det är som inte fungerar i mitt system.

Det här är vad jag har:

Dator: AMD Duron 1Ghz, RAM 768 M, hårddisk 40 GB, XP Home SP2, Audigy 2ZS Platinum Pro)

sekvensprogram: Cubasis VST 5.0 (systemminimum: Intel Pentium II eller ADM Duron, 128 MB RAM)

sampler: NI KOMPAKT (systemrekommendation: Pentium II\Athlon 700 MHz, 512 MB RAM). Använder denna som VST plug-in i Cubasis.

... så vill jag gärna ha åsikter om vilken mitt systems svagaste punkt är? (Kan till och med handla om någonting jag rent tekniskt gör fel, jag är som sagt nybörjare). Ljudkortet? Processorn? Någonting annat?

Så här skrev jag då jag startade den här tråden i januari. Eftersom många svarade på tråden, tänkte jag att jag också skulle berätta hur det sedan gick.

Som väntat fick jag äta upp det jag säger i inledningen, det blev alltså en ny dator ändå 🙂 , jag satsade på en Intel Core Duo 6750 och 2 GB RAM. Däremot behöll jag både den gamla skärmen och också mitt Audigy 2 ZS Platinum Pro ljudkort, som många ställde sig skeptiska till. 560 euro, eller omkring 5200 SKr, brev priset (köpt i Finland, alltså).

Har inte änu hunnit börja jobba ordentligt med datorn, men så mycket är klart att de som menade att det var processorn som var problemet hade rätt. Där CPU förbrukningen tidigare visade på 70-80% visar den nu knappa 20%, och då har jag ändå för första gången lyckats ta kortets dedikerade drivrutiner i bruk (latens 7 ms fungerar till exempel strålande, kan säkert gå lägre än så, men vet inte varför det skulle behövas). (Möjligen är det en nackdel att jag då tvingas jobba med 48 eller 96 kHz).

Det stora problemet 🙁 är förstås att min bästa ursäkt för att inte göra ordentliga arrangemang, det vill säga datorn, inte längre existerar. Så nu gäller det att hålla självkritiken stången, om det skall bli någonting av 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...