Jump to content
Annons

Jamiroquai-bas


Grendel

Recommended Posts

Sitter här och spelar och rattar och funderar på hur man ska få till ett läckert basljud i stil med Jamiroquai på exempelvis Love Foolosophy:

http://www.youtube.com/watch?v=hxQaf0_ZiVI

Jag inser förstås att det finns dyr utrustning, kunniga tekniker, skickliga musiker med mera bakom alla sådana där superpolerade produktioner, men skulle ändå vilja komma lite närmare än jag gör för tillfället. Mitt basljud är för mjukt och, skulle jag vilja påstå, lite träigt. Det kanske har att göra med att jag har en shortscale-bas, då får man väl mindre diskant? Nåja. Alla tips mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

när jag spelar funkigare, brukar jag flytta fingrarna närmre stallet (på den högra handen!!) och inte ha så mkt finger utan bara fingertopp i spelet.

i refrängen kombinerar basisten denna tidigare nämnda spelstil med slapbas. sök på det på google, handlar om att slå till med tummen, och dra med lillfingret. handen ska vara lite snett format som "tummenupp"-gesten.

sen har nog basisten en riktigt fet stärkare med minst 4 12tums element i högtalarlådan. alt en 15"högtalare. det är riktigt smaskiga mängder luft som flyttas iaf!

snyggt trumljud hade de iaf. jag tokdiggar den korta baskaggen. den e mysig!

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelar funkigare, brukar jag flytta fingrarna närmre stallet (på den högra handen!!) och inte ha så mkt finger utan bara fingertopp i spelet.

i refrängen kombinerar basisten denna tidigare nämnda spelstil med slapbas. sök på det på google, handlar om att slå till med tummen, och dra med lillfingret. handen ska vara lite snett format som "tummenupp"-gesten.

sen har nog basisten en riktigt fet stärkare med minst 4 12tums element i högtalarlådan. alt en 15"högtalare. det är riktigt smaskiga mängder luft som flyttas iaf!

snyggt trumljud hade de iaf. jag tokdiggar den korta baskaggen. den e mysig!

Tack för tipsen! Jag kom att tänka på det där med att spela närmare stallet efter att jag ställt frågan, men det känns bra att få det bekräftat. Men jag måste säga att det är tufft för både fingrarna och fingertopparna att spela där, särskilt om man vill ha så mycket volym som möjligt. (Har iofs en bas med bra mikrofon, så den ger rätt stark insignal ändå, tack och lov.) Jag är inte van vid att spela bas ö h t, så att spela så där snabbt och snärtigt som i den där låten (med fingrarna!) känns lite övermäktigt just nu. Men man får väl utgå ifrån att den där basisten inte direkt är någon nybörjare. Jag är väldigt förtjust i flera av Jamiroquais basgångar och just det där "korta" i baskaggen som du nämner hör väl till även basen i åtminstone den här låten. Kontrasten mellan det snärtiga i rytmsektionen och det mjuka, flytande i resten av kompet och sången blir rätt häftigt, med kompgitarren som någon sorts mellanting som länkar. Maffigt ljud hur som helst. Jag har hört/läst flera gånger att man gärna ska ha bra förstärkare när man spelar in, men jag kör direkt in i ljudkortet via mixer. Blir det någon större skillnad på resultatet egentligen? I så fall varför?

Här är förresten ännu en inspelning med samma basist och samma snärtiga basljud:

Redigerat av Grendel
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelar funkigare, brukar jag flytta fingrarna närmre stallet (på den högra handen!!) och inte ha så mkt finger utan bara fingertopp i spelet.

i refrängen kombinerar basisten denna tidigare nämnda spelstil med slapbas. sök på det på google, handlar om att slå till med tummen, och dra med lillfingret. handen ska vara lite snett format som "tummenupp"-gesten.

sen har nog basisten en riktigt fet stärkare med minst 4 12tums element i högtalarlådan. alt en 15"högtalare. det är riktigt smaskiga mängder luft som flyttas iaf!

snyggt trumljud hade de iaf. jag tokdiggar den korta baskaggen. den e mysig!

Tack för tipsen! Jag kom att tänka på det där med att spela närmare stallet efter att jag ställt frågan, men det känns bra att få det bekräftat. Men jag måste säga att det är tufft för både fingrarna och fingertopparna att spela där, särskilt om man vill ha så mycket volym som möjligt. (Har iofs en bas med bra mikrofon, så den ger rätt stark insignal ändå, tack och lov.) Jag är inte van vid att spela bas ö h t, så att spela så där snabbt och snärtigt som i den där låten (med fingrarna!) känns lite övermäktigt just nu. Men man får väl utgå ifrån att den där basisten inte direkt är någon nybörjare. Jag är väldigt förtjust i flera av Jamiroquais basgångar och just det där "korta" i baskaggen som du nämner hör väl till även basen i åtminstone den här låten. Kontrasten mellan det snärtiga i rytmsektionen och det mjuka, flytande i resten av kompet och sången blir rätt häftigt, med kompgitarren som någon sorts mellanting som länkar. Maffigt ljud hur som helst. Jag har hört/läst flera gånger att man gärna ska ha bra förstärkare när man spelar in, men jag kör direkt in i ljudkortet via mixer. Blir det någon större skillnad på resultatet egentligen? I så fall varför?

Här är förresten ännu en inspelning med samma basist och samma snärtiga basljud:

att sätta sig in i basspel är ganska jobbigt, och ett par fingrar går åt med tiden, men det är bara att byta ut dom isf. 😄

jo, dom har ju onekligen ett snyggt ljud. väldigt 80/90tals funk.

skillnaden mellan att spela in genom ett litet mixerbord och genom en bra mickad stor basrigg är enorm!!!! där har du först och främst en högtalare som låter, och dessutom en förstärkare som färgar i kedjan. line:ar du basen så får du signalen endast från basen, visst kanske lite renare, men ack så tråkig. basljud ska enligt mig vara skitigt och låta från en högtalare, inte line:as rakt in på band. fast i vissa situationer passar det bättre.

om du tycker att ditt basljud fattar lite tryck, kan du, om du har en ngn mick i din hemstudio, skicka ut signalen genom dina studiohögtalare, micka upp dom och spela in signalen. då får du alltså högtalarljud med på inspelning. men glöm inte att muta uppspelniingen av den inspelade signalen, annars får du rundgång.

en förstärkare annars behöver inte vara alltför dyr och oftast (inte alltid) när jag spelar in bas i studio brukar jag använda gitarrförstärkare istället för basstärkare, då jag gärna distar basen redan vid inspelning. och sen skickar jag ut allt till en bashögtalare. mickar upp med ett par mickar. nära och en bit ifrån. för att få lite karaktär från rummet man jobbar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig del till, i de flesta av Jamiroquais låtar och framförallt i denna låt, är att soundet skapas mest med fingrarna skulle jag vilja påstå. För det första att dämpa tonerna med vänsterhanden. Lyfta bort fingret när tonen ska vara "klar" helt enkelt. Annars blir det ett ganska muddigt sound. En annan grej som jag tänker på när jag hör basgången, samt när jag spelar den, är att basisten spelar med väldigt hårt anslag. Detta ger en lite mer "knorrig" ton.

Och som IDF sähger så är det mycket luft som flyttas också genom en bra stärakre:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första att dämpa tonerna med vänsterhanden. Lyfta bort fingret när tonen ska vara "klar" helt enkelt. Annars blir det ett ganska muddigt sound.

Tjaa, att lyfta bort fingrarna på greppbrädan för att dämpa är inte att rekommendera. Man kan göra det också, men finns de på en s.k. flageolettnod blir tonen inte dämpad då kommer övertonerna att ringa, om man inte samtidigt dämpar med högerhanden.

...

Jo det är klart glömde nämna den biten att dämpa med vänsterhandens övriga fingrar samtidigt som man lyfter på vänsterhandens finger som tonen tas med. Dämpar man bara med ett ledigt finger på vänster handen kan flageoletter uppstå också. Speciellt om man har låg stränghöjd på basen. Likaså om man bara dämpar högerhanden. Ville helt enkelt bara poängtera vikten av att lyfta på fingret man tagit tonen med.

Och när det gäller att få "hud/valkar" på fingrarna så e mitt tips att sluta spela direkt när det gör ont och inte fortsätta "bara några minuter till" för då kan det lätt sluta med att man har ont i fingrarna även nästa dag vilket undviks om man slutar direkt när man får ont. Då kan man oftast spela igen någon timme senare.

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skumt att det inte nämnts något om färska strängar. Gör enorm skillnad, framförallt just för diskanten kontra träigheten.

Tänk även på att spela så jämnt som möjligt, oavsett om du tar i mkt eller lite, så får du väldigt mkt lättare att ratta kompressor och effekter snyggt senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...