Jump to content
Annons

DatakrÄngel efter Windows-XP service pack 2 uppdatering!


ConnyG

Recommended Posts

Hejsan! 🙁

För ca en vecka sedan uppdaterade jag mitt windows xp pro med service pack 2 för att kunna installera reason 4.0... đŸ˜Č

Men det kanske jag inte skulle ha gjort...

Sedan uppdateringen har allt blivit en mardröm.

Datorn har blivit jĂ€tte trött! 🙁

NÀr jag öppnar ett vst instrument pÄ cubase sx3 (öppningsprocessen tar ovanligt lÄng tid) sÄ hackar/laggar ljudet utefter hur mÄnga tagienter jag trycker ner samtidigt... Jag kan inte ens spela upp en vanlig wav-fil i programmet utan att det hackar/laggar...

varje gÄng jag startar datorn sÄ öppnar "Installation av maskinvara"guiden

Vad ska man göra för att fixa detta?

Kan det röra sig om en maskinvarukonflikt? isÄfall vad kan man göra dÄ?

MĂ„ste jag formatera?

Min dator om det kan hjÀlpa:

System:

Microsoft Windows XP

Professional

Version 2002

Service Pack 2

Dator:

IntelÂź PentiumÂź 4

CPU 2.53GHz

1.90GHz. 1.00GB RAM

Ljudkort: M-Audio Delta 1010LT

Är Tacksam för alla tips och rĂ„d!!

Tack pÄ förhand

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hejsan! 😄

För ca en vecka sedan uppdaterade jag mitt windows xp pro med service pack 2 för att kunna installera reason 4.0... 😄

Men det kanske jag inte skulle ha gjort...

Sedan uppdateringen har allt blivit en mardröm.

Datorn har blivit jĂ€tte trött! đŸ˜±

NÀr jag öppnar ett vst instrument pÄ cubase sx3 (öppningsprocessen tar ovanligt lÄng tid) sÄ hackar/laggar ljudet utefter hur mÄnga tagienter jag trycker ner samtidigt... Jag kan inte ens spela upp en vanlig wav-fil i programmet utan att det hackar/laggar...

varje gÄng jag startar datorn sÄ öppnar "Installation av maskinvara"guiden

Vad ska man göra för att fixa detta?

Kan det röra sig om en maskinvarukonflikt? isÄfall vad kan man göra dÄ?

MĂ„ste jag formatera?

Min dator om det kan hjÀlpa:

System:

Microsoft Windows XP

Professional

Version 2002

Service Pack 2

Dator:

IntelÂź PentiumÂź 4

CPU 2.53GHz

1.90GHz. 1.00GB RAM

Ljudkort: M-Audio Delta 1010LT

Är Tacksam för alla tips och rĂ„d!!

Tack pÄ förhand

AnvÀnder du M-Audio Asio?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varje gÄng jag startar datorn sÄ öppnar "Installation av maskinvara"guiden
Det lÄter som att problemet ligger hÀr. Vilken drivrutin/enhet Àr det som vill installeras?

Har du provat att installera de senaste drivrutinerna till din dator? Moderkort (chipset/hÄrddiskkontrollers), ljudkort, grafikkort m.m.

Kan det röra sig om en maskinvarukonflikt? isÄfall vad kan man göra dÄ?
Det Àr möjligt. IsÄfall mÄste resurserna omfördelas i Enhetshanteraren - men det Àr inget vi tar nu innan vi vet vad som Àr fel.
MĂ„ste jag formatera?
Med största sannolikhet behöver du inte blÄsa datorn. Antagligen Àr det bara nÄgon liten detalj som sÀtter en kÀpp i hjulet.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varje gÄng jag startar datorn sÄ öppnar "Installation av maskinvara"guiden
Det lÄter som att problemet ligger hÀr. Vilken drivrutin/enhet Àr det som vill installeras?

Har du provat att installera de senaste drivrutinerna till din dator? Moderkort (chipset/hÄrddiskkontrollers), ljudkort, grafikkort m.m.

Kan det röra sig om en maskinvarukonflikt? isÄfall vad kan man göra dÄ?
Det Àr möjligt. IsÄfall mÄste resurserna omfördelas i Enhetshanteraren - men det Àr inget vi tar nu innan vi vet vad som Àr fel.
MĂ„ste jag formatera?
Med största sannolikhet behöver du inte blÄsa datorn. Antagligen Àr det bara nÄgon liten detalj som sÀtter en kÀpp i hjulet.

Okej... jag ska kolla upp vilka drivrutiner/enheter som behöver installeras...

Återkommer efter detta.

Tackar och bockar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilken drivrutin/enhet Àr det som vill installeras?

Jag hittade en enhet som kallas "Ethernet-styrenhet" dÀr drivrutinerna inte Àr installerade.

lÀste att det Àr ett nÀtverks kort... men efter som jag inte anvÀnder internet pÄ min musik dator sÄ Àr det vÀll bara att plocka ut den frÄn burken(?)

tack pÄ förhand

Redigerat av ConnyG
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Prova att inaktivera den i enhetshanteraren. Om problemet kvarstÄr, inaktivera den i BIOS.

den Àr inaktiverad nu (tackar jag för)... men allt gÄr fortfarande oehört lÄngsamt... hackar/laggar jÀttemycket nÀr jag lÀgger in wav/ljudfil i cubase.

Jag har precis installerat nya drivrutiner till mitt ljudkort men problemet kvarstÄr...

Alla problem kom nÀr jag hade installerat service pack2 (sp2)

Ska man titta efter fler drivrutiner till mina andra enheter? man kanske ska hitta sp2-anpassade grejer(?)

tack pÄ förhand!

Redigerat av ConnyG
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag var iaf ocksĂ„ med om att datorn blev jĂ€tteseg. Jag anade virus och slĂ€ngde dĂ€rför det senaste jag tagit emot via internet och dĂ„ gick det helt plötsligt snabbt igen. (och nej, det var inte nĂ„got piratkopierat! 😉 ) 😛

Edit. tog bort lite pga av lÀst fel i ditt inlÀgg

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Problemsbeskrivningar:

1 Tar lÄng tid att ladda upp operativsystemet

2 Tar lÄng tid att ladda upp pluggar men inte att ladda upp cubase. (kan bero pÄ att pluggarna ska öppna ljudförsöjning eller nÄtt sÄnt, det Àr ju mjukvaror med ljudet i centrum)

3 Ljudet strejkar/Laggar nÀr man spelar upp större ljudfiler via mediaspelaren och andra program.

Samma gÀller nÀr man lirar pÄ ett vst instrument.

(mÀrkte att cpu vÀrdet stÀndigt hoppade upp pÄ max en kort sekund och sedan ner igen nÀr ljud bearbetades)

Men detta hÀnder inte nÀr man spelar upp en filmfil. Ljudet Laggar inte (pÄ filmfiler ljudet ofta Àr vÀldigt nerkodat) och det visuella funkar perfekt.

Jag kan sÀga att det har inget med min samplerate/bitrate pÄ ljudkortet att göra.

kÀnns som om det Àr nÄgon komunikationsproblem mellan ljudet och processorn, minnet(?)

Redigerat av ConnyG
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du ett antivirusprogram installerat? BrandvÀgg?

IsÄfall, vad? Har du scannat sÄ att du inte har fÄtt in nÄgon mask i datorn?

Den datorn som jag har problem med har aldrig varit uppkopplad pÄ nÀtet och har dÀrför inget virus program.

men det Àr klart... man kanske borde kolla upp den!

Vilket moderkort har du?

Det Àr ett ASUSŸ P4PE

tack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du testat att bara ominstallera Cubase?

Om jag vore dig skulle jag nog först ha uppgraderat samtlig drivrutiner...Ă€ven sĂ„dana som Ă€r av senaste versionen, men om inte detta löer problemet sĂ„ skulle jag se vad en ominstallation av Cubase ger. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon datorexpert sĂ„ Ă€r det nog den vĂ€gen jag skulle ha gĂ„tt i alla fall. Mot förmodan sĂ„ kan du Ă€ven testa att köra Checkdisc ocksĂ„.

HĂ€lsningar:

Ludgp-Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag nog prövat allt som jag kan göra... Jag kanske fĂ„r skicka in datorn till nĂ„tt datasnille eller nĂ„tt? 😉

Men hur som helst vill jag tacka er för ert intresse att hjĂ€lpa! 😄

Redigerat av ConnyG
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...